Burgerlijke aansprakelijkheid v ouders van meerderjarigen

Bernard
Topic Starter
Berichten: 3

Burgerlijke aansprakelijkheid v ouders van meerderjarigen

#1 , 27 mei 2006 13:16

Voorbeeld : uw meerderjarige, inwonende zoon (21 jaar) veroorzaakt met zijn wagen een ongeval waarbij hij onder invloed rijdt. Kunnen de ouders aansprakelijk gesteld worden voor de financi?le gevolgen hiervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2006 11:01

Burgerlijk Wetboek:
Art. 1384. [...]
De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen.

Het antwoord is dus neen, tenzij de ouders zelf een fout begaan, bijvoorbeeld de sleutels van de auto aan de dronken zoon geven om hem te laten vertrekken. Dan is art. 1382-1383 B.W. op hen van toepassing.

scorpioen

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 28 mei 2006 12:59

Er stelt zich een probleem wanneer het meerderjarige kind zijn domicilieadres blijft behouden bij de ouders en de eventuele schade niet mocht willen/kunnen vergoeden.

In dat geval kan er finaal beslag worden gelegd op de goederen dewelke zich bevinden op het domicilieadres,
Laatst gewijzigd door sperwer op 28 mei 2006 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 28 mei 2006 13:37

... waarna de ouders het bewijs dienen te leveren en in voorkomend geval een revindicatievordering kunnen instellen bij de beslagrechter.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 28 mei 2006 16:15

Of zij kunnen reeds op voorhand de facturen ?n betalingsbewijzen van de roerende goederen die zich op het domicilieadres bevinden ter controle aan de gerechtsdeurwaarder voorleggen. Als voldoende bewijzen overgelegd worden om te staven dat het om hun eigen goederen gaat, zal de gerechtsdeurwaarder niet overgaan tot beslag. Vroeger moest de deurwaarder eigenlijk niet meer doen dan uitvoeren wat hem gevraagd was, ook al dacht hij dat een derde zijn eigendomsrecht kon bewijzen. Nu wordt echter stilaan aanvaard dat hier een deontologische plicht opduikt om, ondanks de ministerieplicht, toch het ambt te weigeren als de gerechtsdeurwaarder ervan overtuigd is dat de persoon de waarheid spreekt en de verdere uitvoering dus een onrechtmatige daad zou zijn (ergo: een fout ten laste van de schuldeiser).

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#6 , 28 mei 2006 17:49

Recentelijk meegemaakt waar de inboedel onderhands bleek verkocht te zijn aan een derde, dewelke voor betrokkene optrad als verhuurder van de roerende goederen.

Zulke particulierenverkoop biedt natuurlijk GEEN garanties inzake een beslagprocedure !
Laatst gewijzigd door Anke op 28 mei 2006 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#7 , 28 mei 2006 18:13

Sommige mensen zijn erop getraind de gerechtsdeurwaarder te verschalken :D
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 28 mei 2006 18:16

Sommige mensen zijn erop getraind de gerechtsdeurwaarder te verschalken :D

:D

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 28 mei 2006 18:46

Sommige mensen zijn erop getraind de gerechtsdeurwaarder te verschalken :D
Is deze sport VRIJ van dopingcontrole?

Doremieke
Berichten: 3
Locatie: limburg (Belgi

#10 , 10 feb 2007 13:17

Mijn dochter is 17 geworden op 4 dec. 2006 en wordt dit jaar dus nog 18. Ze heeft een lief, die joints rookt en criminele vrienden heeft zoals drugsdealers en -verslaafden, dieven en een ex-gevangene.
Ik heb al talrijke instanties afgelopen om te vragen hoe ik kan voorkomen dat ze met haar ogen open in haar ongeluk loopt en overal hoor ik hetzelfde liedje: "Mevrouw, ze wordt 18 jaar dit jaar, je kan haar niet verbieden met bepaalde mensen om te gaan". De politie is al verscheidene keren moeten langskomen, omdat ze geweldadig werd of weggelopen was. Kan niemand mij hierbij helpen? Hoe kan ik dan voorkomen ik moet opdraaien voor haar stommiteiten, als ze schulden maakt of gaat stelen of weet ik veel waarvoor die "criminelen" haar nog gaan gebruiken. Hoe kan ik me beschermen tot ze 18 is en hoe moet ik me daarna beschermen? Kan ik haar op haar 18de verplichten haar domicilie hier weg te halen? Graag een bevredigend antwoord voor deze radeloze, machteloze moeder.

jurgen79
Berichten: 4
Locatie: Berlaar

#11 , 05 mar 2007 04:25

Voorbeeld : uw meerderjarige, inwonende zoon (21 jaar) veroorzaakt met zijn wagen een ongeval waarbij hij onder invloed rijdt. Kunnen de ouders aansprakelijk gesteld worden voor de financi?le gevolgen hiervan?
Stel dat hij inwonend is op het ouderlijke adres en daar ook zijn adres heeft staan dan kan je een inbeslagname van uw spullen op een gemakkelijke manier voorkomen.
Hang op elke ruimte een blad papier met daarop PRIVE, buiten de kamer van uw zoon/dochter.
Zo heeft een familielid het 'opgelost' :wink:

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”