Schade door geen onderhoud van buurman

Webni
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade door geen onderhoud van buurman

#1 , 13 jul 2020 15:28

Even een vraag.
Ik heb gisteren op mijn dak geweest omdat ik de overhangende takken en klimop van mijn buur wou bij snoeien (al een oude mens). Nu heb ik geconstateerd dat er door een zaadje dat ergens op mijn dak gevallen was. Een plant is beginnen groeien is. Mijn verzekeraar zegt dat dit gevolgschade is van mijn buurman. En zegt dat ik de buurman op de hoogte moet stellen dat hij de snoeiwerken moet doen binnen een termijn. Zoniet de wijkagent erbij te halen. En dit allemaal moet doorsturen voor mijn rechtsbijstand.
Klopt dit allemaal en kan er mij iemand mij meer info geven van wat ik kan doen en wat mijn recht is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 jul 2020 17:34

Er is dus een zaadje op uw dak gevallen. Dat zaadje heeft gedaan wat zaadjes doe, en is dus gekiemd. En "dus" moet de buurman dan maar instaan voor de schade?

Hoe gaat u bewijzen dat het bewuste zaadje van bij buurmans plant komt?

Vraag buurman om zijn plant wat te onderhouden, en het dringend onderhoud ook dringend te komen doen. Stel die vraag mondeling; na een korte tijd zonder positieve reactie ook aangetekend.

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 16 jul 2020 10:59

Als een zaadje zich heeft kunnen ontwikkelen tot een plant dat schade heeft veroorzaakt aan je dak, wil dit wel zeggen dat je het eigen onderhoud niet regelmatig uitvoert. Zaad kan alleen maar kiemen als er vocht aanwezig is ( dus je dak loopt slecht af) als en grond( meststoffen) aanwezig zijn, deze zijn afkomstig van verteerd organisch materiaal ( bladeren .. ) en omgezet naar humus wat een bodem geeft voor de ontwikkeling van zaden. Maar als er organisch afval en humus aanwezig zijn , wijst dit op slecht of geen onderhoud van uw dak.
Bijkomend , u zult moeten aantonen dat die plant afkomstig is van de buurman zijn perceel..... wetende dat bepaalde zaden kilometers ver mee kunnen gedragen worden door de wind.

Dit , met een iet of wat onderlegde tegenpartij, komt als een boemerang in je gezicht terug. Zorg voor regelmatig nazicht en eventueel eigen onderhoud van je dak en spreek met je buur af om bepaalde taken te verdelen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”