Noodverlichting in appertementsgebouw verplicht branden?

Benjaplus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Noodverlichting in appertementsgebouw verplicht branden?

#1 , 20 jan 2023 12:40

Even een korte schets van wat er is gebeurt.

Mijn tante valt gisteren van de trap. Zij was op bezoek bij een vriendin van haar, zij woon in een appertementcomplex geeft 3 verdiepingen. Nu wou mijn tante uiteraard de lift nemen, mijn tante is 74 jaar en al geopereerd aan haar rug. Nu ben ik ook geweest naar de vriendin haar appertement, maar als je buitenkomt brand er geen constante noodverlichting. Is dit volgens de wet niet verplicht. Als het donker is moet je eerst 3M stappen voor je op een knop moet drukken waar dan de verlichting in de hang overal opspringt. Deze staat vlak naast de trap, waar mijn tante dan vervolgens is vanaf gevallen. Tant is naar spoed moeten gaan geeft een gebroken neus, en hechtingen in haar mond en kneuzingen over haar lichaam.

Volgens mij is dit niet comform volgens de wet. Het is zeer gevaarlijk. Bij het vertrekken van het appertement dacht ik eerst de deur toe te trekken, maar als ik dat deed zie je dus niks op deze hang het is pikdonker. Dus ik was verplicht de deur open te houden dan de knop te zoeken die vlak naast de trap staat op de hang en dan pas de deur van het appertement toe te trekken, anders zag ik totaal niets. Laat staan dat een vrouw van 74 dit kan.

Heb ik hierop recht iets aan te spannen, of de syndicus van het appertement aan te spreken. Ook voor volgende dingen die mischien in de toekomst nog kunnen voorvallen, want dit is levensgevaarlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#2 , 20 jan 2023 14:29

Hier bij ons om zo een voorval te voorkomen led verlichting met ingebouwde sensor geplaatst.
Als minuterie aanwezig, moet deze alleen op continue worden geplaatst bij plaatsen led met sensor.
Kostprijs 60 € en met mede-eigenaars geplaatst.
Dan nog wetende dat de keuringsfirma deze in haar keuringsverslag heeft opgemaakt dat ervoor te weinig Lux was bij betreden en verlaten lift in betrokken lifthal.
Zou gewoon de betrokken VME in gebreke stellen en kosten en schade vergoeding verhalen.
Blijkbaar doet de syndici daar zijn job niet goed genoeg.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 jan 2023 12:38

Waarom heeft de VME - dat zijn de eigenaars - nooit een agendapunt geplaatst om de verlichting in de gangen aan te passen ? Desnoods bv bijkomende schakelaars met lampje in opbouw om schakelpunten te hebben vlkbij elke voordeur ? …..

Noodverlichting floept normaliter pas aan als de electriciteit wegvalt. …

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 jan 2023 17:40

Er is m.i. geen wettelijke verplichting dat een NV permanent dient te branden.
Het is een fout van de persoon die de plaatsing van de verlichting heeft bepaald. Er zou inderdaad best een knop in de onmiddellijke buurt aan iedere deur staan

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 22 jan 2023 19:07

Of led met bewegingsdetector
In een appartementsgebouw (kleintje) heeft met dat enkele jaren geleden al gedaan.
In eigen beheer door handige klussende eigenaars en voorzitter die ingenieur was.
Op een jaar ongeveer € 900 minder verbruik en dat was voor de crisis in 2017-18
Dat wel dus voor de verlichting in de gangen en kelder.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 23 jan 2023 09:31

Zeer goede oplossing.

Dit verhoogt het comfort en de veiligheid, en geeft ook een besparing die de moeite waard is. Alleen opletten voor de superbezuinigers onder de gebruikers; Ik heb het meegemaakt dat ze prompt lampjes met lager verbruik monteerden, en daarbovenop de tijdsduur dat ze brandden beperkten tot een tiental seconden.... En dat laag verbruik per lichtpunt bleek nefast voor de werking van de schakelaars, zodat ze binnen de kortste keren weer zonder gangverlichting zaten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”