Bezoeker laat horloge vallen, familiale- of gezinspolis ?

Acda
Topic Starter
Berichten: 18

Bezoeker laat horloge vallen, familiale- of gezinspolis ?

#1 , 15 jun 2010 21:23

Beste leden,

Een paar weken geleden heb ik een etentje bij mij thuis met een aantal vrienden.
Ik heb verschillende jaren geleden een breitling horloge uit mijn geboortejaar kunnen kopen (zonder aankoopbewijs) van mijn toenmalige collega aan een goede prijs.

Ik draag deze horloge op regelmatige basis (ik heb enkele foto's van de voorbije jaren waarop je dit kan zien).
Tijdens dit etentje wil een van mijn vrienden graag mijn horloge passen en laat hij deze vallen op een stenen vloer. Aan de vloer is geen schade, echter, de horloge loopt niet meer correct (er is dus iets mis met de automaat).

Mijn vriend vindt dit zelf ook een zeer ambetante situatie, ik zelf ook en wens dit graag op een zo goed mogelijke manier oplossen. Zelf heb ik een gezinspolis (familiale dus) en mijn vriend die de schade veroorzaakt heeft ook.
Ik ben al eens langs de winkel geweest en daar schatten ze de herstelkosten op het eerste zicht tussen de 1.500 en 2.500 euro. (horloge heeft er 1.000 gekost)

Graag had ik van jullie advies ingewonnen hoe we dit best kunnen oplossen en of er zaken zijn waar we goed moeten opletten.
Ik ga er van dat mijn vriend het gewoon aangeeft aan zijn verzekering, ik mijn horloge laat herstellen en met de factuur naar zijn verzekering ga. De verzekering betaalt mij dan hopelijk terug en mijn vriend betaalt zijn vrijstelling. Klopt dit? Of zou het een probleem kunnen zijn omdat ik de horloge vroeger goedkoper heb aangekocht? Zijn er misschien nog andere bewijzen of documenten nodig?

Bedankt voor jullie advies !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 jun 2010 22:12

Beste leden,

Een paar weken geleden heb ik een etentje bij mij thuis met een aantal vrienden.
Ik heb verschillende jaren geleden een breitling horloge uit mijn geboortejaar kunnen kopen (zonder aankoopbewijs) van mijn toenmalige collega aan een goede prijs.

Ik draag deze horloge op regelmatige basis (ik heb enkele foto's van de voorbije jaren waarop je dit kan zien).
Tijdens dit etentje wil een van mijn vrienden graag mijn horloge passen en laat hij deze vallen op een stenen vloer. Aan de vloer is geen schade, echter, de horloge loopt niet meer correct (er is dus iets mis met de automaat).

Mijn vriend vindt dit zelf ook een zeer ambetante situatie, ik zelf ook en wens dit graag op een zo goed mogelijke manier oplossen. Zelf heb ik een gezinspolis (familiale dus) en mijn vriend die de schade veroorzaakt heeft ook.
Ik ben al eens langs de winkel geweest en daar schatten ze de herstelkosten op het eerste zicht tussen de 1.500 en 2.500 euro. (horloge heeft er 1.000 gekost)

Graag had ik van jullie advies ingewonnen hoe we dit best kunnen oplossen en of er zaken zijn waar we goed moeten opletten.
Ik ga er van dat mijn vriend het gewoon aangeeft aan zijn verzekering, ik mijn horloge laat herstellen en met de factuur naar zijn verzekering ga. De verzekering betaalt mij dan hopelijk terug en mijn vriend betaalt zijn vrijstelling. Klopt dit? Of zou het een probleem kunnen zijn omdat ik de horloge vroeger goedkoper heb aangekocht? Zijn er misschien nog andere bewijzen of documenten nodig?

Bedankt voor jullie advies !
1. Hebt u een eigendomsbewijs?
2. Eerst bestek laten opmaken en wachten op aanvaarding/verwerping door verzekeringsmaatschappij.
3. Twijfelachtig dat ze voor herstelling meer zullen betalen dan de aankoopprijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Acda
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 17 jun 2010 11:41

beste, er is geen eigendomsbewijs, horloge is namelijk bijna 40 jaar oud.
En wat betreft de kost, de verzekering weet natuurlijk niet hoeveel ik voor de horloge betaald heb. De horloge is hoogstwaarschijnlijk wel meer waard dan 1.000 euro maar is het nodig om dat te bewijzen?

Zoals ik het zie waarschijnlijk best eerst bestek laten opmaken en doorgeven aan de verzekering?

Mvg

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 jun 2010 14:28

Zoals ik het zie waarschijnlijk best eerst bestek laten opmaken en doorgeven aan de verzekering?

Inderdaad. Zo zie ik het ook. In geen geval al laten herstellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38654

#5 , 17 jun 2010 18:56

Wat is een Breitling van 40 jaar NU waard -- niet verschieten he

Acda
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 18 jun 2010 12:30

Een goed werkende breitling van 40 jaar oud zou wel iets kunnen waard zijn :lol:
Een kapotte iets minder :(

mava105
Berichten: 22310
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 jun 2010 16:09

Zeker als de verzekering rekening houdt met de vetsuteit.

Acda
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 18 jun 2010 18:48

Gelukkig telt de vetsuteit (sleet) niet altijd, of alles zou in waarde dalen. :)

cdelahaye
Berichten: 34

#9 , 18 jun 2010 22:19

Er is hier duidelijk een probleem. Het feit dat je doelbewust uw vriend het horloge hebt overgemaakt impliceert dat het om een toevertrouwd goed gaat. In 99 % van de polissen BA is een toevertrouwd goed uitgesloten tenzij de schadeveroorzaker de AG polis heeft met pack familiale+, dus ik wens je veel succes maar ik vrees ervoor.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”