eigenaar nummerplaat

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

eigenaar nummerplaat

#1 , 20 aug 2021 15:46

Hoe kan ik als particulier te weten komen op naam van wie een nummerplaat ingeschreven staat? De politie is naar aanleiding van een incident met schade aan een auto ter plekke langsgeweest, heeft pv opgesteld, maar de bestuurder van de auto was niet de eigenaar. Ik word nu gedagvaard, en heb geen advocaat of rechtsbijstand, maar het is wel van belang wie de eigenaar van de nummerplaat is. Bij de politie zeggen ze dat het dossier naar de politierechtbank is gestuurd, maar die kunnen mij niet helpen. Ik denk toch dat ik recht heb op die informatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2021 16:24

Hoe kan ik als particulier te weten komen op naam van wie een nummerplaat ingeschreven staat?
...
Ik denk toch dat ik recht heb op die informatie?
Niet en neen.

Waarom heeft u de eigenaar nodig?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 aug 2021 17:59

Als u gedagvaard wordt staat er toch op de dagvaarding wie u dagvaardt? Dat het onverstandig was om geen rechtsbijstand genomen te hebben weet je ondertussen ook …. (25 € per jaar zonder contractuele geschillen)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2021 19:12

Iets meer info zou nuttig zijn.
Vermoedelijk heeft de politie toch de papieren van de wagen nagekeken en genoteerd en is het antwoord op je vraag te vinden in het strafdossier.
Is dit een burgerlijke zaak of een strafzaak? Als het een strafzaak is kan u als beklaagde het strafdossier inzien op de griffie. Als het een burgerlijke zaak betreft kan u aan het parket toestemming vragen om het strafdossier in te zien.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2021 20:08

Als van u schadevergoeding gevorderd wordt wegens schade aan het voertuig moet u niet weten op wiens naam de nummerplaat staat. U kan dan van de eisende partij het bewijs vragen dat zij er belang bij heeft schadevergoeding te vorderen, dat zij de eigenaar is van het voertuig. De eisende partij moet dit dan bewijzen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 20 aug 2021 20:48

Inderdaad wat weinig detail, maar als particulier kan je geen nummerplaatgegevens raadplegen (wat mij niet meer dan logisch lijkt).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 aug 2021 14:26

Hoe kan ik als particulier te weten komen op naam van wie een nummerplaat ingeschreven staat?
De politie is naar aanleiding van een incident met schade aan een auto ter plekke langsgeweest, heeft pv opgesteld,
In PV of dossier gaat de naam van de nummerplaathouder zitten ...

Als u verantwoordelijk bent voor de schade, zal dat te regelen zijn met (de verzekering van) de eigenaar
Ik word nu gedagvaard, en heb geen advocaat of rechtsbijstand, maar het is wel van belang wie de eigenaar van de nummerplaat is. Bij de politie zeggen ze dat het dossier naar de politierechtbank is gestuurd, maar die kunnen mij niet helpen. Ik denk toch dat ik recht heb op die informatie?
Als u gedagvaard bent, kan u of uw advocaat dossier gaan inzien of er een afschrift van vragen, en dat zal in uw dagvaarding staan hoe.

Dan hebt u naam & adres tegenpartij

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 aug 2021 14:29

Hoe kan ik als particulier te weten komen op naam van wie een nummerplaat ingeschreven staat?
...
Ik denk toch dat ik recht heb op die informatie?
Niet en neen.
Ga maar eens een ongeval met vluchtmisdrijf en gekende nr-plaat aangeven

Houder vd plaat staat dan gewoon in de info die je krijgt ... ligt hier nog ergens tussen papieren

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 21 aug 2021 14:39

Hoe kan ik als particulier te weten komen op naam van wie een nummerplaat ingeschreven staat?
...
Ik denk toch dat ik recht heb op die informatie?
Niet en neen.
Ga maar eens een ongeval met vluchtmisdrijf en gekende nr-plaat aangeven

Houder vd plaat staat dan gewoon in de info die je krijgt ... ligt hier nog ergens tussen papieren
Kan ook zijn dat hun privacy-systeem niet op punt staat.

Enkele jaren geleden eens een aangetekende brief naar iemand gezonden die verhuisd was. Computer van de post print het nieuwe adres af op de briefomslag.( als men gevraagd heeft om de post door te sturen bij verhuis ).
Die persoon is toen de doorgezonden aangetekende brief niet gaan afhalen, maar door de teruggekomen briefomslag had ik ineens het nieuwe adres ( wat ik anders nooit zou gekregen hebben ).
Denk dat de post ondertussen dat hiaat in hun privacy-systeem eruit heeft gehaald.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”