Alcohol brengen naar alcoholverslaafde

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Alcohol brengen naar alcoholverslaafde

#1 , 27 aug 2020 18:34

Beste allen,

Heb hier mijn account aangemaakt omwille van een probleem waar ik mij over wil informeren.

Ik ken een persoon die alcohol verslaafd is. Zij bel een vriend op en vraagt dat hij alcohol naar haar brengt. Hij doet dit zeer terwille omdat hij weet dat zij dan, eens dronken toegeeft om seks met hem te hebben. Alleen als zij dronken is is seks goed voor haar, anders niet. Hij weet dit en zal steeds alcohol brengen omdat hij weet dat zij dan toegeeft.
Is die ene persoon die alcohol brengt niet vervolgbaar? Hij vergroot verder de alcoholverslaving.


Dank voor de reacties.
Daniel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 aug 2020 19:48

Wat is uw belang in deze zaak?

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2020 20:04

Bevriend met haar zus, en ik ken haar natuurlijk ook. Je stelt wel een vraag die toch wel naast de kwestie of mijn vraag is.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 27 aug 2020 20:24

Dat wordt moeilijk, het is geen misdrijf om iemand legale doch verslavende middelen te bezorgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 27 aug 2020 20:30

En beide zijn meerderjarig vermoed ik....kans dat verstrekken van dronken makende dranken niet als bezwarend element zullen aanvaard worden.... Zoals u het brengt zie ik ook niet direct iets strafbaar wel iets laakbaar ...

Als ze zou verongelukken dat zou wel strafbaar zijn... maar zolang zij geen aangifte doet van onoorbare praktijken...

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2020 09:42

Alleszins dank voor jullie antwoorden. Geeft mij toch wat info.

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2020 17:25

Beste,
Toch wil ik hier nog even verder op ingaan. Wat kan ik doen om zo iemand, die speciaal haar drank bezorgt zodat zij welwillend voor seks wordt, te stoppen. Het gaat hem niet om de seks, wel over het verder afglijden in alcoholisme. Ik heb wel zijn telnr. We hebben overwogen om met familie ieder hem een bericht te sturen waarin onze bezorgdheid, afschuw ed bevat, maar daartegenover staat dat hij dan onze telnrs weet. Hoe kan ik bv aan zijn adres geraken om hem dan door ieder van ons een brief te bezorgen? Zij gsm nr is niet geregistreerd bij 1207.

Graag wat raad, dank je wel
Daniel

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 01 sep 2020 17:45

Recht op privacy. U kunt niet iemand zijn adres opvragen als die dat niet met u wil delen.

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2020 12:50

Beste,

Kunnen jullie mij het wetsartikel(len) aanduiden waarin sprake is van laakbare feiten ivm alcohol brengen naar een alcoholverslaafde?

Dank je wel
Daniel

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 04 sep 2020 13:51

Die is er bij mijn weten niet.

Het enige dat wat in de buurt komt is de Besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap, maar die praat niet over verslavingen:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 04 sep 2020 14:07

Als er door het brengen van die alcohol strafbare feiten gebeuren zou het mogelijk wel een strafbaar feit op zich kunnen zijn.
Op opgegeven de besluitwet van 1939 maar ook vb schuldig verzuim - toedienen van schadelijke stoffen - niet verstrekken van hulp -gebruik maken van toestand slachtoffer...enz enz maar dat hangt dan allemaal af van de context en wat er allemaal gebeurd is.

U kan altijd eens langs een justitiehuis in uw omgeving gaan - een www.caw.be - de dienst slachtofferzorg bij de lokale politiezone ( niet direct hun taak maar wel als aanspreekpunt en kunnen het doorgeven).

Daniel Schall
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 sep 2020 16:24

LeenW, art 4 en 6 mogelijks van toepassing?
Franciscus, ik zal caw zeker contacteren.

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 06 sep 2020 18:47

LeenW, art 4 en 6 mogelijks van toepassing?
Bewijslast gaat hier een probleem zijn.

In de praktijk gaat dit ook enkel vervolgd worden als een cafébaas een dronken klant blijft bijschenken tot die sterft. Om de paar jaar lees je zoiets in de krant, maar hier gaat het niet realistisch zijn. Ik denk dat u hier moet kijken naar een psychiatrische oplossing in plaats van een juridische.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”