betwisting factuur

JUV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

betwisting factuur

#1 , 13 apr 2021 21:50

Een tuinman kwam bij ons tuinpanelen plaatsen. Op dag 1 sneed hij door de elektriciteitskabel. We vonden al dat hij zeer slordig, nonchalant en geweldig was gestart met de werken. Tuinman gaf aan dat hij niet goed wist hoe hij dit moest herstellen en dat het hem tijd ging kosten en hij wilde klaar zijn met de werken tegen een bepaalde tijd. We spraken mondeling af dat mijn man het ging herstellen en dat we de goederen die we hiervoor aankochten in vermindering gingen krijgen van de factuur. Nu komt hij daarop terug en zegt dat we de volledige factuur moeten betalen omdat er op zijn offerte staat dat hij niet verantwoordelijk is voor schade aan nutsleidingen. ik heb die offerte getekend maar niet denkend dat hij zo'n nonchalante onvoorzichtige werker ging zijn. Hij heeft nooit aan ons gevraagd waar de elektriciteit lag of dat we een legplan konden tonen. De tuinlampjes stonden er al en het is net naast die rij lampjes dat hij de panelen plaatste. Hij zag toch duidelijke dat er daar elektriciteit loopt en heeft er pas op het einde ingesneden. Ik heb een aangetekende zending gedaan waarin ik dus het bedrag van 74 euro betwist (bedrag van onze onkosten) op een factuur van ongeveer 1900 euro. Hij stuurt me een mail dat hij de aangetekende betwisting heeft ontvangen maar dat hij ze niet aanvaardt omdat die nutsleidingen in zijn offerte stonden en dreigt met aanmaningen en advocaat. We hebben hem een compromis voorgesteld als hij nu de helft wil kwijtschelden van die 74 euro zodat we zien dat hij verantwoordelijkheid wil opnemen voor de schade die hij toegebracht heeft, dan was het al goed voor ons maar nog steeds wil hij niet. Ik vind het wat zot dat wij een advocaat zouden moeten zoeken voor zo'n klein bedrag als 74 euro. Kan hij zomaar aanmaningen sturen als we de factuur betwist hebben? En kan het doordat hij dat ene zinnetje erin heeft gezet van die nutsleidingen dat hij voor niets verantwoordelijk kan gehouden worden? Wat kunnen we nog doen?
Alvast bedankt voor jullie feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 apr 2021 22:21

De factuur betalen, op dat stuk na ter waarde van 74 euro.
Daarna wachten tot u een deurwaarder aan uw deur krijgt om u op te roepen voor de rechtbank. In tussentijd de tuinman negeren.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 13 apr 2021 22:28

De attitude van aannemer is mischien niet goed te praten , maar u hebt geen vaste grond .
Op basis van wat gaat u een factuur protesteren ?
1/ Mondelinge overeenkomst tot betaling van onkosten ( is niet hard te maken )
2/ Clausule in contract i.v.m. schade aan nutsleidingen . ( daar kunt u zich dus al niet op beroepen ) .

Mogelijks dat aannemer niet gaat procederen voor 74 euro , maar als die het toch doet gaat u verliezen . ( en deurwaarderskosten + gerechtskosten betalen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2021 10:18

Als hij u dagvaard zal je meer dan veelvouden kwijt zijn aan advocaat.

Ga je het winnen ?? ik vrees dat niemand dit kan voorspellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 apr 2021 11:32

Daarbij lag die elektriciteitskabel meer dan waarschijnlijk, niet conform de wetgeving onder de grond

"Kabels mogen enkel gebruikt worden binnen hun toepassingsgebied. Kabels die in de grond mogen geplaatst worden zijn doorgaans zwart gekleurd", zegt panellid Xavier Malherbe. "Grondkabels moeten steeds op een diepte van minimum 60 cm geplaatst worden."

