Aankoop 2dehands machine defect

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Garantie op herstelling?

#1 , 25 okt 2021 18:06

Als ik een onderdeel van een machine tijdens de garantie laat herstellen heb ik dan op dat herstelde stuk terug 1 jaar garantie? Ik heb een herstelling laten doen tijdens de garantie periode (4maand oud) maar 9 maanden later is hetzelfde stuk dat hersteld was terug kapot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2021 20:52

Ik heb een 2dehands kliefmachine gekocht (op 24/10/2021)volgens de verkoper nieuw aangekocht 5 jaar geleden en volledig in orde en weinig met gewerkt). Ik heb het getest met 1 rol hout en het kliefde goed. Ik ging 1 dag later naar een verdeler die deze machines verkoopt voor een aanpassing. Daar vielen ze bijna omver, ze zagen direct dat het een grasmaaier motor van 2012 erop staat en dat de koppeling volledig kapot is, dat er geen glijblokken meer inzitten en dat er van verschillende bouten de schroefdraad overgedraaid zijn en opnieuw draad in moet getapt worden. Het machine is van 2007 ipv 2016(volgens de verkoper). Volgens de verdeler is er mega veel met gewerkt (dit is te zien aan de uitgesleten portreill(hoofdbalk). De verdeler heeft al 1,5 uur gewerkt aan dit machine om alles te controleren. De verkoper wil hier niet van weten en zegt gewoon (je hebt het getest en daarmee houd het op) ikzelf ken niks van motor of techniek van het machine en kon ik dit niet zien wat er allemaal defect aan was. (alles was ook niet direct te zien)

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2021 20:57

Mijn vraag dus, kan ik de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen (verschillende leugens zoals 5 jaar oud ipv 16 jaar, niet veel met gewerkt, volledig in orde) niks ervan klopte

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 27 okt 2021 09:13

Sorry, maar u hebt zich laten vangen uw was te veel ter goeder trouw. We zijn 2021 en er zijn teveel mensen die niet ter goeder trouw handelen.
Goede raad ? Als je niks van een bepaalde machine af weet ga dan ten rade bij handelaars die er wel iets van af weten. Nu sta je nergens. Dat is toch een pijnlijke ervaring ? Wees ook blij dat er nog iemand met kennis heeft naar gekeken. Daar zou ik heel dankbaar voor zijn..
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2021 09:40

Dat klopt wat je allemaal schrijft. Maar ik heb wel bewijzen op whatsapp over de gegevens (leugens). Zoals 5 jaar geleden nieuw gekocht en zo. En weinig gebruikt, dit staat allemaal op whatsapp.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 27 okt 2021 11:21

moeilijk bewijsbaar eh

Kan goed zijn dat hij in 2015 een toestel gekocht heeft van 2012. Heb je een aankoopbewijs gevraagd?
wat betreft gebruik. Weinig gebruikt is ook een relatief begrip. Misschien eerste jaar intensief en da laatste jaren niet meer. Dan is dat over die tijdspanne "weinig gebruikt" he.

Met particuliere tweedehandsverkoop sta je als koper zwak bij defecten.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2021 11:42

Zoals in het bericht te lezen is is het kliefmachine van 2007 met een grasmaaier motor van 2012 erop. Volgens de verkoper nieuw aangekocht in 2016

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 27 okt 2021 12:06

Die motor heeft een fabricage plaatje met 2012 erop. Hij is in het schap blijven liggen tot 2015. Daarna is em op de machine gezet die tot verkoop in 2016 ook in de rekken is blijven liggen.
En nu is het weer aan uw beurt ..................
Je moet beseffen dat je een kat in een zak kocht. Niet jouw schuld je bent bedrogen. In de zure appel bijten en volgende keer op je hoede zijn. Zeker in zaken waar je zelf geen weet van hebt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 27 okt 2021 12:06

Die motor heeft een fabricage plaatje met 2012 erop. Hij is in het schap blijven liggen tot 2015. Daarna is em op de machine gezet die tot verkoop in 2016 ook in de rekken is blijven liggen.
En nu is het weer aan uw beurt ..................
Je moet beseffen dat je een kat in een zak kocht. Niet jouw schuld je bent bedrogen. In de zure appel bijten en volgende keer op je hoede zijn. Zeker in zaken waar je zelf geen weet van hebt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 okt 2021 12:42

Klopt daarom mijn vraag, kan ik hier de verkoper in gebreke stellen?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 27 okt 2021 14:15

Wat kan u feitelijk bewijzen ? Een whats app berichtje zal misschien pakken bij een vrederechter maar ik betwijfel dat. Als advocaat van de duivel zeg ik dat al die datums misschien wel waar zijn maar u hebt het toestel gezien u kon het testen en het werkte dus .................
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 27 okt 2021 23:21

De oorspronkelijke garantie blijft van tel, maar wordt wel geschorst gedurende het herstel.

Ik lees "1 jaar garantie": spreekt u over een tweedehands toestel dan?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 okt 2021 06:17

Ik neem aan dat dit over 1 van de 2 topics gaat over de kliefmachines die u hebt aangekocht?

Daarin had u vermeldt dat u zelfstandige was. Door dit hier niet bij te vertellen, gaat u foutieve antwoorden krijgen waar u niks mee bent.

Als zelfstandige valt u niet onder de wetgeving op de consumentenbescherming. Garantie is wat u contractueel overeenkomt.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 okt 2021 09:01

Klopt, ik ben zelfstandige in bijberoep dus ik heb 1 jaar garantie. Ik heb na 4maand een herstelling laten uitvoeren en 9 maand later was hetzelfde stuk terug kapot. Machine nieuw aangekocht

jef007
Berichten: 1681

#15 , 28 okt 2021 09:48

klopt niet!!
als zelfstandige heeft u geen garantie, tenzij dit uitdrukkelijk op uw aankoopfactuur staat
u bent GEEN consument!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”