Plakken onder de diba bouw

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Re: Plakken onder de diba bouw

#16 , 11 mei 2021 07:06

Mijn lager geplaatste ramen hebben hier niks mee te maken , foutje van mij.

Stel je nu eens voor dat ze ytong blokken van 20 hadden gebruikt ipv 25 moest ik dan nogaltijd alles waterdicht afkitten als mijn plinten tegen de muur kwamen? Is dit iets wat altijd moet gebeuren of enkel als ze ytong van 25 zetten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 11 mei 2021 11:42

Een goede aannemer had die blokken kleiner verzaagd, zodat alles kon worden afgewerkt zoals voorzie in lastenboel en/of plan.

dako
Berichten: 333

#18 , 17 mei 2021 15:45

Een goede aannemer had die blokken kleiner verzaagd, zodat alles kon worden afgewerkt zoals voorzie in lastenboel en/of plan.
Zonder het plan te kennen/gezien te hebben, maar m.i. heeft de aannemer niets verkeerd gedaan. Het op exacte hoogte zagen is iets wat geen enkele aannemer standaard zal doen, tenzij het expleciet gevraagd of voorzien is. 100lm Ytong zagen is voor één persoon een extra dag werk, welke ook betaald moet worden uiteraard. Architect zal meestal ook rekening houden met standaardmaten. Architect zegt bovendien zelf dat dit zo voorzien was (25cm) vermits vloerpas op 21-22cm zou komen liggen.
Mijn lager geplaatste ramen hebben hier niks mee te maken , foutje van mij.

Stel je nu eens voor dat ze ytong blokken van 20 hadden gebruikt ipv 25 moest ik dan nogaltijd alles waterdicht afkitten als mijn plinten tegen de muur kwamen? Is dit iets wat altijd moet gebeuren of enkel als ze ytong van 25 zetten
Ja, moet altijd gebeuren en bij 20cm is dit zelf nog belangrijker dan bij 25cm. Bij 20cm zou deze in principe exact gelijk zitten met je vloer. Bij het geringste water op de vloer (schoonmaak, lek, defecte wasmachine,...)welke achter een niet goed afgekitte plint komt zal deze ook boven de diba komen en zo vrij spel hebben om helemaal in de muur te trekken. Bij diba op 25 cm zit deze 5cm boven de vloer waardoor het water niet normaal nooit hoger dan 5cm kan optrekken.

Over de noodzaak en exacte plaatsing zijn de meningen de laatste tijd wat aan het wijzigen (vroegere gemetste funderingen vs waterafstotend beton nu , schoonmaak met stofzuiger ipv wekelijks schuren met emmers water) , maar het is nog steeds aangewezen deze net boven de vloer te voorzien. Beter dus 5cm erboven dan 2mm te laag.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”