hond bijt hond

heleen
Topic Starter
Berichten: 38

hond bijt hond

#1 , 09 okt 2006 14:22

Onze hond, een amerikaanse stafford, heeft gisteren een andere hond in zijn poot gebeten.
Onze hond zat in onze afgesloten tuin.
Een jongen van de buurt stond vanop straat heel de tijd met zijn hond onze hond uit te dagen.
Onze hond is losgebroken, heeft die hond gebeten en is terug naar onze tuin gekomen...

Wij waren op dat moment niet thuis, buurvrouw, die getuige was belde me.

Zijn wij in dit geval ook aansprakelijk voor die beet aan die hond?
Onze tuin was afgesloten, maar door die uitdagingen heeft onze hond de afsluiting kapot gemaakt (amerikaanse stafford heeft veel kracht, precies een klein buldozertje).

Voor de rest hebben wij nog nooit geen problemen met onze hond gehad, hij is gehoorzaam.

Die buurvrouw wil wel getuigen dat die andere buur onze hond pestte...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 09 okt 2006 21:44

Ik zou het als ik u was sowieso aangeven aan de familiale verzekering. Bel anders eens met je verzekeringsmakelaar om daar het verhaal aan uit te leggen.

Simpelste lijkt mij: gewoon betalen via de familiale (indien franchise niet te hoog ligt toch) omdat je misschien wel eens zelf volledig verantwoordelijk zou kunnen gesteld worden. Bij mijn weten ben je als hondeneigenaar verantwoordelijk voor je hond, zeker als hij uitgebroken is. Een rechter zou zo bijvoorbeeld al snel kunnen zeggen dat jullie er dan maar voor hadden moeten zorgen dat jullie hond niet kon uitbreken, als jullie toch al weten dat het "een klein bulldozerke" is.

Je kan natuurlijk ook altijd zelf klacht gaan indienen tegen de eigenaar van die andere hond omdat hij aan het uitdagen was. Klacht indienen bij de politie dus, en dan zien wat er verder uit de bus valt.

Moeilijk geval vind ik het hoor. Misschien is het wel zo dat je door die klacht zou kunnen gedaan krijgen dat die andere eigenaar verantwoordelijk wordt gesteld voor de kosten aan jullie omheining en jullie zelf voor de kosten aan zijn hond? Dunno :-)

Succes alleszins

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 09 okt 2006 21:52

Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt,hetzij het onder zijn bewaring stond,dan wel verdwaald of ontsnapt was.(Burgerlijk Wetboek).

Reclame

juna
Berichten: 25

#4 , 02 nov 2006 21:39

Artikel 1385 B.W. voorziet inderdaad een risico-aansprakelijkheid in hoofde van de eigenaar of de bewaker van het dier, wat impliceert dat geen fout in hoofde van de eigenaar dient te worden aangetoond.

Eens vastgesteld dat de gedraging van het dier schade heeft veroorzaakt, is de eigenaar of de bewaker dus aansprakelijk.

Over de bevrijdingsgronden bestaat evenwel geen volledige eensgezindheid.

Soms aanvaardt de rechtspraak wel dat de eigenaar van diens aansprakelijkheid bevrijd is indien de gedraging van het dier te verklaren is door een vreemde oorzaak of door een fout van het slachtoffer.

Bibendum
Berichten: 94

#5 , 11 feb 2007 11:28

Wanneer de hond gejend wordt, zelfs in aanwezigheid van de bewaarder, dan wordt er meestal besloten tot GEEN aansprakelijkheid.
Het is namelijk een normale en voorzienbare gedragen van een hond dat wanneer je hem jent, dat hij zal bijten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”