Handelingen door immo-makelaar

MVR1973
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Handelingen door immo-makelaar

#1 , 22 mei 2023 16:36

Hallo forum,

Ik zit met het volgende probleem:

- Ik contacteer een makelaar omdat ik privé een app. wil huren;
- De makelaar organiseert een bezichtiging en ik stel me kandidaat;
- De makelaar vraagt bewijzen van inkomsten. Aangezien ik een nieuw project start, toon ik o.a. de statuten, mijn overeengekomen vergoeding en een factuur.
- Ik deel uitdrukkelijk mee dat al deze documenten vertrouwelijk zijn meegedeeld;
- Een dag later krijg ik telefoon van een lid van mijn raad van bestuur met de melding dat er contact was opgenomen door een makelaar en dat die makelaar allerlei vragen stelde en "verhalen" vertelde;
- De bestuurder is hier niet mee gediend en kondigt ontslag aan en kondigt eveneens aan dat investeringen nu en in de toekomst niet zullen doorgaan;
- Het financiële verlies staat vast en m.i. in oorzakelijk verband met de (ongeoorloofde) handelingen van deze makelaar;

Het handelen van deze makelaar vind ik op geen enkel vlak gerechtvaardigd, maar is dit ook juridisch te onderbouwen? Het gaat hier over een aanzienlijk verlies.

Bedankt voor jullie reactie.

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2023 17:11

Uiteraard heel onprofessioneel, maar is er bewijs dat de makelaar dit vertrouwelijk moest behandelen?

Als een referentie wordt gegeven (van werkgever of vorige verhuurder) kan dit ook met akkoord zijn om te dubbelchecken.

Eveneens: als deze informatie moest vertrouwelijk blijven, bent u eigenlijk degene dit ten oprechte deelde. Niet de makelaar: die heeft alleen gesproken met een partij die al op de hoogte was.

MVR1973
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2023 17:42

Ik heb bij elke e-mail duidelijk geschreven dat de documenten vertrouwelijk waren.
De makelaar wist dit en heeft dus bewust gekozen om iemand te contacteren die in heel het verhaal niet betrokken was.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”