Verhoor: opzettelijke brandstichting

Tom17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhoor: opzettelijke brandstichting

#1 , 22 aug 2023 18:17

Allen,


Kort verhaal: Ik had een kleine wespennest ontdekt in een stapel kreupelhout en wou die nest daar weg (ik was de dag voordien gestoken door wespen toen ik snoeisel op de hoop gooide, blijkbaar had ik hun nest verstoord).
Ik heb een papieren zak onder de nest geplaatst en deze in brand gestoken.
Omdat het kreupelhout er al meerdere jaren lag, is dit ook in brand gegaan.
Ik ben de brand zelf beginnen blussen (had 2 tuinslangen klaarliggen), maar kreeg die niet snel onder controle omdat het hout zo droog was.
Één van mijn buren heeft de brandweer gebeld. Toen die hier aankwam had ik het vuur zelf al kunnen doven, 2/3 van de stapel kreupelhout is afgebrand.
Ik heb tegen de politie toegegeven dat ik de brand heb veroorzaakt.
De brandweer heeft enkel nog nageblust.


De politie heeft mij nu een uitnodiging tot verhoor gestuurd: Opzettelijke brandstichting zonder verwondingen, bij dag (Artikel: SWB 511, 512).
Nu zaterdag moet ik op verhoor.

Ik heb nooit de bedoeling gehad om de stapel kreupelhout te laten opbranden. Die dient namelijk ook om de inkijk op mijn moestuin & serre te beperken + het jaarlijkse snoeiafval van de hagen en struiken stapel ik daar steeds bij.
Tevens lag die ook zeer dicht bij mijn houtmijt (1m afstand) die mee in brand zou gaan...
Maar goed, ik denk wel dat ze daar weinig geloof aan gaan hechten.
Ik zal voorlopig extra panelen zetten om de inkijk te beperken.


Op mijn verhoor wil ik allesinds laten noteren dat het om onopzettelijke brandstichting gaat.
Kan men daar toch opzettelijke brandstichting van maken?

Wat zijn de gevolgen?
- Onopzettelijke brandstichting: Gasboete tot 350€?
- Opzettelijke brandstichting: Gasboete tot 350€ + retributie brandweer?

Edit: In de gemeente waar ik woon is afval verbranden opgenomen in het reglement van de GAS-boetes.
Mijn buurman heeft de brandweer uit bezorgdheid gebeld, ik kom goed overeen met die mens. En in zekere zin ben ik daar blij voor, het kon anders uitdraaien ook...

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 aug 2023 19:44

Gewoon niet over brandstichting spreken ... niet opzettelijk, noch onopzettelijk.
Telkens men over "brandstichting" begint, werpt u tegen dat het om accidentele brand gaat.

U wou ook geen afval opstoken.
(mogelijk kan u snoeihout zelfs gratis kwijt op containerpark ?)

Dat uw stapel hout afgefikt is, bezorgt u zelf nadeel - u moet nu in andere afscherming voorzien.

U wou wespennest uitroken, maar dat is dus wat misgelopen: accidentele oorzaak dus.
U had ook de nodige voorzorgen getroffen (2 tuinslangen) "voor het geval dat ..."
Waarmee u zelf de accidentele brand geblust had, voor brandweer aankwam.

Strafwet inzake brandstichting (510 to 520)

https://tinyurl.com/2p9fmn24

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2023 20:14

Eens met Inazuma.

Wespen proberen weg te jagen met een vuurtje en rook onder hun nest is misschien niet de slimste optie, maar ik zou niet weten waarom het verboden is.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 22 aug 2023 20:20

U kan enkel uw verhaal doen en hopen dat ze u willen volgen dat het een zeer domme, maar accidentele brand gaat. Goed dat u zelf beseft dat dit echt heel slecht had kunnen aflopen.

Op zich kan ik hun argumentatie van opzet wel volgen. Het is geen bbq die uit de hand is gelopen, maar u hebt zelf bewust brand(je) gesticht op een gevaarlijke plaats.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 aug 2023 16:15

Wespennesten uitroken is mss niet de beste techniek, zeker niet in drogere periodes, maar is een vrij courante, bekende, en op zich gemakkelijke techniek

https://www.wespenvernietiging.be/advie ... goed-idee/

Punt is dat je iets moet hebben dat rookt, zonder de bijhorende vlammen ...
Imkers gebruiken ook rook om hun bijen rustiger te houden als ze handelingen aan de korven uitvoeren.
Zij gebruiken natuurlijk minder rook ... en geen vlammen :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 23 aug 2023 17:15

Ik vermoed dat het op eigen terrein was?
Dan zeker doen wat hier boven wordt aangeraden.
En als het dan nog eens een 100 m van openbare weg is en niet tegen de afsluiting van de buren..
Rekening van BW al gehad???

Tom17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2023 17:26

Allen, bedankt voor de antwoorden!

Ja het was op mijn eigen terrein. Rekening van de brandweer heb ik nog niet gehad.

Tom17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2023 21:21

Ter info: ik ben vandaag mijn versie gaan geven op het politiekantoor. De agente heeft dit genoteerd en heeft voor de rest geen vragen gesteld.
Mijn verhoor gaat men opsturen naar het parket. Het is afwachten wat men daar beslist.
Ik laat jullie het resultaat weten, maar dit kan wel een aantal weken duren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”