Buur vraagt geld voor schade

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Buur vraagt geld voor schade

#1 , 26 mei 2020 19:28

Hey allemaal,
1 jaar geleden zijn er met een stormwind een paar bakstenen van mijn muur op de veranda (glas) van mijn buur gevallen. Paar glazen panelen kapot dus. Alle bewijs en nodige zaken ingediend bij verzekering. Mijn verzekering is nooit gecontacteerd geweest voor restitutie. De expert van mijn buur heeft wel vastgesteld dat de schade het gevolg was van storm (rukwinden). Nu 1 jaar later wil/heeft de buur zijn veranda opknappen. Alleen worden niet Alle kosten gedekt door zijn verzekering en vraagt hij dat ik tussenkom. Ik zou hem dus het bedrag dat hij niet krijgt van de verzekering moeten betalen. Doe ik dit niet dan dreigt hij om naar de vrederechter te stappen. Ik heb al mijn verzekeraar gebeld en die wilt dat hij een claim indient bij hun. Kan er iemand duiding geven of mijn buur in recht is om mij voor de vrederechter te slepen?

Alle inzichten zijn welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 mei 2020 19:51

Natuurlijk. Buurman zijn schade moet immer hersteld worden, en de oorzaak lag bij uw pand.
Waarom heb je dat destijds niet aan uw eigen verzekering doorgegeven?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 26 mei 2020 19:54

Uiteraard schade is door uw eigendom veroorzaakt.
Edoch waarom hebt u uw eigen verzekering ( brand) niet in kennis gesteld na de feiten?
Mogelijk is er een -eigen te betalen deel- dus welk bedrag vraagt de buur?

Reclame

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2020 19:58

Ik vrees dat mijn bericht wat verwarrend geschreven is waarvoor mijn excuses. Mijn eigen verzekering is op de hoogte. Zij hebben alle foto's en gegevens. Bij hun was het dossier afgehandeld (nu tijdelijk terug geopend na mijn telefoon).

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2020 19:58

Ter info de buur heeft nog geen bedrag genoemd.

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2020 20:00

Mijn verzekering is nooit gecontacteerd geweest voor restitutie = door zijn verzekering. Ik heb wel alles opgestuurd.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 26 mei 2020 20:14

Zijn verzekering had met uw verzekering contact moeten nemen.
U hebt gedaan wat moet maar u had uiteraard de gegevens van uw verzekering doorgegeven aan uw buur? Indien dat ook gedaan dan is alles wat u kon gebeurd.
Normaal spreken de verzekeringen dan wel af en sturen (al of niet een expert).

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2020 20:18

Ja alle gegevens zijn doorgegeven. Expert (van zijn verzekering) is geweest en heeft het als storm schade omschreven. Vervalt de mogelijkheid dan voor eventueel vredegerecht of niet?

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 26 mei 2020 20:18

En u betaalt gewoon nog de franchise, zaak gesloten. :)

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mei 2020 20:23

Definieer wat je bedoelt met Franchise aub. Ben een complete leek nog.. bedoel je zijn kosten of gewoon mijn eigen verzekering?

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 26 mei 2020 20:32

Franchise is dat deel ook vrijstelling wordt genoemd en steeds ten laste is van verzekeringsnemer.
Zal iets van een € 260 zijn ..mogelijk betaald u een iets hogere premie zonder vrijstellingsbedrag.

En dus lees eens uw polissen..kan altijd handig zijn.

LenweSurion
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mei 2020 21:26

Die franchise betaal ik dan aan de verzekering vermoed ik en niet aan de buurman?
Alvast bedankt voor de reacties!

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 26 mei 2020 21:50

het is dus het bedrag dat uw verzekering wel erkent, maar niet betaalt. U betaalt ze in principe aan de schadelijder.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 26 mei 2020 22:34

Stormschade wordt soms beschouwd als overmacht.
In dat geval moet noch TS, noch zijn verzekering de schade vergoeden.
De buur moet het dan regelen met zijn eigen brandverzekeraar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”