chihuahuahondje aangevallen

Kilowatt
Topic Starter
Berichten: 1

chihuahuahondje aangevallen

#1 , 30 mar 2009 22:16

Mijn chihuahuahondje werd verleden week door een buurvrouw haar hond
aangevallen een border collie, en heeft het onderste kaakbeen verbrijzeld
van mijn chihuahuatje.
Het werd gegrepen en door mijn tralie getrokken op de scheiding van beide percelen,kan ik mijn buurvrouw verantwoordelijk stellen en haar voor de dierenartskosten laten opdraaien, moet ondertussen geopereerd
worden voor de kaak terug te herstellen en de kosten lopen maar op.
De tralie is geplaats over 30 jaar en bekostigd door mij, de buurvrouws
hond geeft deze tralie op verschillende plaatsen kapot gebeten en via
zo een gat mijn hondje op haar eigendom getrokken en zo toegetakelt.
Graag kreeg ik wat advies om de nodige stappen te ondernemen voor
de opgelopen kosten te kunnen recupereren.
mijn dank bijvoorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 31 mar 2009 10:13

Ik zou alvast beginnen met een PV te laten opstellen door de politie. Zo'n aggressieve hond zal ooit een kind doodbijten ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Beachcomber
Berichten: 572

#3 , 31 mar 2009 10:44

Je buurvrouw is aansprakelijk voor haar dier, op grond van art. 1382 en 1386 BW (gewone foutaansprakelijkheid en aansprakelijkheid voor dieren die onder jouw macht staan). Maar je gaat wel moeite hebben om te bewijzen dat die border collie jou hond door de tralies heeft getrokken en dat jouw hond niet zelf door de tralies heen is gekropen. Chihuahua's zijn nogal agressieve dieren, ondanks hun beperkte grootte.

Starfrechterlijk zal je niets kunnen doen, je buur treft geen strafrechterlijke schuld, dieren zijn geen mensen.

Begin met een aangetekend schrijven naar je buurvrouw waarin je haar verantwoordelijk stelt voor de schade aan je eigendom, zijnde je hek en je huisdier. Je zal evenwel moeite hebben om het volledige bedrag van de diernartskosten terug te krijgen, als deze de waarde van de hond overschrijden (dus alles wat boven de 750€ gaat). Klinkt nogal cynisch als het over je favoriete huisdier gaat, maar de juridische realiteit houdt geen rekening met affectieve waarde van goederen (en een hond is een 'goed').

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 01 apr 2009 19:35

Als die feiten in de tuin zijn gebeurd denk ik niet dat de politie enig PV zal opstellen gezien geen openbaar belang. Het gaat tenslotte over twee zaken van eigenaars waarvan er een beschadigd is.

bobke76
Berichten: 27

#5 , 02 apr 2009 17:56

Ik zou alvast beginnen met een PV te laten opstellen door de politie. Zo'n aggressieve hond zal ooit een kind doodbijten ...

Lenny
Dat is de verkeerde redenering van je.
Waarom die hond de andere heeft aangevallen zullen wij mensen nooit weten. Honden hebben hun "eigen taal". Als je niet geinterseerd bent in honden kan je dat niet zien

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”