Een vraag over verantwoordelijkheden bij kattenbaasjes

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

Re: Een vraag over verantwoordelijkheden bij kattenbaasjes

#16 , 06 dec 2020 10:45

Vraag 2, specifiek nu. Als een kattenbaasje in kennis word gesteld dat zijn/haar kat gevaar loopt wanneer deze de tuin betreed, moet die katteneigenaar dan vervolgd worden, of kan die katteneigenaar schadevergoeding eisen ondanks zijn/haar nalatigheid, waarvan hier duidelijk sprake is.

Als er gesproken word over 'de gezondheid van de kat' word enkel gesproken over periodieke controle bij de dierenarts, gezonde voeding. Word er beschreven wat de verantwoordelijkheid is als het gaat over de gezondheid van zijn kat in het beschreven geval, of omhein ik mijn tuin beter niet?

kan iemand vertellen waar deze zaken (verantwoordelijkheid van het kattenbaasje, en waken over de gezondheid van de kat) gedefinieerd staan, of deze citeren?
Dit is een ondubbelzinnige en duidelijke vraagstelling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#17 , 06 dec 2020 12:54

Met de huidige wetgeving zal ik eerder in de moestuin een put maken en een gekwetst dier afmaken om onnodige onkosten die derden kunnen maken op mijn kap te vermijden. Dus zo een geweldige dierenvriend is Ben Weyts niet, want in dat geval had hij er veeeeel dieper en veeeel langer over nagedacht.
ik ben ook een dierenvriend, maar ik zie ook mijn centen graag.
Ik blijf ook bericht geven aan kabinet Ben Weyts en aan dierenwelzijn@vlaanderen.be die de Vlaamse website onderhoud. Nieuws uit die hoek ga ik ook posten op dit forum, en misschien moeten we oproepen aan alle dierenliefhebbers via dit kanaal en andere social media om massaal te schrijven hier over.
via pm kreeg ik al enkele linkjes door naar wetsartikelen. ik stel dus voor dat iedere dierenliefhebber massaal schrijft, tweet en .... vind maar iets uit. op straat komen na corona wat mij betreft; want dierenliefhebbers staan in de kou. Ook in de zomer.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#18 , 06 dec 2020 14:00

volgens de link die ik ontvangen heb via pm kom ik bij de KUL uit.
ik deze pdf zie ik dit staan.

Er moet een oorzakelijk verband bestaan tussen de gedraging van het dier en
de schade. De gedraging van het dier moet volgens de gewone equivalentieleer
een conditio sine qua non zijn voor het ontstaan van de schade.
21 Als dat
verband er is, hebben we een onweerlegbaar vermoeden van fout in hoofde van
de bewaker van het dier. Hij kan zich dan enkel van die aansprakelijkheid
bevrijden door aan te tonen dat de schade door een vreemde oorzaak –
overmacht, daad van een derde of fout van het slachtoffer zelf - is ontstaan.
22
Op de grondslag van art. 1385 en de fout van het slachtoffer zelf zal ik in dit
werk nog uitvoerig ingaan in het volgende hoofdstu
De gedraging van het dier moet volgens de gewone equivalentieleer
een conditio sine qua non zijn voor het ontstaan van de schade.
betekent dus fout van de indringende kat, in mijn voorbeeld, en fout van mijn eigen katten, of niet? want het gaat hier om een inbreker. Al dan niet per ongeluk.
21 Als dat
verband er is, hebben we een onweerlegbaar vermoeden van fout in hoofde van
de bewaker van het dier.
Slaat dit op de bewaker van het vrije indringende dier, op mijn eigen vrije dieren of beide?
Hij kan zich dan enkel van die aansprakelijkheid
bevrijden door aan te tonen dat de schade door een vreemde oorzaak –
overmacht, daad van een derde of fout van het slachtoffer zelf - is ontstaan.
Wat levert mij dit op?

Wat zegt dit een jurist? ik weet graag vooraf waar ik aan begin als ik de tuin veilig maak.
De katten zijn binnenkatten en kunnen dat ook blijven. maar ik wil dat ze bewegingsvrijheid en voldoende territorium hebben. Voor deze dieren is dat een basisbehoefte.
Eigenaars van de Maine Coon zijn vergeten dat dit een werkkat was. ze moest de postzakken bewaken, en de knaagdieren als muizen en ratten wegjagen of vangen.
Dit is van nature geen huiskat. ik ben er stellig van overtuigd dat deze dieren hun leven verkort door hele dagen binnen zitten.
Dit is in mij ogen mishandeling. Dus, hoe kan ik op een veilige manier diervriendelijk werken en wat zegt onze wetgeving ons?
Of moet ik afzien van deze en andere boskatten, siberiers, bengaal, savannah , ... en mogen er enkel europees korthaar binnenkatten en britse korthaar gehouden worden in woonwijken? Moet er een verbod komen op houden van energieke dieren in het algemeen en moeten we straks duizenden dieren laten inslapen?

