Verantwoordelijkheid school vs leerling

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijkheid school vs leerling

#1 , 24 sep 2023 14:44

Beste,

Een van de kinderen van onze buren is dit jaar als 12-jarige in het eerste jaar secundair gestart.
Wij vernemen van de ouders, dat die tijdens een klasactiviteit buiten de school zich onwel voelde en buikpijn kreeg en hierop alleen terug naar de school mocht/moest keren -enkele straten verder.

Ik weet van in mijn tijd in het middelbaar (zelfs in het 2e en 3e graad) dat in dergelijke gevallen, zelfs binnen de schoolmuren steeds een medeleerling werd gevraagd om de leerling met klachten voor de zekerheid te vergezellen naar het secretariaat of naar de wc's, ...
Nog recent werd onze zoon (in het 3e middelbaar op een andere school) ook naar het secretariaat gestuurd voor verzorging, nadat hij gevallen was en mocht zijn maat even meelopen om te helpen.

Dus vraag ik mij af indien er een algemene regel bestaat voor alle scholen omtrent het tijdens de lesuren alleen en zonder medeweten van de ouders over straat laten lopen van minderjarige leerlingen die wegens gezondheidsklachten niet kunnen of willen deelnemen aan buitenactiviteiten of vult elke school dit zelf in?

Daar wij van oordeel zijn dat zulk gedrag vanuit de school en de leerkracht in kwestie onverantwoord en nalatig is, hebben wij geprobeerd om de ouders te overhalen de school hierover aan te spreken. Maar we vragen ons tegelijkertijd ook af of de school en de leerkracht wel degelijk in fout zijn of slecht geoordeeeld hebben?

Graag lezen we meer objectieve en/of juridisch getinte bevindingen hierover.

Alvast bedankt!

eylis
Berichten: 8842

#2 , 24 sep 2023 15:41

Dit klopt helemaal niet. Ten eerste mag een leerling (zonder het medeweten en toestemming van de ouder) niet zonder toezicht van een volwassene de onderwijsplek (school of sportterrein) via de openbare weg verlaten. Ten tweede moet een leerling die zich onwel voelt, ter plaatse blijven tot ofwel de ouders of de school transport voorzien.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 24 sep 2023 16:34

Daar bestaat redelijk wat rechtspraak rond.
Een leraar mag in principe niemand alleen naar een secretariaat laten gaan en zeker niet als de mogelijkheid bestaat om op de openbare weg te geraken. Wel een beetje leeftijdsgebonden.
Edoch ik ken een arrest waar eel leerjongen in een drukkerij die door de zaakvoerder met een gesloten omslag naar de garage werd gestuurd. Inhoud omslag waren de sleutels van een auto.
Af te leggen afstand een kleine 100 meter.
De leerling heeft de omslag opengescheurd en dan met de auto gaar rijden met als resultaat diverse aanrijdingen en uiteindelijk tot stilstand gekomen om een grote baan in de etalage van een winkel. Schade was redelijk groot zowel in eerste aanleg als in beroep is zaakvoerder veroordeeld wegens gebrek aan toezicht.


hier eens lezen
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Art. 1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
(De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen.) <W 06-07-1977, art. 1>
De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij hen gebezigd hebben.
De onderwijzers en de ambachtslieden, voor de schade door hun leerlingen en leerjongens veroorzaakt gedurende de tijd dat deze onder hun toezicht staan.
De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders, onderwijzers en ambachtslieden bewijzen dat zij de daad welke tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.

Reclame

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2023 17:19

Bedankt voor de reacties.

Dus in dit geval is er toch een veel zwaardere fout vanwege de leerkracht en de school dan we eerst dachten. Niet alleen stond de leering de buitenactiviteit en de school onder niemands toezicht, en dit zonder medeweten van de ouders. Bovendien was de reden van een terugkeer naar de school ziekte en pijn... van dewelke een leerkracht de ernst niet kan inschatten mijn inziens.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2023 18:22

Ik snap alleen niet goed dat als de ouders er niet overdreven zwaar aan tillen, de buren hen willen overtuigen om het hier niet bij te laten.

De ouders en de leerling moeten nog 6 jaar met die school verder, jullie als buren niet.

Mijn 12-jarige rijdt ook alleen met de fiets naar school. Overal kan wel iets gebeuren.

LeenW
Berichten: 12857

#6 , 24 sep 2023 18:25

De bovenstaande antwoorden worden m.i. gegeven vanuit het standpunt van aansprakelijkheid, maar waar is hier de schade?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2023 20:30

De school zal in dit kader richtlijnen hebben opgesteld die moeten gevolgd worden, zeg maar een soort protocol. Vermoedelijk zal dit ook opgenomen zijn in het schoolreglement.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2023 20:54

Mijn 12-jarige rijdt ook alleen met de fiets naar school. Overal kan wel iets gebeuren.
Dag en nacht verschil tussen "met toestemming en weten van de ouders naar school pendelen" en "als minderjarige tijdens de lesuren ziek over de straat lopen, terwijl de ouders ervan uitgaan dat hun kind onder toezicht, zorg en bescherming van de school zit". Of vergis ik mij?

Het vertrouwen heeft hier een flinke deuk gekregen, gelukkig is er geen andere schade. Maar zoals in voorbeeld hierboven, zelfs in amper 100m kan veel mislopen.

Vandaar dat we hier situatie voorleggen, zodat niet overreageren, maar het ook niet zomaar laten passeren. Wij vinden dit voldoende ernstig en absoluut niet ok.

De ouders zijn uiteraard ook niet blij -ze lezen trouwens deze discussie mee. Wij als buren trekken ons hiervan ook aan, omdat zowel leerkracht als school hier falen om gepaste zorg te bieden en verantwoordelijk te handelen, door een kind net in het middelbaar en die zich bovendien ziek voelt, alleen over straat te laten lopen. Wij hebben trouwens zelf ook familie en kennissen die daar ook school lopen.

Kan ook in andere scholen of zelfs onze kids voorvallen. Onverschilligheid tegenover onkunde, zolang het maar iemand anders overkomt, is ook geen goede overtuiging.
Laatst gewijzigd door dardaneller op 24 sep 2023 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2023 21:10

De school zal in dit kader richtlijnen hebben opgesteld die moeten gevolgd worden, zeg maar een soort protocol. Vermoedelijk zal dit ook opgenomen zijn in het schoolreglement.
In schoolreglement staat "leerlingen staan steeds onder toezicht en begeleiding van verantwoordelijke leerkracht(en), in de school, op locatie en tijdens verplastsingen".

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”