kat doodgebeten door honden buurman-buurman begraaft kat in eigen tuin

jennives.korman
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kat doodgebeten door honden buurman-buurman begraaft kat in eigen tuin

#1 , 21 jun 2022 12:29

Zaterdagmorgen is mijn katje van 1 jaar doodgebeten door de honden van de buurman, dit is wat de buren zelf zeiden vooraleer ze wisten dat het over mijn kat ging. Ze hebben de kat begraven in hun tuin en geen instanties verwittigd. Indien ik niks was gaan rondvragen dan had ik nooit geweten dat mijn kat dood was.
Ik weet niet eens wat of hoe het is gebeurd, of waar ze hem begraven hebben. Dit willen de buren niet zeggen. Hij was pas gecastreerd, gechipt en ingeënt, een maand geleden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 21 jun 2022 12:53

Ligt hier de kiem (of een resultaat :) ) van een uit de hand lopende burenruzie ?

Zijn die honden doorgedrongen tot uw terrein, of is het net de kat die bij de buren kwam ? Hoe gaat u, of de buren bewijzen wie of wat waar was , of aan de oorzaak lag van hetgeen gebeurde ?

En welke instanties moesten de buren verwittigen van het overlijden van een/uw kat , zeker al als ze niet eens wisten wie de eigenaar was ?
Dit wordt een straatje zonder einde, vrees ik.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2022 13:41

Als buurman weet men dikwijls wel van wie de kat is.
Maar al gauw begraven = iedereen in het ongewisse laten.
De buurman weet de oorzaak zeker en vast.

Breng een dode kat naar de dierenarts : deze controleert op die gechipt en ingeschreven staat en op wiens naam. Is gratis voor de persoon die de kat binnenbrengt. De eigenaar kan misschien een kleine vergoeding moeten betalen.

Het is de bedoeling van het chippen dat men steeds de eigenaar kan opsporen.
Deze leeft dan in het ongewisse waar zijn diertje is gebleven.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 21 jun 2022 13:59

In tegenstelling tot honden , hebben katten vrije uitloop .
Dit wil zeggen dat er geen reglementering bestaat om katten op het erf te houden , of aan een leiband .
Enerzijds wil dit zeggen dat de eigenaar(es) van een kat niet verantwoordelijk kan gesteld voor de schade die de kat kan aanrichten bij anderen ( bvb. een dure chinese vaas omverlopen ) .
Anderzijds kan iemand anders niet verantwoordelijk gesteld voor het " verongelukken " van een kat die binnengedrongen is op vreemd terrein , waar de kat normaal niet thuishoort .

Zolang de hond(en) van de buren op hun terrein blijven , zijn zij in principe de baas op dat terrein .
Voor een dergelijk incident zijn er geen instanties die moeten verwittigd worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2022 14:37

Enerzijds wil dit zeggen dat de eigenaar(es) van een kat niet verantwoordelijk kan gesteld voor de schade die de kat kan aanrichten bij anderen ( bvb. een dure chinese vaas omverlopen ) .
Dit gaat misschien een beetje off topic, maar waar baseer je dit op? Oud BW1385 bevat geen uitzondering voor gedomesticeerde katten. Is dit veranderd?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 21 jun 2022 14:45

In tegenstelling tot honden , hebben katten vrije uitloop .
Dit wil zeggen dat er geen reglementering bestaat om katten op het erf te houden , of aan een leiband .
De zoveelste stadslegende ? of toch een realiteit?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 25 jun 2022 12:30

Hardnekkige stadslegende.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”