Plakken onder de diba bouw

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Plakken onder de diba bouw

#1 , 06 mei 2021 17:00

Hallo allemaal

Deze week is de plekker begonnen in mijn huis en is hij tot de conclusie gekomen dat hij onder de diba moet gaan plekken aangezien mijn vensters lager zijn geplaatst als de Witte yton blok. Kan dit een probleem vormen en wie is hier aansprakelijk voor ? De Bouwheer, De architect?

De yton blokken zijn 25 , en de ytonblokken van de vensters zijn de helft geloof ik .

Ik heb ook contact opgenomen met mijn bouwheer dat als ik later opkomend vocht krijg in mijn huis dat ze hierdan een papier voor opstellen zodat ik toch veilig ben gesteld en dit door hun vergoed word. Maar dit wouden ze niet doen....

Ik heb mijn plekker ook de toestemming moeten geven om onder de diba te plekken anders kon hij niet verder.

Kan iemand lij verder helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 06 mei 2021 17:30

De bouwheer bent u dus wie heb je juist op de hoogte gebracht.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2021 17:55

Ik heb de woning casco gekocht wind en waterdicht dus de afwerking aan de binnenkant is voor mij, het huis stond er al toen ik het aankocht eigenlijk is dit een sleutel op de deur.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 07 mei 2021 06:48

Wie is nu op dit moment van schrijven de eigenaar?
Als u de beslissing neemt gaat u verantwoordelijk zijn.
Dit moet uitgeklaard worden door de bezetter, de architect en of de verkoper.
Volg dit nauwlettend op .
Opletten ook met adviezen of ideeen voor te stellen , u kunt daardoor verantwoordelijk worden gesteld.

dako
Berichten: 333

#5 , 07 mei 2021 10:50

Hallo allemaal

Deze week is de plekker begonnen in mijn huis en is hij tot de conclusie gekomen dat hij onder de diba moet gaan plekken aangezien mijn vensters lager zijn geplaatst als de Witte yton blok. Kan dit een probleem vormen en wie is hier aansprakelijk voor ? De Bouwheer, De architect?

De yton blokken zijn 25 , en de ytonblokken van de vensters zijn de helft geloof ik .

Ik heb ook contact opgenomen met mijn bouwheer dat als ik later opkomend vocht krijg in mijn huis dat ze hierdan een papier voor opstellen zodat ik toch veilig ben gesteld en dit door hun vergoed word. Maar dit wouden ze niet doen....

Ik heb mijn plekker ook de toestemming moeten geven om onder de diba te plekken anders kon hij niet verder.

Kan iemand lij verder helpen?
Niet juridisch, maar eerder technisch:

Waarom zou hij lager moeten bezetten dan de Ytong omdat de vensters lager komen? Bij Ytong van 25cm hoog zit de vloerpas normaal op ongeveer 20-22cm. De Biba ligt normaal op de Ytong, dus op 25cm en dit zit verborgen achter de plint van je vloer. Hieronder moet hij normaal niet bezetten.
Indien je ramen lager komen (tot op de grond?) moet hier inderdaad een lagere Ytong zitten maar komt er ook een diba onder je raam. Dit heeft normaal geen invloed op de bezetting, onder ramen moet je niet bezetten en in de dagkant komen nog steeds plintjes voor de diba dus hier moet hij niet onder bezetten.

Ofwel zit je diba dus overal te hoog (fout/aansprakelijkheid van architect en aannemer), maar als jij toestemming hebt gegeven aan de bezetter lijkt mij dit jou verantwoordelijkheid te zijn. Als het een probleem was had je dit vooraf moeten laten oplossen.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2021 17:51

Gelukkig is mijn plekker nog niet beginnen te plekken onder de biba. Dus heb hem gezegd dat hij dit toch niet moet doen dan.

Ik heb contact opgenomen met de architect hij wilt niet toegeven dat ze een fout hebben gemaakt maar zegt wel dat ze hier een oplossing voor hebben. Alles afkitten en waterdicht maken...

De biba zit gewoon weg overal te hoog ...

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 07 mei 2021 18:45

Ik snap je reactie niet. Op de foto zit je nog op de betonplaat. Dus nog zo n 25 cm op te hogen als de foto correct is. Ook dat stopcontact zit nog zo n 50 cm hoog ....

