Velg beschadigd na werken parkeergarage

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Velg beschadigd na werken parkeergarage

#1 , 16 dec 2020 14:09

Hallo allemaal,

Vandaag heeft de vrouw een velg beschadigd bij het inrijden van een ondergrondse parkeergarage (van qpark).

Door recente renovatiewerken is de draai na de inrit smaller geworden, waardoor het bijna onmogelijk is voor grotere/bredere wagens( BMW X5 in ons geval) om hier zonder schade door te rijden.
De wagen voor haar, een Audi SUV model, had exact hetzelfde voor.
De persoon van de Audi wou hier eveneens verder mee gaan.

Mijn vraag is dus, of Qpark aansprakelijk gesteld kan worden voor deze schade en hoe dit dan het beste aangepakt moet worden?

Alvast bedankt voor de tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 16 dec 2020 14:14

Tegen een stilstaande muur rijden blijft uw eigen verantwoordelijkheid. Ze hadden een bordje kunnen hangen met versmalde ingang of iets in die aard, maar het blijft toch aan de chauffeur om manoeuvres correct in te schatten.

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2020 14:18

Tegen een stilstaande muur rijden blijft uw eigen verantwoordelijkheid.
Is dat zo?
Vind ik een beetje 'kort door de bocht'.

Aangezien er geen enkele manier is om dit te vermijden, eens je binnengereden bent. Dus het is ofwel stil blijven staan, met geen optie om uit de parkeergarage te geraken, ofwel schade oplopen.
Dit wordt veroorzaakt door de constructie, maar toch ben je hier zelf aansprakelijk voor dan?

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 16 dec 2020 14:32

Tegen een stilstaande muur rijden blijft uw eigen verantwoordelijkheid.
Is dat zo?
Vind ik een beetje 'kort door de bocht'.

Aangezien er geen enkele manier is om dit te vermijden, eens je binnengereden bent. Dus het is ofwel stil blijven staan, met geen optie om uit de parkeergarage te geraken, ofwel schade oplopen.
Dit wordt veroorzaakt door de constructie, maar toch ben je hier zelf aansprakelijk voor dan?
Ik vrees van wel. Als u denkt niet te kunnen buitenrijden zijn er andere opties, bv medewerker van de parking aanspreken zodoende deze kan helpen en indien het onmogelijk blijkt te zijn-->een andere oplossing zoeken.

De nieuwe parking van de spoeddienst van het Gasthuisberg is ook bijzonder klein gemaakt voor een resem voertuig. Ikzelf heb een Skoda Octavia en moest de eerste keer bij het buitenrijden ook even achteruit rijden en opnieuw proberen om buiten te rijden. Zelf nu ik er verschillende keren mijn voertuig heb geplaats is het nog altijd oppassen om niets te raken. Bijzonder slecht gemaakt maar uiteindelijk wel doenbaar.

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2020 14:39

Tegen een stilstaande muur rijden blijft uw eigen verantwoordelijkheid.
Is dat zo?
Vind ik een beetje 'kort door de bocht'.

Aangezien er geen enkele manier is om dit te vermijden, eens je binnengereden bent. Dus het is ofwel stil blijven staan, met geen optie om uit de parkeergarage te geraken, ofwel schade oplopen.
Dit wordt veroorzaakt door de constructie, maar toch ben je hier zelf aansprakelijk voor dan?
Ik vrees van wel. Als u denkt niet te kunnen buitenrijden zijn er andere opties, bv medewerker van de parking aanspreken zodoende deze kan helpen en indien het onmogelijk blijkt te zijn-->een andere oplossing zoeken.

De nieuwe parking van de spoeddienst van het Gasthuisberg is ook bijzonder klein gemaakt voor een resem voertuig. Ikzelf heb een Skoda Octavia en moest de eerste keer bij het buitenrijden ook even achteruit rijden en opnieuw proberen om buiten te rijden. Zelf nu ik er verschillende keren mijn voertuig heb geplaats is het nog altijd oppassen om niets te raken. Bijzonder slecht gemaakt maar uiteindelijk wel doenbaar.
Ja... Dit is bij het binnenrijden gebeurd, en bij de bocht NA de inrit. Dus de optie om terug buiten te rijden, zonder iets te beschadigen, is er simpelweg niet.
Een medewerker bijroepen terwijl er x aantal wagens achter je staan, gefrustreerd, in de praktijk zie ik niemand dit doen en lijkt me ook erg onrealistisch.

Frustrerend hoe dit allemaal zomaar blijkt te kunnen.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 16 dec 2020 14:42

Laten we het eens omdraaien, stel dat u op deze parking een klein beetje schuin geparkeerd staat waardoor de plaats naast u iets moeilijker toegankelijker wordt en er dan iemand tegen uw geparkeerde wagen rijdt. Gaat u dan ook zeggen dat het aan u ligt dat iemand tegen uw wagen heeft gereden?

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2020 14:46

Laten we het eens omdraaien, stel dat u op deze parking een klein beetje schuin geparkeerd staat waardoor de plaats naast u iets moeilijker toegankelijker wordt en er dan iemand tegen uw geparkeerde wagen rijdt. Gaat u dan ook zeggen dat het aan u ligt dat iemand tegen uw wagen heeft gereden?
Dit is toch totaal naast de kwestie?

Het foutief parkeren van iemand, wat duidelijk op voorhand gezien kan worden en waar er, uiteraard, altijd de optie is om achteruit te rijden en een andere parkeerplek te zoeken, ga jij nu vergelijken met het aanpassen van een inrit?
Iemand die scheef geparkeerd staat is hetzelfde als een versmalde bocht, NA de slagboom, met verhoogde borduren waardoor de enige optie beschadiging is?

JaniM11
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2020 14:50

Om nog even terug te komen op de aangehaalde oplossing van een 'medewerker roepen', dit bleek zelfs niet mogelijk. Het punt waar de wagen 'vast' staat, met als enige optie doorrijden met beschadiging, laat het niet toe om de deuren te openen wegens te smal.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 dec 2020 18:43

Men zou dit kunnen zien als nalatigheid
Zeker als er geen waarschuwing of verbod aan de ingang hangt .

Maar wettelijk zijn er geen bepalingen wanneer (vanaf welke breedte-beperking) een verbodsbord C27 Afbeelding geplaatst moet worden ...

[Betaalparking is volgens rechtspraak openbare weg ... uitgebaat door Qpark hier]


Of een rechter daarin volgt, is koffiedik kijken.
Zelfs als je kan bewijzen dat de schade veroorzaakt is bij het inrijden van die parking op dat moment - wat op zich al een stevig probleem kan zijn ...


Of het sop de kool waard is :?:
Als je je advocaat zelf moet betalen, is zelfs een X5 velg goedkoper ...


Niets let je om een uitgebreide ingebrekestelling naar Qpark te sturen, en te proberen ...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”