Aansprakelijkheid klusjes tientallen jaren later? Veel angst.

traderone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid klusjes tientallen jaren later? Veel angst.

#1 , 10 dec 2022 16:12

Ik weet niet of ik dit hier moet zetten of ergens bij de sectie immo.

Een persoon in mijn omgeving leeft al jaren onder intense angst voor aansprakelijkheid van klusjes die hij als goede huisvader gedaan heeft in een vorige woning. Deze klusjes gaan allemaal over elektriciteitswerken (een stopcontact, een schakelaar geplaatst etc) Ik heb het over klusjes tot wel 1980 terug.

Achtergrond: deze persoon heeft een obsessieve compulsiestoornis (OCD) en lijdt hier erg onder, maar alles gaat wel over feitelijke zaken. De OCD vorm "ik moet nu op alle witte vlakken lopen van het zebrapad of er gebeurt iets" is niet aan hem besteed. Dat is onzin volgens hem. U kan het bekijken als de extreme versie van "heb ik het vuur wel afgezet?" dat we allemaal wel hebben.

Het gaat concreet om een huis dat verkocht is in 1989. Zelfs vandaag is deze persoon erg angstig dat iemand van de huidige bewoners zich zou elektrocuteren en dat zou blijken dat de oorzaak is dat het stopcontact of dergelijke niet volgens de normen (en normen van toen) werd geplaatst. (bv verkeerde kleur of draaddikte). De persoon wil ook z'n huidig huis kunnen verkopen maar durft dit niet aangezien hij er ook vele klusjes in gedaan heeft. De angst om werkelijk naar de gevangenis te gaan is aanwezig. Persoonlijk vind ik dit erg onrealistisch maar ik benoem enkel de situatie.

Iets zegt mij dat bij de verkoop alle zichtbare en onzichtbare gebreken gekend worden geacht door de koper en je daardoor niet meer aansprakelijk gesteld kan worden? Of vergis ik me.

1. Is er een aansprakelijkheidsrisico? Ook na zo lang?
2. Zo ja, is een gevangenisstraf realistisch? (bejaard persoon trouwens) (Ik geloof dit zelf niet maar wil dit kunnen tonen aan hem)
3. Kan bij verkoop huidig huis een speciale clausule ingebouwd worden die 100% waterdicht is zodat hij in rust kan verkopen?

Bedankt voor jullie constructieve reacties!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 dec 2022 17:16

Bij de verkoop is de installatie gekeurd geweest, mogelijks met de pre 1981 AREI regels omdat het huis van voor 1981 is. Onveilige situaties zouden ter verbetering door de koper op,het keuringsverslag gestaan hebben.

We zijn 30 jaar verder. Zelfs na dag 1 kon je al op beide oren slapen

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2022 17:51

Ik weet niet of juridisch advies het meest geschikt is bij een psychisch probleem.

Nee, er is geen enkel probleem. Zelfs niet als iemand zich nu zou elektrocuteren door een fout die hij gemaakt heeft.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 10 dec 2022 18:12

Beste

We spreken van dik 30 jaar geleden. Die periode lijkt me zelfs een officiële verjaring van feiten op te leveren. Los van het évidente feit dat de kopers intussen normaliter ook al een keuring van electriciteit zouden moeten gedaan hebben en hoogst waarschijnlijk zelf al aanpassingen en verbouwingen deden.
Gevangenisstraf is al helemaal niet van toepassing.
Eisen stellen bij een toekomstige verkoop als voormalig eigenaar kan natuurlijk niet. Primo heeft die geen zaken meer met de woning. Secundo zou hij door interventie net een ´schuldbekentenis’ doen die onnodig is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 10 dec 2022 19:24

Het beste advies dat u aan uw vriend kan geven, is dat hij zich laat behandelen voor OCS. Met een doorgedreven cognitieve gedragstherapie moet dit lukken.

advies101
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2022 08:59

Het is moeilijk om een specifiek advies te geven over deze situatie zonder meer informatie te hebben over de specifieke elektriciteitswerken die de persoon in kwestie heeft uitgevoerd en de wetgeving die hiervoor toepasselijk is. In het algemeen geldt dat iemand die schade veroorzaakt door een fout die hij of zij heeft gemaakt, aansprakelijk kan zijn voor die schade. Dit geldt ook als de schade pas na vele jaren optreedt. In sommige gevallen kan de verjaringstermijn van toepassing zijn, wat betekent dat de persoon in kwestie na verloop van tijd niet meer aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die hij of zij heeft veroorzaakt. Deze termijn kan per situatie verschillen, dus het is belangrijk om na te gaan wat in dit specifieke geval van toepassing is.

Het is ook belangrijk om te benadrukken dat het in de meeste gevallen onwaarschijnlijk is dat iemand naar de gevangenis zal gaan als gevolg van een fout die hij of zij heeft gemaakt bij het uitvoeren van klussen in een woning. In het algemeen zal de rechter proberen om een oplossing te vinden die recht doet aan alle betrokken partijen, in plaats van iemand te veroordelen tot een gevangenisstraf.

Als de persoon in kwestie zijn huidige woning wil verkopen, kan hij een clausule opnemen in de verkoopovereenkomst waarin hij verklaart dat hij geen aansprakelijkheid aanvaardt voor eventuele fouten of gebreken die hij heeft gemaakt bij het uitvoeren van klussen in de woning. Hoewel dit in sommige gevallen kan helpen om de persoon in kwestie gerust te stellen, is het belangrijk om te benadrukken dat deze clausule mogelijk niet waterdicht is en dat de koper van de woning in sommige gevallen toch aanspraak kan maken op aansprakelijkheid van de verkoper. Het is daarom raadzaam om een deskundige in te schakelen om advies te vragen over de specifieke situatie en om eventuele risico's te beperken.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 17 dec 2022 12:32

Ja maar welk soort schade vb gebruik van 1,5 mm² ipv 2,5 mm² - lekstroomschakelaar niet correct afgesloten door elektricien (sluitplaatje ontbrak) gezien negatief verslag o.a. geen schema gevonden - heb zelf de moeite niet meer gedaan om het te zoeken is pand verkocht zonder die schema's. Schema achteraf wel gevonden maar pand al verkocht en gestript was van voor WOII.
In dit geval is het een medische zaak die via psycholoog op psychiater kan geholpen worden niet door een technisch element.
Dus best daar tijd in steken.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”