omgewaaide bomen na werken gemeente

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

omgewaaide bomen na werken gemeente

#1 , 29 sep 2020 10:47

een jaar of 3 geleden heeft de gemeente een riolering gegraven op de toegangsweg naar onze woning. Deze toegangsweg is een private dreef, toen eigendom van onze buur, ondertussen door ons gekocht.

de graagwerken zijn slecht uitgevoerd, en hierbij hebben ze de wortels van 6 grote oude beuken open getrokken. Ik heb toen de werken stil laten leggen voor ze de laatste 2 bomen in de dreef konden beschadigen.

Ondertussen zijn 2 van die bomen omgewaaid, en met de storm van afgelopen week nog eens 2. Door het verdwijnen van deze bomen is de historische waarde van deze oude kasteeldreef volledig teniet gedaan.

Heb ik hier bepaalde rechten (ook rekening houdend met het feit dat ik geen eigenaar was toen ze de werken hebben uitgevoerd)? Zoja, welke?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 sep 2020 09:24

Buitencontractuele foutaansprakelijkheidsvordering (art. 1382/1383). U zal moeten aantonen dat de gemeente een fout heeft begaan (doorsnijden van de wortels) en dat die fout in causaal verband staat (waren de wortels niet doorgesneden, waren de bomen niet ongevallen) met de schade. Minder evident dan het lijkt, maar zeker niet onmogelijk - hangt sterk af van de feitelijke context.

U heeft het recht deze vergoeding te eisen, nu het vorderingsrecht bij de eigendomsoverdracht mee is overgegaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat uw claim gegrond is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2020 10:04

dank voor uw antwoord. Het is vrij eenvoudig om de causaliteit aan te tonen. Ik moet echter ook nog een bouwvergunning krijgen van de gemeente, dus wellicht beter niet bekend staan als een lastige inwoner...

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2020 10:39

dank voor uw antwoord. Het is vrij eenvoudig om de causaliteit aan te tonen. Ik moet echter ook nog een bouwvergunning krijgen van de gemeente, dus wellicht beter niet bekend staan als een lastige inwoner...
als uw vergunningsaanvraag voldoet aan de voorschriften zullen ze niet anders kunnen dan ze afleveren hoor... Als er afwijkingen moeten aangevraagd worden is er iets of wat ruimte voor interpretatie door de ambtenaar, dat wel.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”