Burenruzie - buren belust op geld

1984
Topic Starter
Berichten: 2

Burenruzie - buren belust op geld

#1 , 02 sep 2010 19:46

Ik kom hier even op het forum mijn ligt opsteken voor mijn ouders. Zij zien het even niet meer zitten...

Sinds enkele jaren zitten ze met de buren in een burenruzie verwikkeld waar blijkbaar geen einde aan komt. Er zijn fouten gebeurd langs beiden kanten, mijn vader is hier zeker ook in de fout gegaan, maar de laatste 2 jaar was het rustig en waren er minder spanningen, lieten ze elkaar gewoon doen. Maar nu is het weer zover...

Een tijd terug kregen mijn ouders een brief dat ze de haag moest bijsnoeien omdat ze te hoog was en overhangende takken afdoen. Indien ze dit niet voor een bepaalde tijd zouden doen, moesten ze een dwangsom betalen per dag. Mijn vader heeft dan tijdig de hagen bijgesnoeid en de overhangende takken afgedaan om de rust te bewaren. Nu kregen ze begin deze week een brief van de deurwaarder dat ze een dwangsom moeten betalen van 13000 !!! euro. Mijn vader natuurlijk in alle staten want zijn takken waren toch af? Hij naar de deurwaarder gebeld, bleek dat er nog een drietal takken niet waren afgedaan. Een pure vergetelheid van mijn vader! Kunnen ze dan niet eerst even verwittigen dat er nog takken overhangen???

Nu zijn mijn ouders al een paar keer naar het vredegerecht geweest voor de buren en woensdag moeten ze nog een keer gaan, deze keer op vraag van mijn vader. De dwangsom moet blijkbaar betaald worden aan de buren, en enkel zij kunnen dit tenietdoen.
Nu vroeg ik mij af er een andere weg is om deze dwangsom te omzeilen of te verminderen?

Mijn vader heeft de haag ter goeder trouw afgedaan en hier geen foto's van genomen. Hij had dit mss beter wel gedaan om te bewijzen dat hij ze afgedaan heeft. De buren beweerden steeds dat ze niets anders willen dan rust maar volgens mij zijn ze gewoon op ons geld uit!

Ik vind het gewoon schandalig dat voor 3 stomme takken een dwangsom betaald moet worden van 13000 euro en dat dit bedrag dan nog naar de buren gaat ook!!!!

Heeft er iemand raad aub? Zou zo graag men ouders helpen want ze weten het niet meer hoor!!!!!! Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2010 20:14

De beslagrechter is bevoegd om te beslissen of de voorwaarden waarbij de dwangsom verschuldigd is vervuld zijn.

De beslagrechter moet daarbij als maatstaf van de toetsing van de ter uitvoering van de veroordeling verrichte handelingen, het doel en de strekking van de veroordeling als richtsnoer nemen, met dien verstande dat de veroordeling geacht wordt niet verder te strekken dan tot het bereiken van het daarmee beoogde doel (Cass., 9 februari 2007, noot in R.W. 2007-2008, 1033).

Uw ouders kunnen zich tot de beslagrechter wenden en verzet aantekenen tegen een bevel tot betalen van de dwangsom dat hen betekend wordt.

bangemama
Berichten: 57

#3 , 02 sep 2010 20:18

en dan dacht ik dat ik moeilijke buren had

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 02 sep 2010 21:44

er moet toch voordien een vonnis geweest zijn waarbij de dwangsom werd vastgesteld?

een deurwaarder kan toch niet zomaar 13000 euro komen ophalen omdat de buren vinden dat er nog drie takskes moeten worden afgedaan?

1984
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 sep 2010 10:21

@ Scorpioen - Bedankt voor de info maar het is een beetje chinees voor een leek als ik :-) Wie bedoel je met beslagrechter? Is dit de deurwaarder? Want die is bij de buren gaan vaststellen dat die 3 takken nog overhingen...

@Mariette - Mijn ouders hadden idd een brief gekregen waarop stond dat ze hun takken moesten verwijderen. Indien dit niet zou gebeuren voor een bepaalde datum, zouden ze een dwangsom moeten betalen per dag. Ze waren er idd van op de hoogte, maar mijn vader dacht dat hij alles goed had afgedaan.
Blijkbaar staat de deurwaarder dan toch aan de kant van de buren want hij heeft ons een brief gegeven met het vermelde bedrag van 13000 euro als dwangsom!

