Burgerlijke aansprakelijkheid ouders

Rvm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burgerlijke aansprakelijkheid ouders

#1 , 03 okt 2020 13:44

Hallo
Mijn zoon heeft op 16jarige leeftijd iets gedaan (2017). Nu ruim 3 jaar later is er een rechtzaak opgestart en zijn wij (ouders en zoon) gedagvaard.
Nu hebben de ouders van de benadeelde zich burgelijk partij gesteld en eisen een morele schadevergoeding en betaling van de kosten.
Nu is mijn vraag: zijn wij aansprakelijk voor die kosten nu mijn zoon dit jaar 20 word en al voltijds werkt?
Of worden we alsnog aansprakelijk gesteld en draaien wij op voor de kosten en gaat hij vrij uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2020 14:01

Heeft u een familiale verzekering? Die komt daarin tussen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 okt 2020 15:58

Beste

Op het ogenblik van de feiten was uw zoon minderjarig en uw aansprakelijkheid dus ( mogelijk) betrokken.
Tegenpartij zal dus verhaal kunnen halen op zowel uw zoon als op de ouders. Als u met uw zoon afspreekt dat hij de kosten draagt zal u daar geen nadeel ondervinden. Indien niet kan u niet verwachten dat tegenpartij in de kou blijft.
Indien dit zou aangegeven zijn aan uw familiale verzekering dan kan dit mogelijk verzekerd zijn.
De aangifte moet dan wel in de periode van de feiten gebeurd zijn. Nu is dat te laat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”