"De meest voorkomende grondkabels zijn de EXVB, EVVB, EAXVB (waarvoor een supplementaire mechanische bescherming vereist is) en de EVAVB (waarvoor geen supplementaire mechanische bescherming vereist is, omdat deze al een metalen beschermingsband bevat).

"Je mag ook een 'evenwaardig systeem' hanteren. In de praktijk zou je dus een XVB-kabel met een versterkte buis uit één geheel waarvan beide uiteinden bovengronds uitmonden (afgedicht opdat er geen grondwater in terecht kan komen) kunnen gebruiken. De basisregel is, dat de XVB nooit continu rechtstreeks contact mag hebben met de aarde of grondwater en dat er voldoende bescherming is tegen mechanische invloeden (voldoende weerstand tegen aanraking door harde lichamen en schokken veroorzaakt door metalen handwerktuigen)."

Meer info lees in onze klus 'Buitenshuis elektriciteit aanlegg

cesto
Berichten: 324

#6 , 14 apr 2021 15:00

Daarbij lag die elektriciteitskabel meer dan waarschijnlijk, niet conform de wetgeving onder de grond

"Kabels mogen enkel gebruikt worden binnen hun toepassingsgebied. Kabels die in de grond mogen geplaatst worden zijn doorgaans zwart gekleurd", zegt panellid Xavier Malherbe. "Grondkabels moeten steeds op een diepte van minimum 60 cm geplaatst worden."

"De meest voorkomende grondkabels zijn de EXVB, EVVB, EAXVB (waarvoor een supplementaire mechanische bescherming vereist is) en de EVAVB (waarvoor geen supplementaire mechanische bescherming vereist is, omdat deze al een metalen beschermingsband bevat).

"Je mag ook een 'evenwaardig systeem' hanteren. In de praktijk zou je dus een XVB-kabel met een versterkte buis uit één geheel waarvan beide uiteinden bovengronds uitmonden (afgedicht opdat er geen grondwater in terecht kan komen) kunnen gebruiken. De basisregel is, dat de XVB nooit continu rechtstreeks contact mag hebben met de aarde of grondwater en dat er voldoende bescherming is tegen mechanische invloeden (voldoende weerstand tegen aanraking door harde lichamen en schokken veroorzaakt door metalen handwerktuigen)."

Meer info lees in onze klus 'Buitenshuis elektriciteit aanlegg
Ok, Maar die tuinman was wel verwittigd dat er ergens kabels liggen, en toch ging hij onzorgvuldig aan de slag...

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 14 apr 2021 18:41

Nogal kort niet ?
Er stonden lampen ? Ja maar is er gezegd en aangeduid op plan of schets WAAR die leidingen liepen ?
Want ik ken er veel die zeggen : ja hier loopt ergens die kabel . Waar ? Euh vandaar ergens ( en dan vaag wijzen ) naar daar ( nog vager ) Hoe diep ? 20 30 ? dat weet ik niet zenne.
En dan heb je zoekgebied van 4 meter breed over 30 meter lang , van 10 cm diep tot 60 diep.
Als je als opdrachtgever weet dat ze vlak bij die kabels gaan graven , dan duid je dit aan op de werf met een lint/koord / breiwol of op een plan en je graaft zelf een controle sleuf en TOONT waar die loopt.

cesto
Berichten: 324

#8 , 15 apr 2021 09:26

Nogal kort niet ?
Er stonden lampen ? Ja maar is er gezegd en aangeduid op plan of schets WAAR die leidingen liepen ?
Want ik ken er veel die zeggen : ja hier loopt ergens die kabel . Waar ? Euh vandaar ergens ( en dan vaag wijzen ) naar daar ( nog vager ) Hoe diep ? 20 30 ? dat weet ik niet zenne.
En dan heb je zoekgebied van 4 meter breed over 30 meter lang , van 10 cm diep tot 60 diep.
Als je als opdrachtgever weet dat ze vlak bij die kabels gaan graven , dan duid je dit aan op de werf met een lint/koord / breiwol of op een plan en je graaft zelf een controle sleuf en TOONT waar die loopt.
Elke aannemer moet werken volgens het zorgvuldigheidsbeginsel. TO geeft aan dat er gegraven werd “naast die rij lampjes”. Iemand die diep in de grond gaat graven waar er een elektrische kabel loopt, en zich niet vergewist van de positie van die kabel ezv, werkt niet volgens het zorgvuldigheidsbeginsel. Incidenten kunnen wel altijd gebeuren, maar dan moet je je in die omstandigheden je verantwoordelijkheid opnemen en je fouten verhelpen.