Daarnaast hebben we ook nog het feit dat een kat wel eens een muis of vogel vangt, wat ook illegaal is.
Maar kan (mag) de mens de natuur zo fel aan banden leggen dan?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#19 , 06 dec 2020 14:14

Ik denk dat u zich iets teveel zorgen maakt. Wat de politie u vertelde was ook iets té algemeen. In het kort: u beveiligt uw tuin waar uw katten vertoeven. De kat van de buren kan eventueel binnen, maar niet meer buiten. Er kan zich dus een catfight voordoen. Meestal bijten katten elkaar niet dood, maar verwonden ze elkaar (niets levensgevaarlijk). Voorzie aan uw omheining een mogelijkheid (dat aan uw kant op slot kan) om (als het zou gebeuren) de buurkat terug aan haar kant over te zetten. Ik denk dat de buurkat dat één keer zal doen en daarna nooit meer. Wat de politie vertelde: als de buurkat met een gescheurd oortje zou thuiskomen, kunnen daar zowat alle andere buurkatten (enfin hun baasjes) én de wilde katten voor aansprakelijk gesteld worden. En de buurvrouw zal dan moeten bewijzen welke kat dat gedaan heeft. tot zover de aansprakelijkheid mbt catfights en andere calamiteiten. En als u nu nog niet gerustgesteld bent: er bestaat een afboording voor omheiningen die aan twee zijden afhellend zijn om katten te verhinderen over te klimmen....Btw: u heeft toestemming van de buurvrouw om die speciale omheining te zetten? Want het is wel op de gemeenschappelijke perceelsgrens. Dan wordt die omheining ook gemeenschappelijk en niet allen van u.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#20 , 06 dec 2020 14:59

Die toestemming is inderdaad vereist, behalve als u op de eigen grond blijft. De buurvrouw vraagt al 15 jaar om die overhellende betonpaln te vervangen maar heeft er de centen niet voor, dus ik doe het allen en deponeer een briefje in de bus.
Die afboording telt mee wat de hoogte betreft van de omheining. Deze mag max 2 meter hoog zijn. er zijn katten die daar over springen als ik de draaisystemen die gebrukt kunnen gebruikt worden aanwend. Met die netten beginnen lager dan 1,5 meter vind ik geen zicht. En die dubbele systemen die u bedoelt, daar gaat de dame niet akkoord mee, dat kan ik nu al zeggen. Moeilijke tante. Logisch ook, ze is een verre achternicht of zo van mijn vader.

geruststelling heb ik niet nodig want ik doe voort met de planning. No matter what.
Alleen wil ik mensen wakker schudden over de gebrekkige wetgeving waar nog zo veel werk aan is.
Ik bestook ook de website en kabinet weyts met vragen in de overtuiging dat het ooit zal beteren.
De politiek blijft al jaren steeds dezelfde fouten herhalen. Nu met de corona crisis ook. Steeds veranderen wat wel mag en wat niet. Je weet wel wat ik bedoel.
Mensen die het land willen leiden moeten eens leren, voor ze iets op papier zetten dit eerst 3x te laten doorlezen door minstens 5 personen die elk meer dan 10% van hun grijze cellen gebruiken wanneer ze zo iets nalezen.

En wat dat overzetten van die kat betreft, gesteld dat onze katten het wel goed opvatten dan maakt de buurvrouw haar kat er gegarandeerd een spelletje van om dit telkens opnieuw te doen. Neen, wij kunnen ze benaderen hoor. Als ze in een hoekje gedreven is zal ze wel eerst tot rust moeten komen, maar dan zet ik haar wel via het achterpoortje over. War ook een spelletje kan worden natuurlijk. Katten, je bent er nooit klaar mee, maar dat maakt het zo anders dan bij een hodnd

eylis
Berichten: 8840

#21 , 06 dec 2020 16:59

Ik begrijp uit uw tekst dat u de gemeenschappelijke omheining vervangt zonder de expliciete toestemming van de buurvrouw. (Een briefje in haar bus gooien is geen gemeenschappelijk akkoord) Best even bij stilstaan dat het theoretisch mogelijk is dat de buurvrouw dit dan aanvat bij de vrederechter.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#22 , 06 dec 2020 21:57

De ituatie is al 10 jaar verzuurd hier. Ze gooit haar man er uit en kan niet verder renoveren terwijl wij vooruit gaan. We hebben de politie al 2 maal gehad, die dan met haar praat en terug weg gaat. Ze spreekt niet met ons, dus misschien schrijft ze nog he. I don't care at all.
De betonpalen storen haar omdat ze overhellen. Heb ik nog op papier. verder kan het mij niets schelen. Ik doe aanvraag en hang een papiertje, zoals bij ander verbouwingswerken of zo; Wie protest kan aantekenen moet dat dan maar doen. Daarbij stopt het. is ze niet blij, dan doet de vrederechter maar uitspraak; Daar ben ik al 3 maal gaan staan voor andere zaken. Ook voor pietluttigheden.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#23 , 06 dec 2020 22:47

