Gsm's op school

peperkoek
Topic Starter
Berichten: 63

Gsm's op school

#1 , 06 dec 2022 19:18

Hallo iedereen,

Mijn tiener heeft vandaag 3 smartphones van andere tieners laten vallen op school.

Tijdens de les moeten de gsm's in een bakje vooraan bij de leerkracht (1e middelbaar).

Na de les is er iemand verantwoordelijk (wordt aangeduid door de leerkracht), en dit kind moet dan de gsm's uitdelen.

Daar ging het dus mis, gevolg: 3 toestellen met gebarsten schermen.

Omdat dit in de school gebeurt, en onder het toezicht van de leerkracht, is de schoolverzekering aansprakelijk, of is het voor ons, gezien het ons kind is die de schade veroorzaakt heeft?

Het blokje uit het schoolreglement is als volgt:

7 LEEFREGELS, AFSPRAKEN, ORDE EN TUCHT

7.1.3.1 Persoonlijke bezittingen

Turngerief en andere persoonlijke voorwerpen kan je veilig opbergen in een individu­ele afsluitbare locker. Zit je in de 2e of 3e graad, dan kan je een locker huren aan € 20 per schooljaar (€ 10 huur + € 10 waarborg). Voor de leerlingen van de eerste graad staan de lockers in of in de nabijheid van het klaslokaal en is het huren ervan verplicht: € 20 waarvan € 10 huurgeld en € 10 waarborg.

Het reglement voor het huren van een locker vind je in bijlage 5.

Tijdens de lessen mag je gsm niet zichtbaar of hoorbaar zijn, ook niet om naar de klok te kijken. Op vraag van de leerkracht deponeer je je gsm in de daarvoor voorziene bakjes. Indien we toch toestellen zien of horen, zullen we ze, met simkaart, voor de rest van de dag of tijdens de volledige volgende dag in bewaring nemen.

De gsm kan echter een didactische meerwaarde bieden. Als de leerkracht het toelaat in het kader van de les, zal je dus je gsm in de klas mogen gebruiken.

De school is in geen geval verantwoordelijk bij verlies, beschadiging of diefstal van persoonlijke bezittingen. Laat waardevolle zaken en grote geldbedragen thuis!


Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 06 dec 2022 19:32

In mijn opinie moet de leerkracht de GSM's uitdelen. Immers: het is de school die oplegt dat de GSM's in bewaring gegeven worden bij de leerkracht. Het is dan ook de leerkracht die ze moet teruggeven. Als de leerkracht een leerling opdraagt de GSM's uit te delen (wat niet klopt, want het gaat niet om schoolmateriaal, maar privéspullen) dan moet de schoolverzekering de schade betalen. Want het was in opdracht.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 06 dec 2022 19:47

Dit lijkt mij een bewuste poging van de school om problemen rond schade of zelfs diefstal af te wimpelen op de "Chinese vrijwilliger". Tenzij uw zoon er onverantwoord mee is omgegaan (yeet is een woord dat men tegenwoordig gebruikt, als ik nog goed mee ben), volg ik eylis dat dit de verantwoordelijkheid van de leerkracht is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 06 dec 2022 19:57

Uw familiale en uw rechtsbijstand zeker in kennis stellen voor de rest zie boven

peperkoek
Topic Starter
Berichten: 63

#5 , 06 dec 2022 20:16

Dankjewel allemaal!

Ik had zo al een vermoeden, maar kon het moeilijk verwoorden.
Ik doe het nodige, bedankt!

Misschien nog een wordt vervolgd ooit, wie weet.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”