Schade door omgezaagde boom

bosprocureur
Berichten: 6855

Re: Schade door omgezaagde boom

#16 , 18 feb 2020 11:05

Opletten met die regel van 15m ; het gaat niet zomaar om 15m afstand van een al dan niet vergund gebouw, om een of andere reden moet dat gebouw, zover ik meen te weten, ook nog eens van dezelfde eigenaar als de boom zijn.

Maar we zijn aan het afwijken van de oorspronkelijke vraag van TS.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 18 feb 2020 11:36

Opletten met die regel van 15m ; het gaat niet zomaar om 15m afstand van een al dan niet vergund gebouw, om een of andere reden moet dat gebouw, zover ik meen te weten, ook nog eens van dezelfde eigenaar als de boom zijn.

Maar we zijn aan het afwijken van de oorspronkelijke vraag van TS.
Ja dat klopt. Dat vergund gebouw moet op hetzelfde perceel staan als de te kappen boom.
conclusie:
- uw boom minder dan 15 m van uw woning = mag zonder vergunning weg, want last
- uw boom minder dan 15 m van de woning van de buur = mag niet, hij mag er wel last van hebben
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 20 feb 2020 22:37

Dacht dat familiale niet tussenkomt bij contractuele overeenkomsten en een toelating van de eigenaar is bij mijn weten een contract = overeenkomst = verbintenis

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 20 feb 2020 23:57

Zo is het.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 mar 2020 21:34

Eventjes Het hele verhaal , normaal kopen wij brandhout van de bosgroep , nu vond ik laatst op 2dehands een add van iemand die een bos dennen hout af deed , kapvergunning enz is allemaal inorde , dus we doen dit gratis idd voor het hout , nu kwam een andere buur aan ons vragen of we zijn bomen (die waren ziek “letterzetter”) (geen kapvergunning vóór nodig omwille van dicht bij het huis ... we gingen in op zijn vraag omdat de man “bang” was voor de stormen ... we hebben altijd een stalen kabel die lang genoeg is voor de meeste bomen die we kappen , dit was echter niet het geval , de man stelde daarom voor om een “spanriem” bij aan de kabel te maken , dit was dus een verkeerde inschatting ... met alle gevolgen van dien ! Dus als gevolg Kabel los gerukt van de hoogspanning en kabel tv .. minst schade was aan zijn woning een “pvc” goot , en beetje schade aan zijn garage (asbest platen) , laat ik wel stellen ! Dat wij dit NA onze activiteiten deden ! En het is UITZONDERLIJK dat we zo dicht bij huizen werken ! Vandaar dat we ook meestal bij de bosgroep kopen ! Zijn hout hebben we trouwens NIET nodig , want dat is rotte fijnspar .. dus hout in natura is geen spraken van ! Het trek bandje dat hij had gegeven heeft hij ondertussen weg gemoffeld “spoorloos” , sorry maar ik vind op zijn minst dat dit 50/50 moet worden geregeld ?! Ahja .. dan nog iets , de man zij ons dat we mochten vertrekken savonds (was vrij laat en donker) waarop de persoon van fluvius zij “er moet nog wel iemand tekenen voor mijn papier” , en deze vraag was richting ons , maar de eigenaar zij “laat dit maar” ik teken dit wel ? (Wat moeten we daar mee) :.... zoals ik al zij vind ik het nogal dubbel ... enige raad is welkom ... alvast bedankt

Ps ! Zijn zoon heeft ons gefilmd tijdens de kap , mogen zij die beelden gebruiken voor de verzekering ?? Wij gaven alle sinds geen toestemming daar voor , en zoals ik al zij is er geen kapvergunning (This ook maar een fijnspar) daar meer info over iemand ??

