'Schade' na vriendendienst

cynthiadvw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

'Schade' na vriendendienst

#1 , 05 mar 2021 12:04

Weken geleden kocht ik een paard. 'Een vriendin' zou het dier na aankoop vervoeren met haar trailer, als vriendendienst. Alles verliep vlekkeloos: paard liep er in een beweging op en in een beweging af. Daar waren op beide plaatsen getuigen van. We hebben de trailer nadien samen grondig gepoetst. Die avond stuurt ze met dat er op het inloopvlak = grond van de 2,5 oude trailer enkele putjes, 3 putjes van minder dan 1 cm zitten, die er volgens haar voordien niet zaten.

Ik viel een beetje uit de lucht. We hebben het dier niet gevoeld of gehoord tijdens de (15 km ) korte rit. Wie zegt bovendien dat die volgens mij gebruiksschade van mijn paard is, en er niet al was voordien? Mijn paard draagt geen hoefijzers, en ze heeft zelf 2 eigen paarden die ze wekelijks vervoert. Geen van ons beide had bij opkuis iets gezien. Er was geen staat van bevinden vooraf. Toch blijft ze bij haar verhaal dat het mijn paard was. Nu krijg ik een schrijven van de verzekering dat ik 1000 euro moet betalen om de volledige inloopklep van de trailer te vervangen. Los van het feit dat ik mij gepakt voel in de vriendschap, vraag ik mij nu oprecht af hoe ik mij het best verdedig. Dit is toch gewoon woord tegen woord?

Dat zij als vriendin wist dat mijn extra paarden polis van mijn familiale pas 2 dagen later startte (aanvraag was al gedaan maar papieren moesten nog getekend worden), doet me bovendien vermoeden dat ze hoopt dat ik ga schikken of betalen om niet naar de rechtbank te moeten gaan. Maar ik weiger te betalen voor schade waar ik niet voor verantwoordelijk ben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 05 mar 2021 12:09

Een paardentrailer dient, is gebouwd dus, speciaal om paarden te vervoeren, dacht ik?
En de zgn. schadelijder heeft zelf ook paarden (vandaar ook de paardentrailer?). Als zij dan al schade claimt, moet zij m.i. bewijzen dat het van uw paard afkomstig is; heeft zijzelf meegeholpen bij het op- en uitstappen ? Dan zou zij op zijn minst medeaansprakelijk zijn.

Zal wel koelen zonder blazen zeker ?

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 05 mar 2021 12:17

Wie eist, moet bewijzen. Dat gaat in dit geval moeilijk zijn.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2021 12:20

Uw mooie vriendin had toch geen stiletto hakken aan ?
Direct uw verzekering inschakelen ( makelaar ). Die verzekering heeft zo maar niets te eisen van u.
Heeft geen poot om op te staan. Speel de verzekeringen tegen elkaar uit ( uw BA + desnoods al de extra bij dekking paarden en of rechtsbijstand verzekering ).
Vriendin buiten en nog een paard in de gang.

Bovendien heeft zij vrijwillig het vervoer van het paard aangeboden, en is het vervoerd met haar toestemming en begeleiding. Zo kan ze ook voor een krasje aankomen.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 05 mar 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 05 mar 2021 12:40

dumpeeeeen die vriendin

cynthiadvw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2021 12:52

Wel ja zij heeft het paard vervoert, met haar toestemming en begeleiding dus. En ja ze heeft zelf ook 2 paarden, en de trailer is 2,5 jaar oud. Maar mijn BA was dus niet in orde, ik denk dat ze daar op gokt eigenlijk : dat ik omdat ik geen rechtsbijstand heb, zelf zal moeten pleiten terwijl zij een "gratis" advocaat via haar verzekering heeft. Zij heeft dus niets te verliezen: krijgt ze gelijk, mpoet ik betalen. Verliest ze de rechtzaak: dan betaalt de verzekering de kosten. Dat onevenwicht tussen zij met advocaat en ik zonder, daar maak ik me wat zorgen over. Maar als ik nu zelf iemand in dienst neem dan kost het mij toch geld.
Maar dat de vriendschap definitief voorbij is, is wel duidelijk...

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2021 13:47

Beste TS,

Geef het toch maar door aan uw makelaar ( verzekering ), laat hun ook eens werken. En zeker in het kader dat u uw BA heeft verzwaard, en zij voor een klant iets mogen doen. Ik denk dat uw paarden zelf ook verzekerd zullen zijn; dus niet wachten; nog niet betalen.

Dit kost u niets enkel een kleine inspanning. Wordt het niets kost het niets.

Maar een verzekeringmij. die u zonder meer een rekening presenteert, kan ook niet.
Beantwoord het schrijven ( OF LIEVER LAAT U MAKELAAR HET DOEN ) met uw relaas van de feiten. Ook dat jullie de trailer grondig hebben gereinigd en er op dat ogenblik zeker geen sporen waren.
Is geen verloren zaak hoor.
Ik zou het niet zo maar afgeven.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 05 mar 2021 16:25

Wie heeft het paard in en uit de trailer begeleid? Uw vriendin of...
Inloopvlak is de oploopplank om het zo maar te zeggen?
Hoe zwaar is uw paard?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 05 mar 2021 16:45

Hoe gaat zij in hemelsnaam bewijzen dat uw paard die schade aangericht heeft terwijl het onder uw uitsluitend toezicht stond, en dat die enorme schade aangericht werd bij normaal gebruik van een paardentrailer ?

cynthiadvw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2021 17:04

Zij reed met de trailer,. We hebben het er samen op begeleid . Het is een gewoon paard, iets kleiner dan die van haar maar niets bijzonders. Verandert dat iets?

eylis
Berichten: 8837

#11 , 05 mar 2021 17:31

Een onbeslagen paard kan nooit kappen van 1 cm diep maken bij rustig op- en afladen. De inloopklep is daarop voorzien en als zelfs een beslagen (zwaar) paard trammelant maakt heb ik nog nooit dat soort beschadigingen gezien op een inloopplank. Er zijn getuigen die gezien hebben hoe het paard in- en uitgeladen is. Er is bovendien vooraf en nadien geen gezamenlijk nazicht van de staat van de trailer gemaakt. Bij een uitlening van een trailer (zelfs onder vrienden) wordt dat altijd gedaan. Het feit dat de uitlener daar niet op stond, spreekt niet in haar voordeel.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mar 2021 17:52

Denk inderdaad dat uw " vriendin " gebruikt wil maken van het feit dat uw verzekering nog niet in orde was. Ze weet toch ook dat, als je zo een geval ( 1000 € ) aangeeft aan de verzekering, er quasi zeker een expertise komt en dat dit in haar nadeel zal uitdraaien.
Eerst zal er al moeten uitgemaakt worden of die " putjes " wel schade zijn of geen normale gebruikssporen. Vervolgens zal ZIJ moeten bewijzen dat, als het al schade is, deze veroorzaakt zijn door UW paarden. Ook zal zij moeten bewijzen dat het nodig is om de volledig vloer te vervangen. Hoe zal ze dat allemaal doen ??
Dus laat haar maar procederen of hoopt ze er op dat de vriendschap meer waard is dan 1000 € en dat je klakkeloos zal betalen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”