hulp gezocht!

nicoleniek
Topic Starter
Berichten: 1

hulp gezocht!

#1 , 18 sep 2008 09:57

Hallo allemaal!

Mijn naam is Nicole. Ik ben laatstejaars rechtenstudente aan de universiteit in Nijmegen, Nederland. Momenteel schrijf ik mijn scriptie binnen het aansprakelijkheidsrecht met als onderwerp shock- en affectieschade. Shockschade wordt momenteel wel en affectieschade wordt niet vergoed in Nederland. In Belgie wordt affectieschade wel vergoed. Ik ga voor mijn scriptie dan ook een rechtsvergelijking doen met Belgisch recht.

Ik heb reeds enkele boeken gevonden over affectieschade in Belgie. Bij 'jullie' wordt het 'genegenheidsschade' genoemd. Het schijnt voor een groot deel een in de jurisprudentie ontwikkeld leerstuk te zijn. Voor de goede orde: genegenheidsschade wil zeggen dat wanneer bijvoorbeeld een kind om het leven komt in een verkeersongeval of door moord, de ouders van het kind dan de veroorzaker van het ongeval of de moordenaar aansprakelijk stellen voor hun genegenheidsschade: de schade die ze hebben doordat ze hun kind moeten missen. Volgens mij wordt het in Belgie ook wel morele schade genoemd.

Belgische tijdschriftartikelen kan ik vanuit Nederland vrijwel geen vinden over het onderwerp genegenheidsschade of morele schade. Ik ben dus op zoek naar een student rechten die mij hiermee zou kunnen helpen, omdat deze student wellicht meer zoekmogelijkheden heeft binnen de bibliotheek van zijn eigen universiteit. Als ik al een paar tijdschriftartikelen heb, zou dit helemaal geweldig zijn.

Uiteraard betaal ik voor de kopieën en de verzendkosten van de kopieën naar Nederland.

Ik hoop dat er een Belgische student is, misschien wel u, die me hierbij zou willen helpen. En mocht je me zelf niet kunnen helpen, wellicht weet u iemand die mij zou kunnen helpen en kunt u mij met hem of haar in contact brengen.

Wanneer u me een bericht zou willen sturen, wanneer u me kunt helpen, dan kunnen we dan misschien e-mailadressen uitwisselen. Ik hoop op spoedige reacties!

Met vriendelijke groet,

Nicole

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 sep 2008 10:19

Zie de bijlage van het 'Nieuw Juridisch Weekblad, nr. 72 van 19 mei 2004)

De bijlage(in PDF) stuur ik U via mail!
Volgens mij wordt het in Belgie ook wel morele schade genoemd.
Morele schade krijgt het 'slachtoffer', genegenheidsschade is er voor de partner/verwanten.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”