Water in de kelder door nieuwe Bestratingen

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Water in de kelder door nieuwe Bestratingen

#1 , 29 feb 2020 09:32

Geachte,
Hier stel ik mijn vraag.
In Diepenbeek zijn bij ons in een oude woonwijk omstreeks 2018 en 2019 nieuwe bestratingen gelegd,ook gescheiden rioleringssysteem
alsook ondergrondse stroom.
Nu,ik heb mijn huis reeds 10 jaar en ik heb omzeggens geen drup water in mijn kelder gehad
Nu precies sinds begin deze maand stroomt het water in mijn kelder.
Ik heb toen een kelderbezetter laten komen om te zien wat het probleem is en hij zegt door die nieuwe werken in de straat heb je barsten gekregen.
waarvan nu een barst langs de trap.Voor goed te zijn moet de trap eruit en moet het probleem aangepakt worden.echter is dat een oplossing van meer dan 3000 euro.Hij zei ook dat de verzekering zeker niet voor zo een trap zou tussenkomen en stelde echter een oplapmethode voor en dat is achter mijn trap een pomp te plaatsen met sensor zodat die het overtollige water naar buiten blaast. Nu ja die stomme oplapmethode kost ook al 1500 euro.Ik liet deze offertes aan de expert zien en die lachen dit omzeggens weg,

Nu komt mijn vraag;
Wat als ik al meer dan 30 mensen heb samengesprokkeld die identiek hetzelfde probleem hebben?
met vriendelijke groeten
andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 feb 2020 10:47

De oude rioleringen zijn doorgaans niet meer waterdicht, waardoor ze ook fungeren als drain voor het water dat zich in de grond bevindt onder de straat. De nieuwe rioleringen zijn doorgaans waterdicht, en voeren dat water dus nite meer af. Het is een veel voorkomend probleem bij het leggen van nieuwe straatriolering.
Neem contact met uw verzekering en hoor wat zij zeggen. Uw aannemer zorgt enkel voor zijn eigen beurs. Je kan ook laten injecteren, waardoor de trap er meer dan waarschijnlijk niet zal uit moeten.
Is het een houten trap? Een dompelpomp plaatsen is de meest uitgevoerde methode om het water weg te houden.

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 feb 2020 14:51

Het is een houten trap ja, ik vind werken met een pomp en weeral een gat naar buiten boren maar niets. Ik heb er een slecht gevoel bij. Ik vind dit een oplap middel want het vocht komt dan nog steeds uit de muur. Ik wil met een gerust hart mijn huis verkopen. Als dit een veelkomend probleem is en ze weten dat diepenbeek een natte grond heeft in het centrum. Waarom hebben ze dan bijvoorbeeld geen drainage gedaan. Het probleem is ook al ooit vastgesteld in een andere wijk van diepenbeek. Trekken ze dan daar geen lessen uit? Ondertussen heb ik ook al van een vakman gehoord schuin langs de trap boren en daaruit dichten, maarja is dat ook geen oplapmiddel weer voor 5 jaar? Ik ben geen fan van pompen

Reclame

E10ne
Berichten: 71

#4 , 29 feb 2020 17:44

Een pomp plaatsen is een lapje tegen het bloeden, het euvel blijft bestaan.
Beter is uiteraard definitief herstellen, verzekering kan misschien helpen op wie te verhalen.

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 feb 2020 19:31

Verzekering komt niet tussen insijpeling grondwater maar mijn verzekering heeft wel verzekering van die firma aangesproken en zijn komen kijken met expert.en steken hun handjes in de lucht

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 feb 2020 19:32

Nu ja die stomme oplapmethode kost ook al 1500 euro.Ik liet deze offertes aan de expert zien en die lachen dit omzeggens weg,
Een dompelpomp hoeft geen 30 € te kosten

Een kwaliteitsmodel heb je voor 100-120
Mijne draait al 10 jaar probleemloos
Deze zomer wel keertje moeten ontluchten, stond droog

Wat als ik al meer dan 30 mensen heb samengesprokkeld die identiek hetzelfde probleem hebben?
Stap met allemaal naar de gemeente ...
Kijk wat ze willen doen
Als jullie nu allemaal last hebben, is er duidelijk iets mis gegaan

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 feb 2020 20:00


Stap met allemaal naar de gemeente ...
Kijk wat ze willen doen
Als jullie nu allemaal last hebben, is er duidelijk iets mis gegaan
Gemeente kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor slecht gebouwde muren door privatieve eigenaars. Had men destijds rekening gehouden met grondwater, dan hadden die muren anders gebouw moeten worden.
Ga je de gemeente ook verantwoordelijk stellen als uw dak lekt?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 29 feb 2020 21:21

Gemeente kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor slecht gebouwde muren door privatieve eigenaars.
Er was voor de werken in opdracht van de gemeente, geen probleem

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 29 feb 2020 21:45

Dus gemeente moet dan niet alleen de rioleringen vervangen maar ineens drainage voorzien.. en wie betaald daarvoor de kosten dikwijls de aangrenzende eigenaars of de algemene gemeentebelasting....