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 04 sep 2010 14:37

Een deurwaarder staat aan NIEMAND zijn kant hij voert een opdracht uit.
Vraag 1 - is daar een vonnis
vraag 2 van wie was die brief *- van de buren van hun advocaat - als gevolg van een aan uw ouders betekend vonnis ???
enz enz

Johano
Berichten: 71

#7 , 21 sep 2010 19:01

Inderdaad. In principe is de deurwaarder een soort "uitvoeringsagent". U kan net zo goed de deurwaarder vragen een dwangsom te gaan eisen bij uw buren, hij zal niet aarzelen (indien u betaalt).
Om een uitvoerbare titel te bekomen om daadwerkelijk de dwangsom te innen dient men de beslagrechter te vatten (bij de Rechtbank van 1e aanleg). Daarbij zal hij inderdaad trachten de te betalen som moeten beoordelen in verhouding tot de hinder die uw buren ondervonden.
Burenhinder staat nergens in de wet, maar is door het Hof van Cassatie aanvaard, ten dele gestoeld op art. 544 van het BW. Daarbij moeten uw buren daadwerkelijk ABnormale hinder aantonen in hoofde van uw ouders. Omgekeerd kunnen uw ouders ook bezwaren maken naar hun buren toe. Zij hebben namelijk het recht te eisen dat de haag afgedaan wordt en dat zij ongestoord van hun eigendom kunnen genieten. Indien zij echter van dat recht zodanig gebruik maken dat we kunnen zeggen dat ze hun recht misbruiken (bijvoorbeeld door een som te eisen ten belope van 13000 euro voor drie takken) dan plegen zij rechtsmisbruik. Als uw ouders daar schade door lijden of abnormaal gehinderd worden dan hebben ze dezelfde argumenten als die buren.

Ten slotte dient elke partij de feiten die zij aanhalen te bewijzen. Het is makkelijker te bewijzen dat de takken wél af zijn dan dat ze niet af zijn. U kan ze immers altijd opnieuw afdoen. Foto's zijn bruikbaar, zeker niet noodzakelijk. Want als de takken af zijn, dan kan uw buur ook geen foto's nemen van die haag met te lange takken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2010 19:36

Met de beslagrechter bedoel ik een rechter (dus niet de gerechtsdeurwaarder), die zetelt in de rechtbank van eerste aanleg.

Bij betwisting is hij bevoegd om te oordelen of voldaan is aan de voorwaarden om de dwangsom te verbeuren.

Tegenpartij vordert een dwangsom op grond van een uitvoerbare titel. Uw ouders betwisten dat aan de voorwaarden hiertoe voldaan is. Zij dienen uw buren dan te dagvaarden voor de beslagrechter. Dus advocaat raadplegen.

Beachcomber
Berichten: 572

#9 , 01 okt 2010 09:47

Dit trekt en wringt langs alle kanten. Was dat wel een echte deurwaarder, en geen incassokantoor? Een rechter zou nooit (NOOIT) een dwangsom van 13000 euro toestaan voor overhangende takken. Een vrederechter is zelfs niet bevoegd voor zulke bedragen.

Volgens mij proberen uw buren u een oor aan te naaien.

Het is zeer duidelijk: zonder vonnis van een rechter: niets betalen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 okt 2010 14:42

Toch opletten. De rechter veroordeelt niet tot betaling van een dwangsom van 13.000 euro. De vrederechter veroordeelt (bijvoorbeeld) tot het rooien van bomen of het snoeien van takken binnen de maand na de betekening van het vonnis, op straffe van een dwangsom van (bijvoorbeeld) 100 euro per dag vertraging. De tegenpartij kan het vonnis laten betekenen. Een maand na de betekening begint de dwangsom aan 100 euro per dag automatisch te lopen als het vonnis niet werd uitgevoerd. Zes maanden na de betekening van het vonnis laat men een vaststelling doen: het vonnis is nog niet uitgevoerd. Men kan dan door een gerechtsdeurwaarder de dwangsom laten opeisen van 5 maanden of 150 dagen aan 100 euro = 15.000 euro ... Hiervoor is geen nieuw vonnis nodig.

De partij die meent dat ze wel aan het vonnis voldaan heeft en de dwangsom niet verschuldigd is, moet dan dagvaarden voor de beslagrechter tegen het bevel tot betalen dat door de gerechtsdeurwaarder betekend werd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”