Pesten op de bus.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Pesten op de bus.

#1 , 19 okt 2020 15:33

Goeiemiddag,

Mijn zoon van 12 jaar uit het tweede middelbaar is thuisgekomen met de melding dat een meisje van een paar jaar ouder hem al een paar dagen viseert op de bus naar huis.
Deze bus rijdt langs 3 scholen uit de gemeente. Hij kent haar niet, weet niet in welke school ze gaat, maar het feit dat hij met zijn vrienden erin slaat om de achterste bank in te nemen waar zij op zitten omdat ze eerst opstappen, is voor haar blijkbaar genoeg om mijn zoon te viseren. En je kent dat : op zo'n moment sta je alleen.
Mijn zoon is een 'lamme goedzak' zoals ze het zeggen, heel erg slim maar verbaal zie ik hem niet direct weerwoord bieden in een onverwachte situatie.
Ze heeft hem vorige week in zijn gezicht geslagen en een aansteker aangestoken vlak voor zijn gezicht (ja een aansteker).

De scholen voeren een anti-pestbeleid, maar wat kan ik nu doen als ik niet weet waar dat kind naar school gaat?
De Lijn die doet niks tegen pesters, ik heb al tegen zijn oudere zus gezegd dat zij het mee in het oog moet houden, maar zij zit niet altijd op dezelfde bus omdat ze een paar keer per week later gedaan heeft.

Ik heb mijn zoon nu aangeraden om te beginnen filmen van zodra ze weer begint, maar moet ik daarmee naar de politie gaan? Aangifte doen? Mag ik dat filmpje van dat kind op internet gooien, en haar onherkenbaar maken, in de hoop dat haar ouders dit zien?
Mee op de bus stappen en haar eens goed haar vet geven? En dan het risico lopen dat je zelf naar de politie moet komen?
Mijn zoon heeft een aantal zaken waardoor hij al jaren in behandeling is bij psycholoog/psychiater e.d. Maar de laatste maanden heeft hij geen therapie meer nodig gehad, hij doet het echt goed. Ik zou het vreselijk vinden als dit allemaal teniet wordt gedaan door een stomme puber op een lijnbus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2020 16:08

Let op met filmpjes op het internet gooien, ook als je ze onherkenbaar gemaakt hebt. Het is voldoende dat dit meisje op één of andere manier (kleren, stem, ...) toch kan geïdentificeerd worden, en je kan een klacht aan uw broek hebben.

Verder zou je wel al een formele klacht wegens slagen en verwondingen kunnen neerleggen bij de politie. Of uw zoon kan dit inderdaad filmen (wel zien dat ze zijn GSM niet afpakt of stuk maakt) en als op die beelden mishandeling zou te zien zijn, kan je dit als bewijsmateriaal voorleggen bij de politie.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 20 okt 2020 01:05

Mischien hier eens kijken :
https://www.aandachtvoorpesten.nl/infor ... esten.html

Het pesten onder kinderen is van alle tijden , en eigenlijk eerder een maatschappelijke / psychologische aangelegenheid ; veeleer dan een juridisch item .

Het " op het internet gooien " van filmpjes over pesten is evenzeer een maatschappelijk gegeven/probleem , maar WEL een waar juridische gevolgen kunnen aan vastzitten . ( voor diegene die dit op internet zet ) .

Het filmen zelf , door het kind , kan net zo goed een averechtse uitwerking hebben op de pester , waardoor de zaken nog meer escaleren .
.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 20 okt 2020 14:24

zelf eens mee op de bus gaan zitten?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”