Lek terras appartement , gevolgschade niet vergoed...

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Lek terras appartement , gevolgschade niet vergoed...

#1 , 23 jun 2020 14:01

Hallo iedereen,

Heeft er iemand van jullie ervaring:

Ik heb vorige jaar ( 2019 ) in Juni een appartment gekocht. Vorige eigenaar heeft nieuw valse plafond ( Plafond laminaat) geplaatst in 2 slaapkamers.

In januarie deze jaar ( 2020 ) waren er een paar dagen met hevige regen en het terras ( van mijn buurman die boven mij woont) begon te lekken. Hierdoor kwam er water tot in mijn slaapkamer. Gevolg: die valse plafond laminaten zijn krom en een van de muren moet herschilderd worden.

We hebben een blokpolis bij Baloise. Ze hebben waterexpertise gedaan en een expert laten komen 2 weken geleden. Waterexpertise en die expert hebben bevestigd dat er een lek in zijn terras door slechte onderhoud van zijn terras ( een paar van zijn tegels waren los en op sommige plekken was er mos). Daardoor wil Baloise aan mij het gevolgschade niet vergoeden. Mijn vraag is:

1) Ik heb gelezen dat coating van het terras gemeenschappelijk is ( zoals het dak ) en daarom moet het gevolgschade vergoed worden? Het terras lekt niet omdat zijn tegels los zijn op het terras ( slechte onderhoud en tegels zijn prive) maar omdat de coating water doorlaat. Klopt deze redenering? En wat kan ik doen? misschien vrederechter?

2) kan het zijn dat de vorige eigenaar bij wie ik die appartment gekocht heb daarvan wist en het heeft verborgen onder die laminaat? En kan ik hem nog verantwoordelijk stellen na bijna 1 jaar in die appartment gewoond te hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 jun 2020 14:09

1) Veel polissen sluiten infiltraties via balkons uit; als de schade het gevolg is van slecht onderhoud betaalt verzekering niet, ook als het de gemeenschappelijke delen zijn.
2) Het kan maar u kunt dat niet bewijzen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 jun 2020 16:22

Heb jij geen verzekering rechtspleging? Pak dan rechtstreeks uw bovenbuur aan.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2020 22:02

1) Veel polissen sluiten infiltraties via balkons uit; als de schade het gevolg is van slecht onderhoud betaalt verzekering niet, ook als het de gemeenschappelijke delen zijn.
2) Het kan maar u kunt dat niet bewijzen.
Thomas, kan TS de BA verzekering ( familiale )van de bovenbuur niet laten aanspreken ? Of desgevallend indien slecht onderhoud van de waterkering ( roofing/coating )
welke ten laste is van de VME, de VME de schade laten vergoeden. Hij kan zijn eigen makelaar hier zijn commissieloon laten waarmaken.
Punt 2 zeker mee akkoord.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 jun 2020 22:43

Nagaan of kan gevorderd worden onder burgerlijke aansprakelijkheid voor de schade.
Dit type schade is meestal niet gedekt onder clausule waterschade brandpolis (maar er zijn uitzonderingen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Michael.michael
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2020 10:30

Bedankt voor jullie reacties!
We zullen dan via de gemeenschap proberen.
Nogmaals bedankt!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”