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#21 , 02 mar 2020 21:38

Dacht dat familiale niet tussenkomt bij contractuele overeenkomsten en een toelating van de eigenaar is bij mijn weten een contract = overeenkomst = verbintenis
Er was geen contract , omdat wij dit als gunst deden , en dit was rond 18 uur ofzo ... moeilijke kwestie ... iets gratis doen voor iemand verder te helpen ! NOOIt meer !

lukasi
Berichten: 1142

#22 , 03 mar 2020 08:58

Omdat de bomen in de dichte nabijheid staan van de woning is dit nog geen toestemming om deze te kappen. U moet steeds ten minste een melding maken. Letterzetter is geen vrijgeleide om bomen zonder toestemming te kappen, voor zover ik weet is er enkel bij de aziatische boktor de verplichting om te kappen in de weide omtrek van de aantasting. Maar zelfs hiervoor moet er overleg zijn met dienst waters en bossen.

Het gebruik van een stalen kabel om de valrichting te bepalen bewijst voor mij dat u eigenlijk niet de nodige vakkennis beschikt. Stalen kabels kunnen op geen enkele wijze de valrichting bepalen. Hiervoor moet je de nodige vakkennis hebben in het uitzagen van de valscharnier rekening houdend met de morfologie , de soort en de technische mechanische eigenschappen van een boom. Vakmensen kunnen zo de valrichting van een boom tot op de centimeter bepalen.Stalen kabels worden nooit gebruikt; Men gebruikt nylon koorden die op regelmatige basis getest en geevalueert worden op breuk, slijtage en fysieke belastingen. Vakmensen gebruiken deze koorden NOOIT bij het velllen van bomen wel bij afbraak van bomen of klimaktiviteiten. Voor degene die het verschil niet kennen , en ik hoop dat jij daar niet toe behoort, vellen is het omleggen van een boom ter hoogte van het maaiveld zonder klimaktiviteiten. Het afbreken van een boom is deze stuk bij stuk van boven naar beneden toe afbreken van de stam en gecontroleerd ( middels touwen, geen metalen kabels !!) naar beneden takelen. Deze methode is van toepassing bij gevaarlijke bomen die geen ruimte hebben om vrij te vallen.

Wat me nog verbaast is dat u een spanriem gebruikt om de kabel te verlengen . Iedereen in het vak weet dat spanriemen moeten voldoen aan welbepaalde eisen en bepaalde belastingen moeten kunnen opvangen maar deze zijn niet geschikt om bomen mee om te leggen !

Of het hout nu nodig is of niet , speelt in de discussie van zelfstandige aktiviteiten geen enkele rol.

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 mar 2020 10:00

Never mind .... ge hebt altijd mensen die het beter weten ...

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 03 mar 2020 10:18

Een stalen kabel verengen met een spanriem????? Zal de verzekering zeker afwijzen en niet tussenkomen. Is zeker een grote professionele fout.

lukasi
Berichten: 1142

#25 , 03 mar 2020 10:52

Kortzichtige reactie, je kan misschien beter leren van je fouten en advies van pro's ter harte nemen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 03 mar 2020 12:05

"Omdat de bomen in de dichte nabijheid staan van de woning is dit nog geen toestemming om deze te kappen. U moet steeds ten minste een melding maken."

Foute info want dit is niet de algemene regel(1):
Een boom die op minder dan 15 meter van een vergunde woning staat mag volgens de Vlaamse regelgeving zonder meer gekapt worden.
Er is ook GEEN MELDING voor nodig.
Een melding kan zelfs niet:

"VRIJSTELLING

Het vellen van hoogstammige bomen kan vrijgesteld zijn van vergunning als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:

de boom behoort niet tot een bos
de boom staat in woongebied, agrarisch gebied of industriegebied
de boom staat niet in woonparkgebied
de boom staat op maximaal 15 meter van de woning

MELDING

Binnen deze categorie zijn er geen mogelijkheden tot het melden van werken."

bron: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen

Ik heb al herhaaldelijk vastgesteld dat inzake "groen" hier stelselmatig strengere voorschriften worden gesuggereerd dan de werkelijke.
Alle respect voor acties voor natuurbehoud, maar dit is een juridisch forum. Info moet juridisch correct zijn, ook als dat tegen persoonlijke overtuigingen indruist.

