de verantwoordelijkheid van de notaris

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

de verantwoordelijkheid van de notaris

#1 , 22 sep 2006 16:45

ik tekende een tijd geleden
een compromis voor de verkoop van mijn woning,
gesloten onder de opschortende voorwaarde van het ontvangen van een attest van een ministerie dat een hinderlijke inrichting niet in uitvoering zou gebracht worden, en dit binnen de zes weken na ondertekening van de compromis.

Na zes weken was dit attest niet voorhanden maar wel een email met gevraagde inhoud.

Ik wou intussen van de verkoop afzien.

Notaris beweerde daarmee niet aan de opschortende voorwaarde voldaan was en stelde dat de compromis nietig was.


Kopers gaan hiermee niet akkoord, dagen mij voor de rechtbank en ik verlies de zaak, waardoor ik een enorm bedrag aan gerechtskosten,schadevergoeding etcetera moet betalen.

Ik kan duidelijk aantonen dmv de emails tussen mij en de notaris dat hij me verkeerd geadviseerd heeft.


Als het aan mij lag had ik de verkoop namelijk gewoon laten doorgaan, het is hij die beweerde dat ik zonder schadevergoeding van de compromis onderuit kon,waarvan bewijs(emails)

Nu is mijn vraag of ik een kans maak alle schadevergoedingen waartoe ik veroordeeld werd te betalen, terug te vorderen van de notaris?



Notaris stelt dat compromis een zaak is tussen partijen en hij in deze geen enkele verantwoordelijkheid heeft

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 23 sep 2006 08:09

ik veronderstel dat de opdracht van de notaris onder 'lastgeving' valt (rechten en plichten zie burgerlijk wetboek onder titel 'lastgeving') (kan je vinden op internet)

art 1984BW en volgende.

Iemand bevestigt?

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”