toerisme - georganiseerde ritten per step op openbare weg

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

toerisme - georganiseerde ritten per step op openbare weg

#1 , 07 jun 2021 10:01

Goedemorgen ,
Ik weet niet of mijn vraag hier mag staan maar probeer het toch maar.

Wij wonen in de Ardennen en in onze buurt zit een horecazaak die o.a. begeleide uitstapjes organiseert met steps.(niet elektrisch )

Concreet komt het er op neer dat een groepje van een achttal personen , vergezeld van een begeleider , op de openbare weg de helling afstormt.

Het zijn steps met heel dikke banden maar zonder reflectors b.v.b. , iets waarvan ik denk dat het op de openbare weg verboden is.

Men vertrekt met de hele groep aan de horecazaak en volgt de baan om vervolgens het bos in te rijden.

Navraag leert mij dat de organisator niet zorgt voor het verzekeren van de deelnemers maar dat iedereen een papier moet tekenen waarop staat dat men voor eigen risico rijd.
Ik veronderstel dat de organisator wel beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor zichzelf in geval er bvb een band klapt van zo'n ding , maar dat weet ik niet.

Kan dit zomaar , uitstapjes organiseren (in dit geval per step ) zonder speciale vergunningen of verzekeringen ?
De openbare weg volgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 jun 2021 10:24

Kan dit zomaar , uitstapjes organiseren (in dit geval per step ) zonder speciale vergunningen of verzekeringen ?
Ja

Zaak zal - voor zichzelf- BA verzekerd zijn

Individuele gebruiker is zelf verantwoordelijk voor eigen gedrag

De openbare weg volgen ?
Ja
Voortbewegingstoestellen zijn al jaren voorzien in verkeersreglement ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 07-art7bis

en Art 2.15.2
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2


Er is geen snelheidsbeperking voorzien voor die voertuigen als er geen motor op staat
En bergaf zal een snelheidsbeperking zelfs met motor niet helpen - het is dan niet de motor maar de zwaartekracht die voor "aandrijving" zorgt ...

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 07 jun 2021 12:37

Bedankt

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 07 jun 2021 12:57

Naar mijn mening kan de organisator de verantwoordelijkheid toch niet volledig kan afschuiven op de gebruiker. Als dit een professionele organisatie is, mogen bepaalde standaarden verwacht worden, instructies, veiligheidsvoorschriften, degelijk materiaal, etc. Als er een ongeval het gevolg is van een duidelijke fout van de organisatie, gaat dat papiertje "op eigen risico" zijn waarde verliezen.

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 07 jun 2021 16:01

Een BA verzekering zal die allicht wel hebben maar ik denk dat het hier gaat over "iets organiseren " en dat dit op toeristisch gebied nog andere eisen stelt.

Men zou bij reservatie een factuur opsturen dewelke op voorhand moet betaald worden.
Ik herinner mij dat ik vroeger eens een treffen inrichtte voor mobilhomes en dat ik een brief kreeg van "toerisme Vlaanderen " .
Iedereen reed naar een plaats waar het treffen plaats vond en waar de mobilhomes bleven staan.
Er was een paar keer een etentje voorzien en een bezoekje aan een museum .

Iedereen moest op voorhand betalen i.v.m. vast te leggen reservaties.

In de brief van toerisme Vlaanderen stond dat ik een erkenningsnummer moest hebben en moest aangesloten zijn bij het waarborgfonds.

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 07 jun 2021 16:01

Een BA verzekering zal die allicht wel hebben maar ik denk dat het hier gaat over "iets organiseren " en dat dit op toeristisch gebied nog andere eisen stelt.

Men zou bij reservatie een factuur opsturen dewelke op voorhand moet betaald worden.
Ik herinner mij dat ik vroeger eens een treffen inrichtte voor mobilhomes en dat ik een brief kreeg van "toerisme Vlaanderen " .
Iedereen reed naar een plaats waar het treffen plaats vond en waar de mobilhomes bleven staan.
Er was een paar keer een etentje voorzien en een bezoekje aan een museum .

Iedereen moest op voorhand betalen i.v.m. vast te leggen reservaties.

In de brief van toerisme Vlaanderen stond dat ik een erkenningsnummer moest hebben en moest aangesloten zijn bij het waarborgfonds.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”