BTW op schadevergoeding schade Woning

bouwkunde73
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BTW op schadevergoeding schade Woning

#1 , 31 jul 2022 15:09

Hallo,

Vorig jaar leden wij schade aan onze garagepoort tijdens bouwwerken aan de overzijde.
Na indiening van dit schadegeval deed de verzekering er meer dan 1 jaar over om de "schadebepaling" door expert af te ronden ... meer dan 1 jaar !!

Maar nu alles eindelijk afgehandeld kan worden, krijg ik mijn schadevergoeding uitgekeerd MAAR zonder BTW.

Ik weet dat dit bij de autoverzekering anders is, en dat je de BTW ook als schade vergoedt krijgt ZONDER verplichte herstelling.

Is dit ook zo bij de brandverzekering ? Moet ik de garagepoot effectief laten herstellen ?
Uiteindelijk heb ik destijds 21% op de garagepoort betaald die nu beschadigd is.

Als ik beslis deze niet te laten herstellen (omdat de werken nog volop in uitvoering zijn en dus nog altijd gevaar loop op bijkomende schade), kan ik dan de BTW niet terugvorderen ??

Alvast bedankt !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 31 jul 2022 17:29

Is dit ook zo bij de brandverzekering ? Moet ik de garagepoot effectief laten herstellen ?
Uiteindelijk heb ik destijds 21% op de garagepoort betaald die nu beschadigd is.
Als ik beslis deze niet te laten herstellen (omdat de werken nog volop in uitvoering zijn en dus nog altijd gevaar loop op bijkomende schade), kan ik dan de BTW niet terugvorderen ??
Nee, hoef je niet te laten herstellen, maar dan krijg je uiteraard ook geen BTW .
Heeft de verzekering je niet verteld dat je de BTW betaald krijgt als je de factuur binnenbrengt?
Een verzekering vergoed de schade, niet wat je destijds betaald hebt. Die herstelling kan immers best onder 6% vallen nu.

Hangt bovendien van verzekering af, bij sommige wordt de volledige herstelling in beheer uitgevoerd KBC bv heeft zo’n dienst.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2022 19:20

Dit is altijd zo bij uitbetaling van de woningverzekering.

Eerst expertise, dan uitbetaling schadevergoeding zonder btw. Indien je laat herstellen, daarna factuur opsturen voor terugbetaling btw.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”