Franchise doorgerekend aan slachtoffer??

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Franchise doorgerekend aan slachtoffer??

#1 , 31 mei 2020 10:44

Graag las ik over het volgende uw meningen en/of advies.

Eind vorig jaar kreeg ik een ongeval tijdens de training bij de hondenschool. Ik was lid, lidgeld betaald etc, wat mij voor zover ik begrijp 'de verzekerde' maakt in dit verhaal.

Als gevolg van dit ongeluk vond er een operatie plaats en verschillende maanden pijn en ongemak. Het betrof gecompliceerde breuk van mijn rechterhand/pols/arm. Dus als verzekerde samen met de verzekeringnemer (bestuur vd hondenschool) de papieren ingevuld om te versturen naar de verzekeraar (in dit geval KBC) die mij mijn medische kosten zou vergoeden. Voor 100% dacht ik, logisch. Wat bleek..

Door toeval (het in onwetendheid te vroeg versturen van een afzonderlijk rekening) kwam ik van KBC te weten dat er 75euro te laste van de verzekerde (slachtoffer) valt, en dat mijn rekeningetje dus te klein was om (nu al) terug te betalen. Ik kon beter alle rekeningen bewaren en alles in 1x sturen, waarop het dossier dan gesloten is.

Na telefonisch 3 bankbedienden, een leidinggevende en de kantoordirecteur (denk ik) te hebben gevraagd mij de logica daarvan uit te leggen werd mij gezegd dat dat waarschijnlijk zo in de polis stond en dat ik die polis aan de honden school moest vragen om hem in te zien.
Om dan ergens(?) te kunnen lezen dat de het een normale zaak is dat de verzekeraar KBC aan de verzekeringnemer (hondenschool) een verzekering heeft verkocht zonder franchise, maar in geval van schade, die franchise simpelweg afhoudt van het aan de verzekerde uit te keren bedrag. Dit zou zo zijn overeengekomen en in de polis staan tussen bank en hondenschool waar ik betalend lid (en in dit geval slachtoffer) van ben. 🤔

Ik kan moeilijk geloven dat dit werkelijk de normale gang van zake is zoals KBC mij wil doen geloven?

Toen ik dit aan de telefoon vergeleek met het stukrijden van andersmans bumper, die vervolgens maar gedeeltelijk vergoed wordt omdat verzekeringnemer en verzekeraar dat zo in hun polis hebben gezet, had dit volgens KBC met een heel andere wetgeving te maken.
Want het ging hier over een autoverzekering en niet over een verenigingsverzekering en daar golden andere regels. Het zal vast geen identieke wetgeving zijn maar dat het slachtoffer de franchise betaalt ipv diegene die de verzekering neemt.. Lijkt me sterk.

Normaal komt men hier als slachtoffer niet achter, je ziet het wanneer er getekend en uitbetaald is, en het dossier gesloten. En 9 vd 10x komt men er helemaal niet achter tenzij men achteraf zijn uitgekeerde som tot op de cent zou vergelijken met de ingediende onkostenbewijzen. Ik denk dat ik niet de enige ben die er vanuit ging dat men gewoon vergoed wordt als slachtoffer en dat als er al een franchise bij komt kijken, dat die dan geldt tussen de partijen die met elkaar een verzekeringsovereenkomst hebben getekend. Namelijk KBC en de hondenschool, en dat deze dus ook geïnd wordt bij de verzekeringnemer ipv bij het slachtoffer.

Aangezien niemand van het aanwezige bankpersoneel mij een zinnige verklaring kon geven hoop ik via deze weg wijzer te worden. Een beetje beledigd ben ik zelfs dat ze mij met 5 man sterk uiteindelijk hebben afgewimpeld met zo een lulverhaal.. .
(lees:telefoon werd neergelegd: toen ik maar geen genoegen wou nemen met hun uitleg wensten ze niet meer met mij te discussiëren, ik moest maar contact opnemen met de verzekeringsadviseur van de hondenschool om het verder te bespreken)

Ik zou het nog met moeite geloven maar zit het werkelijk zo krom in elkaar???


Mvg
K. L.

Bestaat er trouwens een verjaringstermijn voor het indienen van medische onkosten? /sluiten dossier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 31 mei 2020 11:01

Mijns inziens maakt het voor u geen zak uit of er een franchise is of niet.
U heeft recht op de volledige vergoeding, al dan niet betaald door een verzekering, de rest door de schadebrenger.

De hondenschool is in deze de partij die verantwoordelijk is, maak ik hier uit?
Dan moet u hun aanspreken, schadedossier overmaken aan hun, en of zij het dan uitvechten met KBC of zelf betalen maakt uw rekening niet.
Echter is het nu al te laat om dit "volgens het boekje" te doen...

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2020 13:11

Wat bedoelt u met te laat?
Zoals u het uitlegt dacht ik ook dat het zat. Maar ze betalen niet 100% terug. Die 75 wordt gewoon afgehouden.
De hondenschool kan verder niets, die hebben alles opgestuurd en zeggen de verzekering regelt de rest. In principe zit hun rol er inderdaad op. Ik verwijt hen ook niks.
Kbc is fout. Die moeten idd de hondenschool franchise aanrekenen en niet mij. Maar volgens kbc is dit reglementair en gebeurt het zo bij iedereen.

