Financiele schade

hainkiwanki
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Financiele schade

#1 , 26 feb 2024 19:38

Onlangs heb ik en mijn vriendin problemen gehad die allemaal met elkaar te maken hebben. Het ene probleem veroorzaakt het volgende probleem en het heeft ons financiele schade opgebracht.
Een kort verhaaltje hoe het in elkaar zit: ik en mijn vriendin hadden een trip gepland naar Zuid-Korea die zou beginnen 11 November 2023. Mijn vriendin is van buitenland en heeft dus een verblijfskaart, deze moest ze verlengen omdat deze vervalde 1 November 2023. En zonder kaart kan ze uiteraard ook niet reizen (of allesinds niet terugkeren naar Belgie).

De vriendin moet dus een verlenging aanvragen en moet hiervoor een ziekteverzekering hebben. Hiervoor gaat ze 2de week van September 2023 naar het HZIV. Kort samengevat, het duurde veel te lang vooraleer we ziekteverzekering hebben ontvangen van HZIV te Gent. Hierdoor hebben we de verlengingsaanvraag pas kunnen starten eind Oktober 2023. De aanvraag verwerking duurd normaal 1 a 2 weken hadden ze vermeld op de website van UGent, welke ondertussen al geupdate is (de school waar de vriendin studeerd). Maar ook hier duurde het langer. Na veel emails en telefoongesprekken, krijgen we de nieuwe verblijfskaart ergens 2de week November. Opnieuw te laat en te lang moeten wachten, want de vriendin is van Mongoolse origine en moet ook nog eens een reis visum aanvragen aan de Zuid-Koreaanse ambassade in Brussel dat opnieuw enkele dagen duurd (werkdagen uiteraard). Hier vragen ze ook achter de verblijfskaart, dus eerder starten ging ook niet. Ook voor de vertraging van de verwerking van haar verblijfskaart hebben we klacht ingedient bij de federale ombudsman en deze vertelde ons pas begin Februari 2024 dat ze inderdaad in fout zijn. En de vertraging lag aan te weinig personeel.

Omdat we wisten dat we de vertrek datum van onze vlucht naar Zuid Korea niet gingen halen hebben we Lufthansa gecontacteerd en hebben we toen met hun afgesproken om onze vlucht te postponen. De datum van vertrek passeerd en uiteindelijk krijgen we de verblijfskaart. We nemen terug contact op met Lufthansa om onze vlucht te verplaatsen en die zeggen dat het niet meer gaat omdat we de vlucht gemist hebben ookal hadden we daarvoor afgesproken dat het geen problemen zou geven. Dus gans die vlucht omzeep en moeten we een nieuwe vlucht boeken.

Door dat alles zo traag verliep waren we genoodzaakt onze vlucht te herboeken naar een week later. Een vlucht naar Zuid-Korea is geen grap, en heeft ons dus ongeveer 1700 euro verlies gedaan, als het niet meer was. Wij zouden nu graag iemand van de 3 partijen (HZIV, Stad Gent en Lufthansa) aanklagen en ons geld terug willen en ook een vergoeding voor alle emotionele en mentale schade. Het heeft serieus wat stress meegenomen dat ook inpakt had op onze relatie.

Dus wie klaag ik aan? Heb ik gegrond recht om iemand aan te klagen? Wat voor advocaat moet ik zoeken (specializatie) of kan ik gewoon pro-bono advocaat zoeken?

Mvg,
Kevin

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 feb 2024 09:45

Jullie zijn veel te laat aan deze vernieuwing begonnen.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 27 feb 2024 10:18

Beste

Ik vrees dat u inderdaad te laat begon en te weinig rekening hield met alle elementen die het tot een complex dossier maken, veel intervenierende partijen en bijna voorspelbare vertraging.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

hainkiwanki
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2024 10:50

Beste, Dus 1.5 maand op voorhand een beginnen met dit process is te laat? We hadden gehoopt de ziekteverzekering te krijgen binnen 2 weken om dan begin october het proces te starten voor verblijfskaart. En dit is te laat?

Sirkii
Berichten: 5423

#5 , 27 feb 2024 10:57

Geen enkele van de betreffende diensten garandeert termijnen. Best frustrerend maar voor schadevergoedingen zal je helaas achter het net vissen.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 27 feb 2024 11:01

U had best eerst de formaliteiten in orde gebracht voor uw reis vast te leggen.
Er spelen in de administratie vele facturen en nergens is een vaste termijn vastgelegd binnen welke dit moet afgerond zijn. u hebt dus ook geen juridische grondslag waarop u zich kan baseren om te procederen

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 27 feb 2024 14:52

Hoe komt het dat daarvoor uw vriendin nog geen ziekteverzekering had
Gezien verlening verbleef ze toch al een ganse tijd in België?

hainkiwanki
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2024 16:47

@Sirkii Ja inderdaad

@Meeboo Ja ik had mijn reis al alleen ingepland in juni 2023, en dan heb ik haar leren kennen in augustus en wou ze mee gaan. En ja, zij spreekt geen Nederlands en wordt heel slecht geholpen als ik me niet moei eigenlijk. Maar misschien volgende keer beter opvolgen.

@Franciscus Ze had daarvoor een tijdelijke ziekteverzekering van Mongolie (haar afkomst), maar idd ook hier weet ik niet het fijne van en ze blijkt de rest al vergeten te zijn.

Bedankt allemaal voor de reactie. Maar dan zal ik het bij frustaties houden en dan zien dat het niet nogmaals voorvalt in de toekomst.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”