Document invullen voor een ander

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Document invullen voor een ander

#1 , 30 apr 2020 03:18

Stel dat iemand een document (aangifte/aanvraag) invult voor een ander, en dat die ander dan handtekening plaatst.
1) Is het legaal verplicht dat de invuller eigen identiteit vermeld?
2) Wie is in geval van foute invulling verantwoordelijk?
3) Stel dat degene die handtekent zelf moeilijk/niet in staat is, maakt dit verschil op 1) en 2) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 30 apr 2020 09:57

1) mag
2) diegene die tekent
3) valse handtekening dat is strafbaar

Strafwetboek
Art. 196. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Art. 197. In alle gevallen in deze afdeling vermeld, wordt hij die gebruik maakt van de valse akte of van het valse stuk, gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 30 apr 2020 22:15

Ik doe het zo vaak voor mijn echtgenote, als ik ergens moet zijn (en het zijn papieren voor haar).

Teken dan met
<mijn naam> iov <haar naam>
<mijn handtekening>

Wordt normaal aanvaard, maar als er problemen zouden komen, is de verantwoordelijk bij mij dan weliswaar.

Reclame

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2020 09:13

Franciscus, op 1) is je antwoord "mag", hetgeen niet "moet" is, dus nee, een invuller is niet legaal verplicht zijn identiteit te geven, juist?

Blaatpraat, de door mij omschreven situatie is omgekeerd, in de uwe is de ondertekening door de invuller, bij mij is de invuller niet degene die tekent.

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 02 mei 2020 14:01

Beste

Iemand die helpt is niet aansprakelijk.
Belastingdienst en vullen elk jaar duizenden belasting brieven in. Maar stellen zich daardoor uiteraard niet in de plaats van de belastingplichtige. OCMW personeel’ budget begeleiders’ mutualiteitsbedienden enz vullen dagelijks documenten in voor hun klanten. Ter goeder trouw en op basis van de elementen hen aangereikt door hun cliënt. Maar het is de rechtsonderhorige zelf die de verantwoordelijkheid houdt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2020 15:26

Indien een document wordt ingevuld door een derde (bvb sociale dienst ocmw, ziekenfonds, vakbond....), wordt dit ingevuld op basis van de info verstrekt door de persoon aan wie dit document is gericht. Betrokkene ondertekent document en is hierdoor verantwoordelijk voor de verstrekte inlichtingen.
De identiteit van de invuller wordt niet vermeld gezien hij geen partij is in deze.
Indien betrokkene niet kan ondertekenen omwille van handelsonbekwaam, lijkt het me aangewezen dat er een bewindvoerder wordt aangesteld. De stukken worden dan ingevuld en ondertekenend door de bewindvoerder, die hier dan ook de verantwoordelijkheid in draagt. Indien betrokkene ondertekent met een kruisje en de hulpverlener mee ondertekent, dan kan hij best vermelden dat hij enkel bevestigt dat betrokkene "een kruisje" heeft gezet, dus niet naar inhoud. Handtekening kan in dit geval best gelegaliseerd worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”