Verborgen gebrek.

CLEMENS
Topic Starter
Berichten: 19

Verborgen gebrek.

#1 , 05 nov 2022 09:27

Ik verkocht mijn boot en na enkele controles en bezoeken door de koper wordt deze opgehaald en naar zijn ligplaats gevaren. Later selt men vast dat een perforatie ontstaan is en er water in het ruim sijpelt. De boot werd verkocht in de staat deze zich bevind en gekend door de koper.
Kan deze zich beroepen op " verborgen gebrek"? Voor alle duidelijkheid het lek is ontstaan na de verkoop en het overvaren.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 nov 2022 11:16

U zegt het zelf: meer dan waarschijnlijk nee. Immers: de koper heeft de boot goed kunnen controleren. De verkoop is gesloten (...in de staat ...enz) en de boot (is door de koper?) naar zijn nieuwe thuis gevaren. Het lek is ontstaan tijdens de vaart. Als de koper vindt dat dit lek ontstond door een "verborgen gebrek" zal hij dat voor de rechtbank moeten kunnen bewijzen. Lijkt me erg onwaarschijnlijk.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 nov 2022 12:30

Lag deze boot in het water toe de koper haar controleerde, of lag ze op het droge? In het eerste geval moest hij dan toch het lek hebben gezien, in het andere geval is het twijfelachtig op het kon worden vastgesteld.

Reclame

CLEMENS
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 06 nov 2022 10:44

Boot lag in het water en koper heeft voldoende mogelijkheen gehad te bezichtigen.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 06 nov 2022 10:53

Is dat allemaal relevant bij particuliere verkoop? Een particulier hoeft toch helemaal geen garantie te geven.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 06 nov 2022 12:16

Een verborgen gebrek is een gebrek waarvan de verkoper wist, de koper niet kon zien en de verkoper niet vermeld heeft. Dit lijkt hier niet het geval te zijn.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”