lukasi
Berichten: 1139

#9 , 15 apr 2021 12:02

Volledig akkoord maar elke opdrachtgever heeft ook een informatieplicht, hij geeft alle relevante informatie aan de uitvoerder.

Ken iemand die zo 'vergat ' om aan zijn tuinaanlegger door te geven dat de NATO bevoorradingslijn onder zijn perceel liep. En ja de merktekens stonden in de naastliggende weide. Maar aan de hand van 1 punt kun je dus wel oneindig veel lijnen trekken waar die leiding loopt.
Ze zijn begonnen met graafwerken ( kraan 5 ton) en het voorbereiden voor het planten van grote bomen.
Zijn moeten stoppen op bevel van een of andere controleur die overgevlogen kwamen met een helicopter.
Tuinaanlegger wist van niks . Heeft dit ook gewonnen voor de rechtbank omdat hij schadevergoeding en winstderving had geeist want de werken waren stilgelegd.

cesto
Berichten: 324

#10 , 15 apr 2021 13:27

Volledig akkoord maar elke opdrachtgever heeft ook een informatieplicht, hij geeft alle relevante informatie aan de uitvoerder.

Ken iemand die zo 'vergat ' om aan zijn tuinaanlegger door te geven dat de NATO bevoorradingslijn onder zijn perceel liep. En ja de merktekens stonden in de naastliggende weide. Maar aan de hand van 1 punt kun je dus wel oneindig veel lijnen trekken waar die leiding loopt.
Ze zijn begonnen met graafwerken ( kraan 5 ton) en het voorbereiden voor het planten van grote bomen.
Zijn moeten stoppen op bevel van een of andere controleur die overgevlogen kwamen met een helicopter.
Tuinaanlegger wist van niks . Heeft dit ook gewonnen voor de rechtbank omdat hij schadevergoeding en winstderving had geeist want de werken waren stilgelegd.
Uiteraard heeft elke opdrachtgever ook een informatieplicht tegenover een aannemer. En in dat specifieke geval kon die tuinman waarschijnlijk niet weten dat hij boven een NAVO bevoorradingslijn bezig was. In dit geval, integendeel, kan de tuinman volgens mij moeilijk zeggen van niets te hebben geweten als hij tuinpanelen plaatste vlak bij een rij perfect zichtbare verlichtingspaaltjes… Gezien de beperkte schade had hij in ieder geval die kabel makkelijk kunnen vervangen of vertakken in plaats van moeilijk te doen. Zo heeft hij ook blijk gegeven van weinig gezond verstand.

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 15 apr 2021 15:54

Tsja ik kan je verzekeren dat soms die kronkels zeer raar zijn... en dan bedoel ik hiermee het traject dat sommige uitzetten voor stroomkabels.
Strafste dat ik ook gezien heb was de kabel voor telefonie . Netjes in de voegen gevlochten van de kassei. Te lui dus om even een verticale buis te slaan onder een pad van nog geen 1 meter breed.
Kraanman vraagt nog : zitten er leidingen hieronder?
Nee hoor en daar ging de telefoonlijn.
Opmerking van opdrachtgeven : aja ge vraagt eronder, niet er tussen.

Nu ik verdedig de aannemer niet , maar ik zou toch wel even als opdrachtgever hier toch wat meer aandacht aan besteden.
Ge zijt met 2 , niet?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”