Juridisch advies nodig betreffende kostenverdeling na ongeval zonder betrokkenheid van derde partij

antoniokso
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Juridisch advies nodig betreffende kostenverdeling na ongeval zonder betrokkenheid van derde partij

#1 , 23 feb 2024 10:25

Beste forumleden,

Mijn vriendin heeft haar auto uitgeleend aan een collega, die betrokken raakte bij een ongeval waarbij geen derde partij betrokken was. De geschatte kosten voor de reparatie van de auto bedragen 3600 euro volgens het schadebestek. Mijn vriendin heeft geen omniumverzekering, maar alleen een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering.

De collega erkent haar verantwoordelijkheid voor het ongeval, en we hebben zowel getuigen (collega's van haar werk) als berichten van de collega die het ongeval heeft veroorzaakt.

Nu weigert haar collega de reparatiekosten te betalen, en we vragen ons af welke juridische stappen we het beste kunnen ondernemen in deze situatie waarbij geen derde partij betrokken is. Zijn er mogelijkheden om deze kosten te verhalen zonder een omniumverzekering? Wat zijn de beste stappen die we kunnen nemen om dit geschil op te lossen?

Elk juridisch advies of inzicht, rekening houdend met de erkenning van verantwoordelijkheid door de collega en de beschikbaarheid van getuigen en berichten, zou zeer op prijs worden gesteld.

Dank je wel.

Antonio

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 23 feb 2024 10:35

Spreek uw rechtsbijstandsverzekering (dikwijls samenlopend met de BA verzekering) aan. Die kunnen instaan voor de vordering, normaal NIET voor de betaling van de schade.

antoniokso
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2024 13:02

Ik ben van plan contact op te nemen met mijn rechtsbijstandsverzekering zoals u heeft voorgesteld. Voordat ik dat doe, zou ik echter graag wat meer informatie hebben om beter te begrijpen wat ik kan verwachten.

- Wat is de typische slagingskans bij het indienen van een vordering in vergelijkbare situaties?
- Zijn er specifieke documenten of bewijzen die ik moet verzamelen om mijn zaak te versterken?
- Kan ik verwachten dat mijn rechtsbijstandsverzekering de volledige kosten van de schade zal dekken, of zijn er beperkingen?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 23 feb 2024 13:10

Uw rechtsbijstand zal de kosten van de schade NIET dekken. Hoogstens kosten om te procederen. Als de kosten om te procederen hoger zijn dan de schade betalen ze mogelijks de schade omdat dit dan voor hen goedkoper is.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 feb 2024 15:02

Eerst eens nakijken of de rechtsbijstand van je autoverzekering ook kan ingeroepen worden indien je de auto vrijwillig hebt uitgeleend.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”