BA Kinesist

Hedwig
Topic Starter
Berichten: 11

BA Kinesist

#1 , 22 nov 2023 13:28

Op 18 juni onderging ik een operatie ter herstelling van een heupfractuur. Deze operatie ging mis, een inherent risico bij deze operatiemethode, waardoor ik op 15 september een totale heupprothese kreeg. De plaatsing van de heupprothese, die meestal via de voorkant verloopt, gebeurde omwille van de eerdere operatie langs de achterkant. Bij deze posterieure plaatsing worden enkele spieren doorgesneden en terug gehecht. Na de operatie werd mij een opvolging via kinesitherapie aangeraden.
Op 25 september had ik mijn eerste afspraak bij de kine, een piepjong ding, en ik deelde ze 3x, omdat ik zag dat ze niet wist waarover het ging, mee dat de plaatsing via posterieur had plaatsgevonden, alsook het voorschrift van de chirurg vermeldde de posterieure operatietechniek.
Op 27 september had ik een andere therapeute die ik weerom meedeelde dat de plaatsing via posterieur had plaatsgevonden. Deze therapeute keek in het, door dat jonge ding, aangemaakte dossier en zag dat de posterieure plaatsing niet vermeld werd tijdens het intake gesprek en voegde dit toe.
Op 29 september had ik terug dat jonge meisje, ik ging ervan uit dat ze intussen toch wel ingelicht was over de posterieure techniek, en ze deed me een oefening doen, na de vermelding van mij dat deze mij onmogelijk leek. Bij het uitvoeren van deze oefening had ik plots een hevige pijn en voelde iets "knappen" in de operatieregio. Het arme kind in paniek en de chef erbij gehaald. De praktijkverantwoordelijke evalueerde de toestand en beweerde bij hoog en bij laag dat ik me geen zorgen moest maken want dat er niks ernstigs gebeurd was.
De 2 volgende dagen had ik toch wel significant meer pijn en maandag stond ik op met een dropvoet. Een dropvoet wijst op een zenuwinklemming of spierzwakte.
Op maandag 2.10 had ik weerom een kinesessie, met een andere therapeute weliswaar, en ik deelde mee dat het niet goed was met me en ik vermeldde eveneens de dropvoet. Deze therapeute verklaarde dit door de zwakte van de spieren na een toch wel ingrijpende operatie.
Deze dropvoet beterde wel wat en ik vertelde het hele verhaal tijdens mijn controle bij de chirurg op 30.9, waarop deze nogal verontwaardigd reageerde dat elke kinesitherapeute zou moeten weten dat die oefening niet paste zo kort na deze operatie. De gehechte spier(en) zouden terug gescheurd zijn wat een bloeding veroorzaakte , die dan op haar beurt druk legt op de zenuw met als gevolg een dropvoet. Hij verwachtte wel dat dit zich waarschijnlijk zou herstellen.
Ik veranderde onmiddellijk van kine en stuurde ook een mail naar de praktijk met de chronologie en de bevindingen van de chirurg. Als antwoord ontving ik enkel de rekening.
Nu zijn we intussen dik 6 weken na het gebeurde maar mijn dropvoet is er nog steeds. Op aanraden van mijn huisarts stuurde ik een mail naar de kinepraktijkhouder met de vraag voor een afspraak om eventueel een dossier te openen bij zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De andere partij houdt zich doodstil en ik mocht nog geen antwoord ontvangen.
Hoe kan ik dit nu het beste verder aanpakken?
Bij voorbaat dank voor het advies

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 nov 2023 22:31

uw eigen verzekering aanspreken, zij zullen dan de verzekering van de kiné aanspreken en dan moeten ze wel antwoorden

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 23 nov 2023 08:47

En die eigen verzekering, dat kan dan m.i. zeker een familiale verzekering (met inbegrepen rechtsbijstand) zijn. Wel asap aangifte doen dan, niet zelf beginnen "aanmodderen" .

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”