Modder op de weg door landbouwer

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Modder op de weg door landbouwer

#1 , 21 dec 2020 13:30

Zoals op vele plaatsen is bij ons in de buurt een landbouwer bezig op zijn akker. Door het af en aan rijden ligt de straat (één rijvak breed) vol modder. Met dit weer is er gewoon geen enkele strook moddervrij. Passeren met de fiets of te voet is dus ... Er staat wel een bordje "opgepast: modder op de rijweg". (moet zo'n bordje aan bepaalde voorwaarden voldoen?) Dit keer stond het er redelijk vroeg. Soms staat het er pas tegen de middag of avond. Het opruimen van de modder gebeurt meestal pas tegen de avond (late avond).

Is de landbouwer door zo'n bordje te plaatsen dan volledig ingedekt?
Stel ik passeer met de fiets en ik glij uit. Is het dan mijn onvoorzichtigheid of is de landbouwer nog altijd verantwoordelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 dec 2020 15:47

Vorige week nog maar werd er een bieten boer in onze streek veroordeeld tot enkel maanden cel (voorwaardelijk) en een rijverbod van een paar maanden, omdat zijn modder een motorrijder het leven had gekost.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 21 dec 2020 15:56

Vorige week nog maar werd er een bieten boer in onze streek veroordeeld tot enkel maanden cel (voorwaardelijk) en een rijverbod van een paar maanden, omdat zijn modder een motorrijder het leven had gekost.
Stonden er toen waarschuwingsbordjes of was dit door nalatigheid van die boer?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 dec 2020 16:12

Vorige week nog maar werd er een bieten boer in onze streek veroordeeld tot enkel maanden cel (voorwaardelijk) en een rijverbod van een paar maanden, omdat zijn modder een motorrijder het leven had gekost.
Stonden er toen waarschuwingsbordjes of was dit door nalatigheid van die boer?
maakt niet uit of er een bordje staat, landbouwer moet achter zich alles opruimen en de weg in de zelfde staat achterlaten zoals het was voor hij begon op zijn akker.

het is niet omdat weggebruikers hun snelheid en hun rijgedrag moeten aanpassen naar de omstandigheden van de weg, dat de boer alles vol modder mag hangen zonder de nodige gevolgen, immers, bij donker weer, zoals nu, is het voor andere weggebruikers niet altijd evident om te zien dat er iets zoals modder op de baan ligt

lukasi
Berichten: 1140

#5 , 21 dec 2020 16:19

Het regent , het veld moet gerooid worden of je hebt je steak niet op je bord.
Die man zet bordjes en savonds maakt hij de baan proper. EN nog is het niet goed.
En nee er zijn speciale bordjes voor oogstperiodes.

Zou je niet beter een handje gaan toesteken of minstens die man gaan bedanken want er zijn maar weinige landbouwers die zo ver gaan om dagelijks proper te maken.

En stel dat je daar passeer met je fiets en stel dat je daar uitschuif en stel dat je fiets stuk is en jij met gescheurde kleren ziten stel dat je knie open ligt.... en stel dat die landbouwer kan bewijzen dat hij borden heeft gezet en elke avond de straat proper maakte . Hoeveel kans ga je dan maken ?
Kan zijn dat je zonder handen reed of misschien zelfs met nog 1 hand aan het stuur en op je gsm zat te tokkelen en niet oplette n

1 wagen breed, landbouwwegen dus.

O en ik ben verleden week uitgeschoven met de motor op een modderspoor. Zonder schade, maar volgens mij was het niet van een tractor maar van mountainbikers.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 21 dec 2020 16:45

Het regent , het veld moet gerooid worden of je hebt je steak niet op je bord.
Die man zet bordjes en savonds maakt hij de baan proper. EN nog is het niet goed.
En nee er zijn speciale bordjes voor oogstperiodes.

Zou je niet beter een handje gaan toesteken of minstens die man gaan bedanken want er zijn maar weinige landbouwers die zo ver gaan om dagelijks proper te maken.

En stel dat je daar passeer met je fiets en stel dat je daar uitschuif en stel dat je fiets stuk is en jij met gescheurde kleren ziten stel dat je knie open ligt.... en stel dat die landbouwer kan bewijzen dat hij borden heeft gezet en elke avond de straat proper maakte . Hoeveel kans ga je dan maken ?
Kan zijn dat je zonder handen reed of misschien zelfs met nog 1 hand aan het stuur en op je gsm zat te tokkelen en niet oplette n

1 wagen breed, landbouwwegen dus.

O en ik ben verleden week uitgeschoven met de motor op een modderspoor. Zonder schade, maar volgens mij was het niet van een tractor maar van mountainbikers.

het moet niet dagelijks gebeuren, het moet quasi onmiddellijk gebeuren nadat men van het veld rijd, juist om het risico te verlagen dat er ongevallen gebeuren waarbij de boer aansprakelijk kan worden gesteld.

https://www.robtv.be/nieuws/drie-maande ... oer-110275

en ja, strikt genomen kunnen mountainbikers daar ook voor verantwoordelijk worden gesteld, alleen is dat bijna onmogelijk te bewijzen vrees ik

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 21 dec 2020 16:51

Ik vrees dat er voor TS toch minstens een gedeelde verantwoordelijkheid kan spelen. Hij is bekend met de situatie, en dus het risico.
Enerzijds mag de landbouwer da weg niet vol met modder leggen, en zeker niet laten liggen, anderzijds ligt die weg "bij ons in de buurt", dus echt onwetend is die fietser niet .

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#8 , 21 dec 2020 17:08

Ikzelf ken die weg gezien ik er in de buurt woon. Ik let er dus altijd op.
En voor de duidelijkheid: ik ben zeker nog niet gevallen door die modder. Of er andere op die plaats reeds gevallen zijn weet ik uiteraard niet.
In verband met mijn vraag denk ik dan ook eerder aan mensen die die weg of streek niet zo goed kennen of aan schoolkinderen die er moeten passeren. Er staat welliswaar een bordje maar in het halve donker zie je dit niet staan.

Bij een landbouwer die in de buurt van mijn ouders woont duurt het misschien maximum een kwartier voor hij de straat veegt. Maar dat ik misschien een uitzondering dat het zo rap gedaan wordt.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”