Verstopt toilet op nieuwbouw appartement

WJPZV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verstopt toilet op nieuwbouw appartement

#1 , 30 jun 2020 13:47

Hallo allemaal,

sedert januari 2020 woon ik in een nieuwbouw appartement. Ik heb dit appartement gekocht met sleutel op de deur. Bij het ontvangen van de sleutels, heb ik een rondgang uitgevoerd op zoek naar mogelijke mankementen. Er werd mij op het hart gedrukt dat niet-zichtbare mankementen die later nog uit zouden komen, door de verkoper dienden te worden hersteld.
In april 2020 raakte mijn toilet verstopt zonder enige aanleiding. Het was bovendien een zware verstopping, die ik op geen enkele andere manier kreeg opgelost. Ik was genoodzaakt om een loodgieter te bellen. Het is het enige toilet in mijn woning en ik kon ook nergens anders terecht in de omgeving (ouders en familie wonen op een uur afstand, werk is een half uur rijden...) De loodgieter heeft vastgesteld dat er tijdens de werken een verzakking heeft plaatsgevonden die ervoor gezorgd heeft dat er een "knik" in mijn leiding zit. Hierdoor wordt een deel van het water en andere resten tegengehouden bij het doorspoelen. De loodgieter zegt dat dit dient hersteld te worden, anders zal dit probleem zich in de toekomst blijven voordoen. Ik ontving van hem een factuur van pakweg 400 euro (door mij betaald) met zijn bevindingen erop genoteerd. Ik heb het betalingsbewijs + de factuur nog, alsook een video van de camerabeelden van de loodgieter wanneer hij met de camera door de leiding gaat en op de verstopping stuit.
Ik heb dit meteen ter kennis gebracht aan de bouwfirma. De projectleider heeft mij op 8 april 2020 per kerende mail laten weten dat hij een loodgieter zal sturen en dat hij zijn overste zal contacteren met oog op terugbetaling. Nadien hoorde ik meer dan twee maanden niets van hen. Ik heb dan op 7 juni 2020 een herinneringsmail gestuurd naar de werfleider, opnieuw zonder antwoord. Afgelopen vrijdag 26 juni stuur ik hem nog een SMS met een vraag naar de stand van zaken maar je raadt het al, geen antwoord. Als ik hem bel, is het altijd voice-mail en word ik niet teruggebeld. Ik wil het graag in der minne regelen maar ik voel me momenteel absoluut niet geholpen.
Mijn vraag is of ik hier een zaak van moet/kan maken, of ik sterk in mijn schoenen sta als ik hiermee naar de rechter stap. Is dit een zaak voor de vrederechter? Loop ik het risico op verjaring als ik te lang wacht met de zaak aanhangig te maken? Uiteraard is dit een worst case scenario waar ik van uitga, maar ik zie zo langzaamaan geen andere uitweg meer. Ik weet zelfs niet of er een loodgieter is langsgeweest. Dit kan toch niet na bijna drie maanden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 01 jul 2020 12:02


Ik heb dit meteen ter kennis gebracht aan de bouwfirma.
Ik heb dan op 7 juni 2020 een herinneringsmail gestuurd naar de werfleider, opnieuw zonder antwoord.
Afgelopen vrijdag 26 juni stuur ik hem nog een SMS met een vraag naar de stand van zaken maar je raadt het al, geen antwoord.
Als ik hem bel, is het altijd voice-mail en word ik niet teruggebeld.
:roll:
Hebt u bewijs van uw mailtjes, telefoontjes, SMS-berichten en meer van dergelijke onzin?

Stuur een aangetekende zending (best met antwoordkaart).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 jul 2020 12:39

Heeft de loodgieter, die de ontstopping uitgevoerd, Camerabeelden?
Als bouwheer niet wil herstellen en uw kosten terugbetalen, zal je naar de VR moeten stappen. Eerst in verzoening (is gratis, maar tegenpartij is niet verplicht te komen opdraven) Dan dagvaarding. VR zal dan 100 % zeker een expert aanstellen, en die zal zeker een cameraonderzoek uitvoeren, dat jij initieel zal moeten voorschieten. Haal jij uw gelijk, en bouwheer wordt veroordeeld, ontvang je dat bedrag terug, mogelijks met een schadevergoeding voor de last

Reclame

WJPZV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2020 18:13


Ik heb dit meteen ter kennis gebracht aan de bouwfirma.
Ik heb dan op 7 juni 2020 een herinneringsmail gestuurd naar de werfleider, opnieuw zonder antwoord.
Afgelopen vrijdag 26 juni stuur ik hem nog een SMS met een vraag naar de stand van zaken maar je raadt het al, geen antwoord.
Als ik hem bel, is het altijd voice-mail en word ik niet teruggebeld.
:roll:
Hebt u bewijs van uw mailtjes, telefoontjes, SMS-berichten en meer van dergelijke onzin?

Stuur een aangetekende zending (best met antwoordkaart).
Uiteraard.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”