Aanklagen dierenarts met schadevergoeding

Timsmi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanklagen dierenarts met schadevergoeding

#1 , 24 aug 2023 10:13

Hallo, ik zal heel mijn verhaal doen zodat ik duidelijk ben

Maandag ben ik met mijn hond van 2.5 jaar naar de dierenarts gegaan om een sterilisatie te laten uitvoeren ( standaardoperatie met weinig risico )
Dinsdag ochtend is ze overleden door inwendige bloedingen, ik heb een autopsie rapport laten opmaken en in het eindbesluit staat

EINDBESLUIT
Sterfte tgv hypovolemische shock thv hemoabdomen tgv nabloeden thv hechting van de stomp van linker verwijderd ovarium

Ik heb met de patholoog gesproken en die heeft mij duidelijk verteld dat dit de fout is van de dierenarts die de bloedvaten niet goed heeft afgesloten.
dus m.a.w. dat ze haar job slecht heeft gedaan en daardoor mijn gezonde hond is gestorven...

Mijn vraag is, Kan ik hier mee verder strafrechtelijk? heeft dat enige zin?, en indien ja via welke weg? Ik wil haar aanklagen, want ik vind dit echt schandalig

Haar verzekering zou de kosten dekken, maar ik wil niet alleen geld, ik wil dat ze hiervoor gesanctioneerd wordt

Enig advies zou welkom zijn, mvg Tim Smits

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 24 aug 2023 10:24

Het verslag van de patholoog is toch een pak neutraler dan wat hij tegen u gezegd heeft.

Voor de rest, wat voor sanctie verwacht u juist? De dierenarts gaat deze (eventuele) fout niet opzettelijk gemaakt hebben en biedt u compensatie aan via de verzekering. Ik snap dat u emotioneel bent door het verlies van uw huisdier, maar een sanctie gaat uw hond niet terugbrengen.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2023 10:27

Aangezien een huisdier juridisch gezien een goed is, zal het hoogste dat u kan bekomen vergoeding van de waarde van de hond zijn. Hetzij rechtstreeks of via de verzekeraar.

Reclame

Timsmi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2023 10:43

ik wil dat de dierenarts officieel aansprakelijk wordt gehouden voor deze fout, of ze het nu expres heeft gedaan of niet doet er niet toe, ze is een dierenarts en zou haar job deftig moeten kunnen doen, dit was een routine operatie... natuurlijk brengt dit mijn hond niet terug, maar ik vind wel dat er officieel een signaal/waarschuwing mag gegeven worden naar deze dierenarts toe

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2023 11:09

Iedereen snapt wat u zegt hoor, maar juridisch gezien is een medische fout bij een mens iets anders dan bij een dier.

Klacht is mogelijk bij de Orde van Dierenartsen:

https://www.ordederdierenartsen.be/klachten

Zoals op de website staat, gaat u geen feedback van het resultaat krijgen.

LeenW
Berichten: 12860

#6 , 24 aug 2023 11:20

Iedereen snapt wat u zegt hoor, maar juridisch gezien is een medische fout bij een mens iets anders dan bij een dier.

Klacht is mogelijk bij de Orde van Dierenartsen:

https://www.ordederdierenartsen.be/klachten

Zoals op de website staat, gaat u geen feedback van het resultaat krijgen.
Ik lees verder op de site dat dit enkel over deontologische inbreuken gaat. Er worden m.i. dan ook geen uitspraken gedaan over medische fouten.

Timsmi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2023 14:07

Ok dus dieren worden bezien als goed volgens de wet daardoor kan ik de dierenarts niet strafrechtelijk vervolgen, ik kan klacht gaan indienen bij de orde van dierenartsen maar daar zal wrs niet geoordeeld worden over medische fouten en alleen deonthologische?

Ben wel iets of wat teleurgesteld maar wel bedankt voor de informatie, ik zal zowiezo klacht indienen bij de orde van dierenartsen en zien of er iets mee gaan doen of het gaat gesponeerd worden

Eigenlijk wel erg dat huisdieren niets waard zijn volgens de wet en als “goed” worden beschouwd

CityBird
Berichten: 796

#8 , 24 aug 2023 17:08

Eigenlijk wel erg dat huisdieren niets waard zijn volgens de wet en als “goed” worden beschouwd
Dat zou betekenen dat er een wettelijk onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen “superieure” dieren, huisdieren oa en “inferieure” dieren die dienen om op te eten. Enig idee tot wat zoiets zou gaan leiden?

Franciscus
Berichten: 38616

#9 , 24 aug 2023 18:32

U kan altijd trachten via de burgerlijke rechtbank enige vorm van schadevergoeding te bekomen.
Zowel feitelijke materiële als morele als psychologische kan.
Om een idee te geven
https://www.verkeersslachtoffers.be/med ... verlijden/

Voor een fout moet er een causaal verband zijn tussen schade en daad. Aan u om dat te bewijzen.
Een gerechtsdeskundige wordt door de rechtbank aangesteld.
Hopelijk hebt u een rechtsbijstandsverzekering die ook contractuele zaken dekt.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”