statuut vrijwilligers

Lindsey
Topic Starter
Berichten: 11

statuut vrijwilligers

#1 , 15 aug 2006 19:51

Een organisatie is burgerlijk aansprakelijk voor de schade die de vrijwilliger aan de organisatie en aan derden berokkent bij het verrichten van vrijwilligerswerk, behalve in geval van bedrog, zware fout of eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomende lichte fout van de vrijwilliger.

Deze 'bescherming' was er vroeger niet voor de vrijwilligers (klopt dit wat ik zeg?) dus wanneer de vrijwilliger schade berokkende vroeger ( dat geen bedrog, zware fout of eerder gewoonlijk dan toevalig voorkomende lichte fout was), wou dit zeggen dat de vrijwilliger dan burgerlijk aansprakelijk was? ben ik juist of ga ik volledig de mist in...??

wanneer de vrijwilliger nu zo een fout maakt , is de organisatie burgerlijk aansprakelijk. Maakt de vrijwilliger een bedrog, zware fout of eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomende lichte fout, dan is deze ZELF burgerlijk aansprakelijk.

zou het mogelijk zijn een voorbeeld te geven hiervan, een voorbeeld waarbij men vroeger zelf aansprakelijlk was, maar door de nieuwe wet niet meer? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 sep 2006 20:04

Aangaande de aansprakelijkheid van 'vrijwilligers', is sedert 1 augustus 2006 de arbeidswet van toepassing.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”