schadevergoeding na ongeval met glijbaan in restaurant?

Sambo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding na ongeval met glijbaan in restaurant?

#1 , 22 sep 2021 16:09

Twee weken geleden, zaterdagavond zijn wij gaan eten bij een restaurant.

We kunnen er in de tuin achteraan zitten en zien een speeltuig voor de kinderen. Goed dus.

Niet veel later wachten wij op het eten terwijl onze dochter van de glijbaan gaat.
Plots valt de glijbaan van het speeltuig naar beneden met ons kind erop!

Ze heeft hevige pijn aan het been, en heeft mindere steunname op het been.
We zijn dus naar het ziekenhuis gegaan. Hier werden foto's genomen en onderzoek uitgevoerd.
Conclusie: Plettraume en contusio aan linkerknie en rechterbeen,

Ik heb toen ook enkele foto's genomen van de situatie. De manager van de zaak heeft de glijbaan toen achterin tegen het hek gezet.
Hierdoor had ik een duidelijk zicht op de constructie. De glijbaan was op geen enkele manier vastgemaakt of gemonteerd.
Hiervan heb ik ook foto's genomen.
Ik hou het restaurant verantwoordelijk voor alle schade, ook de schade die hieruit zou kunnen voortvloeien in de toekomst.

Ik kreeg van de verzekering reeds bevestiging over de regeling medische kosten.

Op het schooltje ben ik door de juf bij haar geroepen.
Onze dochter speelt minder goed mee en mankt op haar beentje. Hierdoor kan ze niet goed mee turnen en spelen.
Maandag was onze dochter jarig (3 jaar) en in het weekend was er een feestje. Ook hier kon ze niet ten volle aan deelnemen wegens pijn en mindere mobiliteit.
Speeltuinen en glijbanen mijdt onze dochter momenteel, ze heeft er schrik van gekregen.
Ik kreeg de vraag wat ik billijk vind om als smartengeld te vragen.
Ik vind dit heel moeilijk om in te schatten wat billijk is. Ik vroeg steun aan de verzekeringsmakelaar (want ja, we hebben rechtsbijstand), maar ook hier geen duidelijk advies.

Hopelijk kan iemand hier even zijn licht op laten schijnen, alvast bedankt!

Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 22 sep 2021 16:26

Het is natuurlijk al twee weken geleden.

Hebt u al aangifte gedaan bij uw familiale verzekering? Eens nazien in uw polis, of vragen bij de makelaar. Dikwijls zit er daar een dekking bij die vergoeding recupereert (dus niet zelf betaalt! ) voor schade die door de schuld van anderen (het restaurant) toegebracht werd aan u of uw gezinsleden .

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 22 sep 2021 16:34

Als er een ongeval plaatsvindt waarbij lichamelijke schade is moeten er dan geen vaststellingen door de politie gebeuren?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 22 sep 2021 17:00


Ik kreeg van de verzekering reeds bevestiging over de regeling medische kosten.
Wiens verzekering? Die van het restaurant? Ik zou sowieso contact opnemen met het restaurant opdat hun verzekering tussenkomt. U moet zelf geen familiale verzekering hebben om een schade door derden vergoed te krijgen.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 22 sep 2021 17:22

Als er een ongeval plaatsvindt waarbij lichamelijke schade is moeten er dan geen vaststellingen door de politie gebeuren?
Dat is enkel bij een verkeersongeval.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2021 17:32

Medische expertise is noodzakelijk om tijdelijke en eventueel blijvende invaliditeit vast te stellen. Dan pas kan men bepalen waar uw recht op hebt.
Vraag uw rechtsbijstand en medische expertise op te starten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2021 18:58

men ziet wel veel staan "" de directie is niet verantwoordelijk voor ongevallen "" of dit rechtsgeldig is weet ik niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Sambo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2021 21:19

Hallo,

bedankt voor jullie reacties.

Ja de aangifte werd bij de verzekering gedaan.
Politie kan hierover geen vasststellingen doen inderdaad omdat het geen strafrecht, maar burgerrecht betreft.

Het is onze verzekering alsook de verzekering van de tegenpartij die communiceert over de medische kosten, dus dat komt wel goed.

Ik vroeg me alleen af wat een billijke vergoeding voor het smartengeld/ Persoonlijke ongeschiktheid voor mijn dochter zou zijn. Ze heeft (emotionele) schade geleden.
De glijbaan was niet bevestigd tout court, en het gaat hier om de veiligheid van kinderen.
Het kan toch niet dat een restaurant hiermee weg kan komen door (cru gesteld) 6,26€ na mutualiteit te vergoeden?

De rechtsbijstand vraag mij nu een waarde hierop te plakken, en hiervoor vraag ik jullie advies.

Alvast bedankt om richting te geven.

Fijne avond!
Sam

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 22 sep 2021 21:37

De ziekteverzekering zal haar aandeel terugvorderen van de schuldige partij.
Die moet dus meer dan de 6,26 EUR betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 sep 2021 22:17

Speeltuigen zijn onderworpen aan reglementering
Vanaf 1 toestel ...

Staat ook procedure bij ongevallen in

https://economie.fgov.be/nl/themas/kwal ... lterreinen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 sep 2021 09:07

Heeft de eigenaar van het restaurant erkend dat er een probleem was met zijn glijbaan? Op papier? Anders kan dat nog een probleem worden.

LeenW
Berichten: 12825

#13 , 23 sep 2021 09:41

Hallo,

bedankt voor jullie reacties.

Ja de aangifte werd bij de verzekering gedaan.
Politie kan hierover geen vasststellingen doen inderdaad omdat het geen strafrecht, maar burgerrecht betreft.

Het is onze verzekering alsook de verzekering van de tegenpartij die communiceert over de medische kosten, dus dat komt wel goed.

Ik vroeg me alleen af wat een billijke vergoeding voor het smartengeld/ Persoonlijke ongeschiktheid voor mijn dochter zou zijn. Ze heeft (emotionele) schade geleden.
De glijbaan was niet bevestigd tout court, en het gaat hier om de veiligheid van kinderen.
Het kan toch niet dat een restaurant hiermee weg kan komen door (cru gesteld) 6,26€ na mutualiteit te vergoeden?

De rechtsbijstand vraag mij nu een waarde hierop te plakken, en hiervoor vraag ik jullie advies.

Alvast bedankt om richting te geven.

Fijne avond!
Sam
Uw rechtsbijstand lijkt met net degene die hier ervaring mee zou moeten hebben..

Persoonlijk zou ik zeggen dat vanaf u zeker bent dat er geen enkele blijvende invaliditeit is, u verder kunt met uw leven. De dochter is drie jaar, die angst voor glijbanen gaat er nog wel uit. Desnoods de symbolische euro vragen.

Meeboo
Berichten: 1488

#14 , 23 sep 2021 09:59

Buiten de medische kosten kan u m.i. niet meer vorderen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”