welke verzekering

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

welke verzekering

#1 , 30 nov 2023 15:09

Woon in een appartementsgebouw.
Door lekkende buis is er water doorgesijpeld bij onder gebuur.
Zij hebben plekken in hun plafond en muur ( behangpapier, enz )
Is het de blokverzekering die de schade betaalt ( buiten de franchise natuurlijk) of moet eerst de eigen brandverzekering worden aangesproken. Deze heb ik niet .Is het dan automatisch de blokpolis die moet aangesproken worden?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2023 16:55

Hangt ervan af of die lekkende buis een gemeenschappelijke leiding is of een privatieve.
In ieder geval aangifte bij de blokpolis, deze zullen uitmaken wie schuld betreft en of er uitbetaald wordt ( in ieder geval de gevolgschade bij de buur ).

Welke buis is er lek ? Kunt u een beschrijving geven welke buis en waar ?

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

#3 , 01 dec 2023 13:39

Bedankt , daar had ik niet aan gedacht.
Enkele buisjes die naar mijn verwarmingsketel leiden( en / of de chauffages leiden ) zouden lekken vertonen , volgens de persoon die het verwarmingstoestel tweejaarlijks kwam nazien.
Alhoewel dit zijn werkt niet is ( moet alleen de verwarmingsketel nazien ) heeft hij dit toch gecontroleerd ,omdat ik gezegd had dat ik wekelijks de chauffage met water moet bijvullen.
Hij heeft dit doorgegeven aan de loodgieter.

Om terug te komen op de aansprakelijkheid: Zo te zien zijn dit mijn private buizen en moet mijn verzekering betalen.
Zal best een eigen verzekering nemen, waar ook waterschade in voorkomt.
Of - vermits het volgens mij zeker is dat blokpolis niet zal tussenkomen - kan hiervoor de familiale verzekering voor aangesproken worden ( die heb ik wel)
Bedankt voor antwoordje

Reclame

builder
Berichten: 189

#4 , 01 dec 2023 13:44

Een verzekering komt niet tussen in een schadegeval dat al bestaat voordat de polis wordt afgesloten.

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

#5 , 01 dec 2023 13:57

OK, maar kan een familiale verzekering aangesproken worden. Die heb ik al lang.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2023 16:40

De zaak aangeven aan de verzekering blokpolis. De gevolgschade ( dus bij uw buur ) zal vergoed worden. De franchise en de schade van herstelling buisjes en bij u zijn voor uw eigen rekening.
Indien de blokpolis niet zou betalen : toch ook nu uw familiale verzekering inschakelen : schade aan derden.

Dringensd de blokpolis en uw famiale verzekering inschakelen ( zeker de makelaars ).

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 dec 2023 17:37

Hoe kan u in een appartementsgebouw wonen zonder brandverzekering ?

Of hebben onze snuggere politici huurders verplicht een brandverzekering af te sluiten, maar inwonende eigenaars niet ?

In elk geval goed gek !
Als het kot ooit afbrandt door brand die ontstond bij u, gaat u zéér donker getrokken staan zonder brandverzekering ...

basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#8 , 01 dec 2023 19:51

Beste

Uw familiale verzekering is geen woningverzekering hè… Die komt niet tussen voor dergelijke schade.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

#9 , 02 dec 2023 11:48

Het is juist dat alleen huurders een brandverzekering moeten afsluiten. Eigenaars die in een appartement wonen zijn wettelijk hiertoe niet verplicht
Heb vroeger een brandverzekering gehad. Die verhoogde elk jaar en was fel overschat , en (de weinige) meubels die ik al jaren heb , zijn steeds minder waard en totaal afgeschreven nu.
Het probleem is dat bij overlijden, men moeilijk de meubels kan aangeven voor enkele euro’s , ( is werkelijke waarde) als men een hoge brandverzekeringspolis heeft lopen.

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 dec 2023 12:17

Het is juist dat alleen huurders een brandverzekering moeten afsluiten. Eigenaars die in een appartement wonen zijn wettelijk hiertoe niet verplicht
Men verplicht zoveel onzin, maar iets dat echt verschil maakt als je er mee geconfronteerd wordt, verplichten ze dan niet ... :roll:

bosprocureur
Berichten: 6861

#11 , 02 dec 2023 14:08

Ik denk zo dat je er in een appartementsgebouw sowieso mag van uitgaan dat er een blokpolis afgesloten is?

En voor die andere opmerking, de meubels (inboedel) orden verzekerd voor de waarde/prijs die je ervoor zou moeten betalen als ze door brand vernield worden, en die waarde ligt inderdaad meestal een stuk hoger dan de tweedehandswaarde (ook voor ge-erfde meubelen dus).

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 dec 2023 16:02

Vraag aan TS is er een syndicus in het gebouw ? En is er een blokpolis ?
Indien wel dringend dhet schadegeval laten aangeven op de blokpolis. Deze vergoedt de schade bij de buur. Uw eigen schade en de franchise zijn voor uw rekening.

Wat betreft de familiale verzekering ( zie #8 Basejumper ) bedoelde ik een rechtsbijstandverzekering ( excuses ), deze kan u bijstaan als de blokpolis niet vergoedt aan de buur.

https://www.03beheer.be/blog/verzekerin ... :~:text=De

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”