Dus wat gedaan? Ik heb nog niets getekend, nog geen rekeningen opgestuurd (behalve die ene van minder dan 755euro waardoor dit aan het licht kwam) en er is nog niets uitbetaald.


Het is volgens het boekje gegaan. Schadedossier is ingevuld en aan kbc bezorgd. Het enige wat er nog moest gebeuren was het opsturen van de rekeningen. Men zou denken dat die bedragen vergoed worden. - 75€ dus.

Wanneer ik nu de ziekenhuisrekeningen opstuur is het dossier gesloten, en zal ik mijn kosten min 75 ontvangen.

Reclame

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2020 13:12

*755 moet 75 zijn natuurlijk

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 01 jun 2020 20:21

Beste

De honden school dient u die 75 euro te betalen voor zover zij aansprakelijk zijn.
Indien zij niet aansprakelijk zijn is de vrijstelling ten uwen laste.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2020 12:40

Dank voor de reacties. Ja dat klopt maar is het niet de kbc die dit moet vorderen van de hondenschool? Dat moet ik zelf toch niet doen? Over de aansprakelijkheid lijkt me geen onduidelijkheid aangezien het hele papierwerk is ingevuld en de bank ook de medische kosten zal vergoeden. Op die 75 na dan.

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2020 12:50

Het gaat me vooral om het principe. En wil graag weten of dit de normale gang van zaken is, ook bij andere banken. Nogmaals, in normale omstandigheden kan je dit pas weten wanneer het dossier gesloten is en je de uitbetaling na zou tellen.
Wie is de bank om mij franchise aan te rekenen terwijl ik met hen niets te maken heb. De hondenschool heeft een contract met kbc, niet ik.

Ik ben gewoon lid en lid zijn omvat het verzekerd zijn voor eventuele medische onkosten. Dat begrijp ik toch goed allemaal? Dat kbc aan de hondenschool belooft geen franchise te rekenen is toch tussen hun, en mag toch niet ten nadele zijn van het slachtoffer? Ookal ging het over 5 euro., waar haalt kbc het recht om zo te handelen?

Het is voor iedereen ook gewoon duidelijk maar u wilt niet weten wat een uitleg en smoezen en onzin ik van 5!!!bankmedewerkers te horen heb gekregen. En uiteindelijk kappen ze het gesprek af en moet ik er genoegen mee nemen??

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2020 13:36

Tussen KBC en de hondenschool is een verzekeringsovereenkomst afgesloten.
Wat KBC moet betalen wordt bepaald door deze overeenkomst. U hebt niet meer rechten dan wat deze overeenkomst bepaalt.
Als benadeelde heeft u een rechtstreeks recht tegen KBC, binnen de perken van de verzekeringsovereenkomst. U kan dus van KBC betaling vorderen, maar enkel in zoverre KBC dit volgens de verzekeringsovereenkomst moet betalen.
Als de verzekeringsovereenkomst bepaalt dat er een vrijstelling is die ten laste blijft van de verzekerde, dus de hondenschool, dan moet KBC dit niet betalen.

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2020 19:09

Wie dan?
Is het mogelijk dat er werkelijk in hun polis staat dat het slachtoffer de franchise betaalt?

Ik volg u volledig maar hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon mijn volledige kosten vergoed krijg. En dus niet de kosten - 75.

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jun 2020 19:11

En wie is de verzekerde? Als dat de hondenschool is, wie is dan de verzekeringnemer?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jun 2020 19:36

Hondenschool = verzekerde = verzekeringnemer.
In de polis staat niet dat het slachtoffer de franchise betaalt.
In de polis staat dat KBC in de plaats van de hondenschool, de schade aan het slachtoffer betaalt, behalve de vrijstelling van 75 euro. Die 75 euro moet de hondenschool dus aan u betalen.

Rip
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jun 2020 22:20

Dat zou kunnen. Als dat zo is is het nog gemener van de bank.
Is het niet zo dat de hondenschool dit aan kbc moet betalen, waarna die kan overgaan tot volledige terugbetaling aan mijj?
Daar komen we dan ook terug op de interpretatie van verzekerde en verzekeringnemer. Dat was aan de telefoon niet hetzelfde. Wie welke rol dan was werd me niet uitgelegd e' valt te bediscussiëren.
In mijn ogen kan franchise niet aan een derde partij (ik) afgehouden worden. Mijn naam staat niet in hun polis. Bij andere verzekeringen als je verzekering schade moet uitkeren dan gaat je premie omhoog en betaal je als veroorzaker zodoende de franchise aan je verzekering. Dus ook in dit geval lijkt met me echt iets tussen kbc en bestuur en sta ik daar buiten.

Maar om het af te ronden.. Heeft er iemand een nuttig advies? Wat te doen als ik dadelijk bij kbc zit met mijn stapel dokterskosten? Niet tekenen voor ontvangst? Dat doen ze niet, ze keren pas uit na een handtekening.
Achteraf terugkomen op het (toelage) bedrag is niet mogelijk. Hoe voorkom ik deze voorspelbare afloop?

Blaatpraat
Berichten: 3794

#13 , 02 jun 2020 22:29

Heeft u ondertussen, na al die berichten hier, al (terug) contact opgenomen met de hondenschool zodat zij u kunnen betalen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2020 22:33

Ik geef het op.
Ik denk dat mijn uitleg duidelijk was.
Je moet die 75 euro van de hondenschool vragen.

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 jun 2020 00:58

Hondenschool moet de franchise aan jou betalen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”