Zit je nog op de betonplaat?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 mei 2021 19:54

Welke foto? Zie er geen.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 mei 2021 05:32

Ik zie ook geen foto?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 08 mei 2021 09:20

Die heeft de "plekker" al overplakt

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 mei 2021 10:53

Mijn afgewerkte vloer zou 20 hoog komen en ik heb ytong blokken van 25. De vloer zou dan nog altijd veel te laag liggen veronderstel ik?

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 mei 2021 03:46

Onder tussen heb ik ook een mail gehad van de architect blijkbaar is hij de schoon broer van de bouw aannemer.

Goedemiddag,

In de plannen was er 21cm vloerdikte voorzien (isolatie + chape + tegels).
In de uitvoering is de waterkerende laag iets hoger geplaatst door toepassing van een lok cellenbeton van 25cm hoogte.
Het is beter dat de waterkerende laag iets te hoog zit dan iets te laag.

Om opstijgend vocht te voorkomen mag er maar worden gepleisterd tot aan de waterkerende laag.
Het vastzetten van de plint vergt nu wat meer aandacht maar dat kan worden opgelost door de plint onderaan op een kitvoeg te zetten en bovenaan gewoon te lijmen. Een andere methode is de plint onderaan op morteldotten te zeten en bovenaan tegen het pleisterwerk te lijmen.
Steeds ervoor zorgen dat er geen vochttransport kan gebeuren tussen de constructie onder de waterkerende laag en het pleisterwerk.
Soms wordt er ook voor gekozen een iets hogere plint te plaatsen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 mei 2021 12:17

Hoe hoog is de voorziene plint?
Voor de rest is dit een aanvaardbare oplossing, die wel wat aandacht en iets meer werk vraagt.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 mei 2021 12:27

De afwerking voor de binnenkant van het huis is volledig voor mij.

Ik wou eerst een plint van 5 voorzien maar nu gaat dit een plint van 10 worden omdat dit de enigste oplossing is

dako
Berichten: 333

#15 , 10 mei 2021 12:29

In de plannen was er 21cm vloerdikte voorzien (isolatie + chape + tegels).
In de uitvoering is de waterkerende laag iets hoger geplaatst door toepassing van een lok cellenbeton van 25cm hoogte.
Het is beter dat de waterkerende laag iets te hoog zit dan iets te laag.
De door jou voorziene vloeropbouw is 20cm? Zit je dan niet te laag aan de deurdorpels vermits alles op 21cm was voorzien? (winddicht gekocht dus ramen en dorpels normaal al geplaatst).
Vloerpas was zoals ik dacht (zie eerder bericht) op 20-22cm voorzien (21cm volgens architect) en uitvoering is m.i.correct waarbij Diba iets boven de vloer zit.
Exacte plaatsing is vaak afhankelijk van de standaardhoogtes (van vb Ytong), maar 4cm boven vloerpas (vloeropbouw 21cm) is normaal. Indien vooraf de vloeropbouw op 20cm was bepaald had mogelijks een Ytong van 5cm lager volstaan, maar dan lag de diba gelijk met de vloer, terwijl hij best net erboven zou liggen. Tenzij uitdrukkelijk aangegeven (vb lage plinten) kan dan best toch geopteerd worden om deze 5cm hoger te plaatsen vermits deze dan toch achter de plinten zit en er zo geen risico is dat (schoonmaak)water toch onder de plint in de muur zo trekken.
Onder diba in principe steeds te bezetten met waterwerende bezetting, maar vaak is dit vaak niet bezet en is het de vloerder die dit opvult met waterwerende lijm bij het plaatsen van plinten.

Vermits je een winddichte woning kocht was de situatie gekend, is 4cm boven (voorziene) vloerpas OK en is er m.i. door niemand een fout gemaakt. Bij lage plinten is het in de ruwbouwfase al van belang de diba exact te plaatsen (alle Ytong op exacte hoogte zagen - extra werk - extra kost), maar dit is niet standaard.

Ik begrijp echter nog steeds niet wat jou (lager geplaatste) ramen hiermee te maken hebben.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”