privé tentoonstelling zonder commerciële doeleinden

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

privé tentoonstelling zonder commerciële doeleinden

#1 , 13 okt 2022 10:39

Een vriend en ik organiseren een tentoonstelling in mijn pand (mijn woonst). De eerste dag is enkel op uitnodiging. De tweede en derde is iedereen vrij te komen kijken. We willen de mogelijkheid hebben toegang te weigeren aan bepaalde mensen. Hoe kunnen we dit legaal formuleren? Hoe kunnen we zien dat de verzekering dekt als iemand bv valt en ons aanklaagt? Alles is op het gelijksvloers, er zijn geen trappen. Kunnen we bv bij het binnenkomen iets laten tekenen dat het op eigen risico is? Nogmaals, er wordt hier niets verkocht. Dank voor advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 13 okt 2022 10:44

- U mag uitnodigen wie u wil in uw woning, al moet u natuurlijk oppassen voor discriminatie. Waarom zou u sommige mensen willen weigeren?

- U blijft altijd verantwoordelijk voor nalatigheden/gevaarlijke situaties.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#3 , 13 okt 2022 11:28

Kan ik uitnodiging aan de deur geven (laten tekenen met naam en bv mail of gsm nummer) om het privé karakter te behouden? Ik wil het absoluut privé houden. Maar bv binnenwandelende buren en andere nieuwsgierigen toelaten.

Reclame

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#4 , 13 okt 2022 11:34

- U mag uitnodigen wie u wil in uw woning, al moet u natuurlijk oppassen voor discriminatie. Waarom zou u sommige mensen willen weigeren?

- U blijft altijd verantwoordelijk voor nalatigheden/gevaarlijke situaties.
Het zal een ietwat controversiële tentoonstelling worden, en wens geen bezoekers die problemen kunnen veroorzaken. Als het privé is, hoe kan ik beschuldigd worden van discriminatie?

Er zijn in principe geen gevaarlijk situaties, tenzij iemand zich niet gedraagt, door bv tegen een beeld te leunen of te duwen. Misschien een papier ophangen dat het verboden is de kunstwerken aan te raken?

lukasi
Berichten: 1145

#5 , 13 okt 2022 11:45

Portier aan de deur zetten.
Die kan iemand weigeren maar dan moet er duidelijk een reden voor zijn.
zomaar iemand weigeren omdat hij groen eruit ziet is discriminatie.
Een politieker weigeren omdat ze aan t smossen zijn met jouw belastinggeld kan dan weer perfect ... zouden we meer moeten doen :)

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 13 okt 2022 16:16

Van wie zijn de kunstwerken?
Toch best een verzekering nemen als organisator van een evenement.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#7 , 13 okt 2022 16:57

Van wie zijn de kunstwerken?
Toch best een verzekering nemen als organisator van een evenement.
De kunstwerken zijn van mezelf en van de vriend de mee organiseert. Indien een bezoeker iets beschadigd, kan ik hen toch aanklagen? Ik weet dat in geval van diefstal, ik niets kan doen, tenzij ik weet wie het gedaan heeft. Ik heb een camera geïnstalleerd, moet alleen nog zien hoe de beelden te bewaren.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#8 , 13 okt 2022 17:02

Portier aan de deur zetten.
Die kan iemand weigeren maar dan moet er duidelijk een reden voor zijn.
zomaar iemand weigeren omdat hij groen eruit ziet is discriminatie.
Een politieker weigeren omdat ze aan t smossen zijn met jouw belastinggeld kan dan weer perfect ... zouden we meer moeten doen :)
Als het enkel op uitnodiging is, kies ik toch wie ik die uitnodiging geef? Ik ben van plan in de aankondinging te zetten dat wie geïnteresseerd is, een uitnodiging moet vragen. Maar ik heb het recht toch dit te weigeren? En voor de straatburen bv een tijdslot geven wanneer ze kunnen komen.

eylis
Berichten: 8841

#9 , 13 okt 2022 17:33

Dit is toch een privéwoning en een privé-evenement? U mag perfect mensen weigeren aan de ingang. En mijns insziens hoeft u zelfd geen uitleg te geven. Waarom zou men u van discriminatie kunnen beschuldigen? U mag gewoon iemand de toegang weigeren omdat u dat zo wenst. Het is uw woning.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 18 okt 2022 11:23

Het zal een ietwat controversiële tentoonstelling worden, en wens geen bezoekers die problemen kunnen veroorzaken. Als het privé is, hoe kan ik beschuldigd worden van discriminatie?
Ik krijg een zeer onprettig gevoel bij deze zinnen. Kan u
bezoekers die problemen kunnen veroorzaken
en die u blijkbaar op het eerste gezicht kan herkennen, verduidelijken?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

iota
Berichten: 830

#11 , 18 okt 2022 13:31

Ik snap niet zo goed waar u naartoe wil. Aangezien het in uw huis is, bepaalt u toch zelf wie u uitnodigt en wie niet. Wat zou dan niet legaal zijn?
Idem voor mogelijke schade of ongevallen. Daar dient de familiale verzekering toch voor? Al kan er natuurlijk wel discussie zijn over de precieze waarde van door uzelf of uw vriend gemaakte kunstwerken...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”