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mar 2020 09:46

Als je weet dat het een nat gebied is dan moet je voor oplossingen zorgen en niet de mensen op kosten jagen! De nieuwe rioleringen gescheiden dan op privaat terrein zijn ook door ons bekostigd. Makkelijk praten zo. Als ik tegen jou auto aanbots moet ik dan ook zeggen trek jou plan? Voordien was het hier jaren kurkdroog, als 31 adressen dit tot nu toe al hebben waarvan ook veel oudere mensen. Is dat zo van trek je plan, investeer maar in het opnieuw cementeren van je kelder 10000 €? Klopt niet he. Zulke firma's kunnen deze problemen normaal voorspellen. Als alles dan toch open ligt konden ze gerust drainage erbij leggen en bijvoorbeeld zeggen 50 procent word door de eigenaar betaald. Handjes in de lucht steken, nu das heel mooi ja

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 01 mar 2020 12:25

Lekkende rioleringen liggen niet enkel in natte gebieden. Je kan dat ook voorhebben in eender welk ander gebied. En waarom zouden eigenaars van een woning met een goede en droge kelder moeten tussenkomen in het waterdicht maken van de lekkende kelders van hun buren?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 01 mar 2020 12:27

Is het harder beginnen regenen door het vernieuwen van de riolering?
Dat extra water moet toch van ergens komen.
Een buis door een andere buis vervangen geeft niet meer toevoer van regenwater.....

Zou het kunnen dat het regenwater na het scheiden van de riolering ter plaatse in de grond penetreert?
In de meeste gevallen wordt dit tegenwoordig door omgevingsvoorschriften zo voorgeschreven: regenwater moet op perceel blijven.

Oude huizen met manke keldermuren beginnen dan te lekken zoals oude mensen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 01 mar 2020 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 01 mar 2020 12:30

Als je weet dat het een nat gebied is dan moet je voor oplossingen zorgen en niet de mensen op kosten jagen! De nieuwe rioleringen gescheiden dan op privaat terrein zijn ook door ons bekostigd. Makkelijk praten zo. Als ik tegen jou auto aanbots moet ik dan ook zeggen trek jou plan? Voordien was het hier jaren kurkdroog, als 31 adressen dit tot nu toe al hebben waarvan ook veel oudere mensen. Is dat zo van trek je plan, investeer maar in het opnieuw cementeren van je kelder 10000 €? Klopt niet he. Zulke firma's kunnen deze problemen normaal voorspellen. Als alles dan toch open ligt konden ze gerust drainage erbij leggen en bijvoorbeeld zeggen 50 procent word door de eigenaar betaald. Handjes in de lucht steken, nu das heel mooi ja
Slechte vraagstelling.
Vraag is: moeten anderen u vergoeden als uw oude auto kapot is wegens mechanisch defect door ouderdom?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mar 2020 13:33

Mava eigenaars met een goede kelder? De hele straat heeft het probleem... De 2de straat erlangs heeft identiek praktisch alle huizen het probleem...

AndyH
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2020 13:41

Thomas. Das precies zo van ga mee met je tijd hoe jij het bedoeld. Als mijn oude auto dat type olie heeft en hij rijd perfect, gewoon te stoppen met dat type olie en andere gebruiken. Voor te zeggen weg met je auto, koop maar een nieuwe. Wie koopt oude huizen denk je? Just ja mensen met een beperkt budget of alleenstaanden die toch alle moeten willen doen
En dan klagen ze dat er mensen op OCMW en op dop komen te staan omdat ze het nimeer zien zitten. Diegene die goed zijn geld verdiend lacht ermee. Investeert overal in en krijgt overal nog de premies, woning nog epc zuinig en al. Net idefl het gezeik vd lez zones. Diegene die het ni breed hebben worden bezeikt. Nu snap ik het waarom vêle dingen wraakroepend beginnen te worden. Maar ik weet genoeg. Merci

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”