Waterschade door loodflap. Betwisting.

ancaramba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waterschade door loodflap. Betwisting.

#1 , 05 mar 2020 20:48

Mijn buurvrouw haar slaapkamermuur heeft last van waterschade. De eigenares van het gebouw liet een detectieverslag opmaken om de oorzaak op te sporen. Uit dat verslag blijkt dat het over een slechte moodflap gaat die open staat. Die zit op een hoek in een uitstulping van hun zijgevel. Een gemene muur is dat niet gezien mijn pkat dak 30 cm eronder ligt. Ik heb op die plaats ook geen schouw of niets dus ik weet eigenlijk niet wat die uitstulping in die zijgevel van de buur is.
Nu in dat verslag heeft Mevrouw laten bijzetten dat ze mij verantwoordelijk acht gezien dat deel van mij is?
Mijn verzekering aanvaardt dat gewoon omdat dat in dat lekdetectieverslag zo genotteerd staat. Dat kan toch niet? Volgens hen moet ik het herstellen en de kost dragen voor het herstellen van de binnenmuur die zo een 150 euro zou zijn en uiteraard buiten de frachise valt.

Hoe kan ik hen dwingen te onderzoeken en aanhalen dat dat deel niet van mij is? In mijn akte staat ook niets bijzonder dat zou slaan op die uitstulping in hun zijgevel dat van mij zou zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 mar 2020 23:34

U moet niets
Maar dan gaat het vermoedelijk naar de Vrederechter ...

Als u dat niet wenst te betalen, stuurt u een aangetekende brief naar én de buurvrouw én de eigenaar,
met de melding dat
- het deel van een scheidingsmuur boven het laagst verheven dak, uw plat dak dus, niet als gemeenschappelijk beschouwd wordt
- het bewuste deel van de muur geen enkel nut heeft voor u of uw woning, noch enige verbinding heeft met uw woning
- u niet weet wat het doel van de uitstulping in de muur van de buren is
- u bijgevolg ook niet wenst in te staan voor herstelling

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 mar 2020 09:29

Welke woning stond er eerst? Het buurhuis of het jouwe? Indien jij later hebt gebouwd werd de loden slab door uw dakwerker aangebracht, hetgeen dus blijkbaar niet vakkundig werd uitgevoerd. In dat geval ben jij (of uw dakwerker) verantwoordelijk.

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 12 mar 2020 07:59

Foto's kunnen verduidelijken

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”