Het is simpel. ik ga terug katten houden en volg de advies van Ben Weyts.
wat politie betreft, als haar kat word aangevallen in mijn tuin gaat deze factuur naar mij. Als ze problemen heeft met de aanbevolen omheining kan ze daar ook over klagen, als ik niets doe dan kan de Vlaamse overheid klagen omdat ik hun advies niet genoeg opvolg. dat ze het dan allen samen eens uit leggen bij de vrederechter. ik zal er ook mijn zeg doen. Dan moet die brave man maar opnieuw de knoop doorhakken.
De federale overheid, de vlaamse overheid, de gemeentes, de politie, de buurvrouw die niets doet hebben allemaal hun idee. ik heb ook recht op mijn idee.
de rest zal me dus simpel worst wezen, mit sauerkraut.

stel dat de buurvrouw zegt neen, moet ik dan ben Weyts vragen eens met haar te praten?
genoeg gezeverd. er zijn geen regels. de ene regel heft de andere op en omgekeerd.
het kan mij niets meer schelen. deze draad gaat mee naar de vrederechter. Daarmee is de kous af. En nu ga ik worst eten.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#24 , 06 dec 2020 23:08

Tijd voor een slotje.
Juridische antwoorden zijn gegeven.
JurecaBE moderator

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#25 , 06 dec 2020 23:45

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Europese wetgeving inzake huisdieren

In mijn vorige topic is duidelijk geworden dat je in België een kattenbaasje niet kan verplichten de kat op de eigen grond of tuin te houden.
In Nederland is zelfs sterilisatie of castratie niet verplicht.
1: Om de tuin cat proof te maken moet ik een nieuwe omheining. de kat van de buur kan door de draad stappen. Mazen zijn 70 x 150 mm, breed genoeg voor vele katten.
Maar ik moet dus eerst toestemming vragen aan de buurvrouw om deze omheining die zij zelf volgens Europees recht zelf ook moet vervangen, te vervangen. heb je 'm?
2: De Europese wetgeving zegt in het kader van bescherming bedreigde dieren dat een kat, net als alle andere huisdieren niet ongecontrolleerd mag rond lopen.

Dus ik moet aan de buurvrouw vragen of ik de Europese wetgeving mag volgen, wat in principe verplicht is, en zij is dit ook verplicht. Maar als haar kat, die ze dus niet ongecontrolleerd mag laten rond lopen in mijn tuin aangevallen word schuift onze politie de factuur van eventuele kosten aan haar kat in mijn richting. Dat is mijn beloning, omdat ik verantwoordelijkheid neem, de omheining op mijn kosten, gratis ter beschikking stel, en omdat ik haar in staat stel te voldoen aan de Europese wetgeving.

In dit licht is een aanval van haar kat in mijn tuin geen, ik herhaal geen onvoorzien voorval. Iets wat in mijn vorig topic werd beweerd.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#26 , 07 dec 2020 07:12

In blijf erbij dat u zaken door elkaar haalt en wetgevingen aan elkaar verbindt waar dat niet klopt.

Uit een Europese richtlijn voor de bescherming van wilde dieren concludeert u hier dat het niet correct is dat u toestemming zou moeten vragen om uw omheining te vervangen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#27 , 07 dec 2020 08:49

Even nakijken wat de Universele Verklaring van de Rechten van de Kat daarover zegt. Ik heb ook twee buitenkatten, maar toch blijf ik gewoon doen. Da's al zot genoeg, geloof me.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 07 dec 2020 09:31

Waarom zou buurvrouw toestemming moeten geven voor UW omheining? Ze ze 10 cm op uw grond, en buurvrouw heeft NIETS meer te zeggen.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#29 , 07 dec 2020 10:42

Toestemming vragen aan de buren is een stedenbouwkundige kwestie Thomas. Behalve als ik inderdaad 10 cm van de perceelsgrens blijf. Maar dan moet ik, boven op zelf de kosten te dragen om dit te realiseren ook nog 10 cm ruimte verliezen. En een landmeter betalen. Want er zijn geen palen geplaatst in de jaren 50.
In feite is de buurvrouw verplicht deze te vervangen, want mijn grote katten zullen niet door de draad kunnen lopen.
En voor Europa mogen katten, net als alle andere huisdieren niet ongecontroleerd rond lopen.
Ziet u hoe verwarrend deze zooi geworden is?
Ik wil dit zelf in orde brengen, en financieren. Wij zijn veel kapitaalkrachtiger. En dan, als haar kat ooit iets overkomt in mijn tuin, waar ze niet hoort te kunnen komen schuift de lokale politie ook nog die factuur in mijn richting.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#30 , 07 dec 2020 20:42

Beste

Waarom zou u een factuur krijgen als hun katten ‘iets’ in uw tuin overkomt? U bent enkel gehouden schade te vergoeden als u daar aansprakelijk voor bent. Het feit dat ‘iets’ in uw tuin gebeurt is nog geen begin van aanwijzing van aansprakelijkheid. En de politie houdt zich daar absoluut niet mee bezig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”