Digitale watermeter

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Digitale watermeter

#1 , 12 jan 2021 13:45

Hallo iedereen,

Tenzij ik niet goed heb gekeken, vond ik niet meteen een topic over dit onderwerp: vervanging watermeter door digitale versie.

Hier en daar lees ik dat sommige streken reeds aan de buurt zijn of weldra zullen zijn.
Velen die van de voordelen hiervan hopen te kunnen genieten, maar nog veel meer lees ik over het feit dat velen gekant zijn tegen deze opgelegde wissel:
  • Onduidelijkheid over de zogezegde voordelen
  • Blijkbaar stralingsgevaar (?)
  • Heel veel getuigenissen over plots en onverklaarbare stijging waterconsumptie, bijgevolg ook dus factuur/afrekening
  • ...
Voor dat laatste komt veel aanbod, blijkbaar door het feit dat de meters ongemerkt kunnen "doordraaien" in het nadeel van de klant.

Zijn er hier die reeds deze meter in gebruik hebben en ervaring ermee kunnen delen?

Maar de echte vraag is: Blijkbaar hebben een aantal buren reeds een bericht gekregen dat ze een afspraak kunnen (moeten?) maken voor de wissel. Kan/mag men de installatie van deze digitale meter weigeren? Indien ja, zijn daar (nadelige) gevolgen aan verbonden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2021 16:25

Ik heb al meer dan 5 jaar een digitale gasmeter en een digitale elektriciteitsmeter. Zeer gebruiksvriendelijk en geen klachten. Meterstanden worden automatisch doorgestuurd. Ik heb wel geen zonnepanelen, zodat ik niet kan klagen over het afschaffen van de terugdraaiende meter.
Zijn er nu echt mensen die klachten over straling??? Waarschijnlijk door mensen die OVERAL straling zien (van hoogspanning, GSM, microgolf, .......

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 12 jan 2021 16:44

De nadelige gevolgen zijn dan dat u de voordelen van een digitale meter moet missen.
Belangrijkste voordeel is lekdetectie. Dat werkt echt, heb het zelf meegemaakt.
De meter merkt sluimerend verbruik op en je krijgt dan een e-mail. Ook op de meter verschijnt dan een melding. Ook geen verbruik meer moeten opnemen en doorsturen. Ook geen mannetjes meer die op ongepast moment komen storen voor meteropname.
De straling is minder sterk dan die van uw mobieltje of smartphone. Uw hersens zullen dus niet gaar gekookt worden tenzij u de watermeter als hoofdkussen wenst te gebruiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 12 jan 2021 17:56

Theoretisch klink het allemaal goed, maar of het in praktijk altijd zo werkt?

Naast onze woning verhuren we 3 kleine units. Door ernstige ziekte van mijn man heeft het gelijkvloers er een tijdje op leegstand gestaan, de watertoevoer was er verzegeld. In die periode werden er digitale meters geplaatst. Daarbij werd de verzegeling van die ene kraan losgemaakt, de meter vervangen, de kraan even open gezet en de verzegeling terug aangebracht. Echter had de technieker de kraan vergeten terug dicht te draaien vooraleer de verzegeling terug aan te brengen, een menselijke fout die kan gebeuren. Na verzegeling kan je niet zien of een kraan openstaat, het is een volledig kapsel met een hangslot eraan. De watertoevoer op de condensatieketel stond nog open gedurende 4 maanden en kwam teveel onder druk. Gevolg 1m2 waterverbruik op een nieuwe meter die op 0 stond. Kelder onder water, Overdrukventiel en expansievat van de ketel stuk + een stuk schouw dat nadien lekte.
De watermaatschappij had met deze slimme meter snel en automatisch moeten detecteren dat er geen druppel verbruik kon zijn op een ‘afgesloten’ en verzegelde watertoevoer. Zoiets stond trouwens in hun folder. Ik was ontgoocheld en heb de kosten van de herstellingen ook niet op hun kunnen verhalen. Maar het had niet mogen gebeuren want met een digitale meter had er meteen een alarm in hun systeem moeten afgaan. En dat is niet gebeurd.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 12 jan 2021 18:09

Aangezien de watertoevoer in principe was afgesloten (verzegeld) zal die meter ook niet gemonitord zijn geweest.
Alleszins geeft de meter het verlies aan door een foutmelding op zijn scherm, ook als er geen verbinding is met de centrale.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

artemis
Berichten: 3293

#6 , 12 jan 2021 18:21

Aangezien de watertoevoer in principe was afgesloten (verzegeld) zal die meter ook niet gemonitord zijn geweest.
Mogelijk. Maar het was wel hun fout dat ze de kraan na de herverzegeling hadden laten openstaan, met alle ellende voor ons vandien. Kelder in ouder gebouw met aangestampte grond waardoor het lekken niet meteen opviel + zomermaanden :-(
We wisten toen ook niet dat er digitale meters waren geplaatst vermits ze gewoon aan de huizen aanbelden en een huurder hen heeft binnengelaten waarop ze alle meters in de kelder hebben vervangen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 12 jan 2021 18:25

Maar dat is geen oorzakelijk gevolg van de digitale meter.....ook met een conventionele meter zou dat het geval geweest zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

artemis
Berichten: 3293

#8 , 12 jan 2021 19:00

Maar dat is geen oorzakelijk gevolg van de digitale meter.....ook met een conventionele meter zou dat het geval geweest zijn.
Klopt, maar de kraan was bij de aanvankelijke verzegeling echt wel dicht en de ketel heeft gedurende de winter ervoor nog gedraaid om op een minimum te verwarmen dus alles was toen perfect in orde. Men zou toch denken dat die digitale meter ook gemonitord wordt na verzegeling omdat er bij verbruik dan iets niet klopt met een hoofdkraan die de watermaatschappij zelf verzegeld heeft? Al is het maar als controle op hun eigen fouten. Na verzegeling kunnen wij als particulier aan die kraan niet aan en we kunnen ze ook niet zien.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”