klas uitstap nalatige begeleiding

HugoKamp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

klas uitstap nalatige begeleiding

#1 , 14 okt 2020 22:05

Beste forum,

Vandaag hebben we toch iets bijzonders gehoord van één van onze vrienden en als ouder viel ik van mijn sokkel.

De school waar hun kind zit, gaat maandelijks naar een andere vestiging voor een aantal lessen.
Ze doen dit blijkbaar steeds te voet, omdat het 'maar' zo'n 20 minuten stappen is. Het is wel richting stad/centrum, dus moeten ze een verkeersdrukte van jewelste met verschillende oversteken doorlopen, heen en terug.

Tot hier kan ik nog volgen, omdat ik veel klassen met grote groepen leerlingen zie rondlopen. Maar wat ik ook wel steeds zie is dat de leerlingen ALTIJD! tussen de begeleiders lopen, zowel op kop als in de staart. Dit principe is -voor zover ik tot op heden heb opgemerkt- ook bij klassen met ietwat oudere leeringen hetzelfde: leerlingen mogen de begeleiders niet achter zich laten, maar de begeleiders mogen ook geen leerlingen achter zich laten.

In het geval van onze vrienden, hebben ze vernomen dat hun kind van 9!!! helemaal achteraan de groep, zelfs achter de in de staart begeleidende leerkrachten moet aanlopen, omdat het aantal leerlingen oneven is, of niemand vindt die samen wil lopen, ...

Tenzij de begeleidende leerkrachten ook op hun rug ogen hebben, is dit toch een bijzonder ernstige fout, niet?
Je moet je voorstellen dat een kind van 9 die niemand vindt om mee samen hand in hand te lopen, ook nog eens door de begeleiders wordt voorbijgestoken, dus in de steek wordt gelaten en moet maar zien bij te blijven.

Zo'n kind van 9, zal zich snel helemaal buitengesloten voelen.
Met al dat verkeer kan je zo'n kind die achter je aanloopt toch nooit in het oog houden, beschermen, begeleiden, ...
En dan horen/lezen we tal van pogingen van ontvoeringen zelfs voor de schoolpoorten... krijg er koude rillingen van zelfs bij het schrijven!

Blijkbaar is dit niet een éénmalige feit en zelfs al zou het éénmalig zijn, zo'n nalatigheid tegenover een kind van 9 is toch onaanvaardbaar, toch? Waar is de verantwoordelijkheid? Waar is de aansprakelijkhed?

Wat denken jullie hiervan? Is dit normaal tegenover een kind van 9?

De ouders willen tegen de school klacht neerleggen, omdat het blijkbaar vorige schooljaar ook is voorgevallen. Toen heeft de school zich verontschuldigd, maar kijk nu weer dus. Kunnen ze klacht indienen en waar en hoe best?

Bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 okt 2020 08:26

Zal pas strafbaar zijn als het mis gaat ...

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 15 okt 2020 09:05

Nooit in het oog houden is veel gezegd, de leerkrachten zullen op de gepaste momenten toch ook wel achteruit kijken?

Op zich is er geen sluitend wettelijk kader hier rond, klacht indienen kan dan ook niet. Een goed gesprek kan dan weer wel.

Reclame

HugoKamp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2020 11:25

op de gepaste momenten toch ook wel achteruit kijken?
.. om vast te stellen dat de 9-jarige die aan u is toevertrouwd plots niet meer achteraan meeloopt?
Zoiets onverantwoordelijk, zo'n lakse houding tegenover een kind heb ik nog nooit gehoord! U bent erger dan de begeleiders over wie het gaat. Zij hebben het misschien onbewust laten gebeuren, maar u minimliseert de ernst van verantwoordelijkheid en verantwoording tegenover een kind van 9! Hopelijk moet u nooit babysitten of kinderen opvangen/begeleiden.

Het lijkt mij dat u niet doorheeft dat we het hier over -nogmaals- een kind van 9 jaar oud hebben. Een gevaalijke leeftijd voor kinderen die impulsief, nieuwsgierig, angstig, goedgelovig, ... kunnen zijn, kortom een potentieel gevaar niet naar behoren kunnen inschatten. Een ongeluk is in minder dan een oogwenk gebeurd. Het moet maar voldoende zijn, dat dat kind "één" bocht niet meeneemt. Dat "gepast moment" is dan ruim te laat. Regelmatig lezen we dat voor de schoolpoort kinderen bijna in voorbijrijdende wagens worden gesleurd. Dan heb ik het over tieners en in geval van onze vrienden spreken we over een 9-jarige die zich totaal niet kan verweren. Bij zo'n voorval kan je nog proberen te verhinderen of allerminst een nummerplaat noteren, ALS je alles voor je neus ziet gebeuren. Indien zoiets daarentegen achter uw rug gebeurt terwijl u nog wat aan het bijpraten bent met de andere begeleider, kan u enkel toekijken hoe de wagen net de hoek omdraait en vaststellen dat u zelfs de tijd niet hebt gehad om naar de nummerplaat te kijken.

Wat gaat die begeleider -die op gepaste momenten achter zich keek- dan antwoorden aan de ouders als zo'n voorval zich zou voordoen? "Sorry, het spijt ons van uw kind ..., maar wij treffen geen schuld omdat we op gepaste tijden achter ons zijn blijven kijken. Voortaan zullen we alles eraan doen dat dit men andere kinderen niet gebeurt."

Is het niet logischer dat een leerkracht erop toeziet dat hij/zij steeds de laatste in de rij is, ipv "op gepaste tijden achter zich te kijken"? Zelfs bij nodige voorzorg en aandacht is er steeds kans op een ongeluk, waarom dan het risico nog verder vergroten? Ik weet van mijn schooltijd dat wij ALTIJD en ALTIJD per 2 en 1 groep per 3 bij oneven aantal leerlingen in een rij moesten lopen, nooit de begeleidende leerkracht mochten voorbijsteken of achterblijven. Blijkbaar zijn de tijden veranderd.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 15 okt 2020 11:32

Ik zeg niet dat ik het goedkeur, enkel dat uw uitleg niet klopt. U beweerde dat ze de kinderen nooit in het oog houden, dat kan gewoon niet kloppen. Als u een discussie aangaat, moet u correct zijn. Zulke overdreven uitspraken maken u ongeloofwaardig en dat gaat in uw nadeel spelen als u de school hiermee confronteert.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 okt 2020 11:38

Er is geen verplichting om zorgvuldig te handelen, er is enkel een verplichting om schade te vergoeden die wordt veroorzaakt door onzorgvuldig handelen. In casu is er geen schade, derhalve is er ook geen sprake van enige aansprakelijkheid.

Niets belet u de school aan te schrijven en hen te wijzen op het aansprakelijkheidsrisico dat ze lopen door het onzorgvuldig handelen.

Het is niet zinvol om personen die juridische bedenkingen formuleren of een potentieel verweer van de geviseerde partij plaatsen - wat Leen correct doet - op zo een persoonlijke manier aan te vallen ("u bent erger dan...").

Juridisch is de zaak hiermee af, en lijkt me het aangewezen dit onderwerp af te sluiten. Bij deze.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 16 okt 2020 15:16

Binnen de onderwijsregelgeving bestaan er precieze regels mbt de omkadering en begeleiding tijdens verplaatsingen (met de leerlingen) Indien er expliciet tegen ingegaan wordt door de begeleiders, kan u klacht neerleggen bij de directie én eveneens bij de inrichtende macht van de school. Dan wordt dit voorval opgevolgd. Zoek eens op in de edulex.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”