(1) gemeenten mogen wel strenger zijn, hangt af van gemeente tot gemeente
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 03 mar 2020 12:18

Kortzichtige reactie, je kan misschien beter leren van je fouten en advies van pro's ter harte nemen.
Moet je maar eens proberen in de bouw.. Veiligheid kan de firma een forse boete opleggen.

lukasi
Berichten: 1142

#28 , 03 mar 2020 16:19

"Omdat de bomen in de dichte nabijheid staan van de woning is dit nog geen toestemming om deze te kappen. U moet steeds ten minste een melding maken."

Foute info want dit is niet de algemene regel(1):
Een boom die op minder dan 15 meter van een vergunde woning staat mag volgens de Vlaamse regelgeving zonder meer gekapt worden.
Er is ook GEEN MELDING voor nodig.
Een melding kan zelfs niet:

"VRIJSTELLING

Het vellen van hoogstammige bomen kan vrijgesteld zijn van vergunning als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:

de boom behoort niet tot een bos
de boom staat in woongebied, agrarisch gebied of industriegebied
de boom staat niet in woonparkgebied
de boom staat op maximaal 15 meter van de woning

MELDING

Binnen deze categorie zijn er geen mogelijkheden tot het melden van werken."

bron: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen

Ik heb al herhaaldelijk vastgesteld dat inzake "groen" hier stelselmatig strengere voorschriften worden gesuggereerd dan de werkelijke.
Alle respect voor acties voor natuurbehoud, maar dit is een juridisch forum. Info moet juridisch correct zijn, ook als dat tegen persoonlijke overtuigingen indruist.

(1) gemeenten mogen wel strenger zijn, hangt af van gemeente tot gemeente
Toch even een kanttekening. Er staat duidelijk in de wetgeving KAN ; Het vellen van hoogstammige bomen kan vrijgesteld zijn van vergunning als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:
Dit impliceert dus wel dat dit niet automatisch vergund is. Gemeentes kunnen dus wel degelijk een meldingsplicht opleggen of een vergunning weigeren die normaal gezien wel zou kunnen omdat er aan de voorwaarden is voldaan. Probeer maar eens in volgende gemeentes een boom die te vellen die zogezegd voldoet aan de voorwaarden : Zandhoven, Brasschaat, Tessenderlo, Brugge, Lier, Schoten , Mortsel en Zoersel.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#29 , 03 mar 2020 19:44

"Omdat de bomen in de dichte nabijheid staan van de woning is dit nog geen toestemming om deze te kappen. U moet steeds ten minste een melding maken."

Foute info want dit is niet de algemene regel(1):
Een boom die op minder dan 15 meter van een vergunde woning staat mag volgens de Vlaamse regelgeving zonder meer gekapt worden.
Er is ook GEEN MELDING voor nodig.
Een melding kan zelfs niet:

"VRIJSTELLING

Het vellen van hoogstammige bomen kan vrijgesteld zijn van vergunning als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:

de boom behoort niet tot een bos
de boom staat in woongebied, agrarisch gebied of industriegebied
de boom staat niet in woonparkgebied
de boom staat op maximaal 15 meter van de woning

MELDING

Binnen deze categorie zijn er geen mogelijkheden tot het melden van werken."

bron: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen

Ik heb al herhaaldelijk vastgesteld dat inzake "groen" hier stelselmatig strengere voorschriften worden gesuggereerd dan de werkelijke.
Alle respect voor acties voor natuurbehoud, maar dit is een juridisch forum. Info moet juridisch correct zijn, ook als dat tegen persoonlijke overtuigingen indruist.

(1) gemeenten mogen wel strenger zijn, hangt af van gemeente tot gemeente
Toch even een kanttekening. Er staat duidelijk in de wetgeving KAN ; Het vellen van hoogstammige bomen kan vrijgesteld zijn van vergunning als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:
Dit impliceert dus wel dat dit niet automatisch vergund is. Gemeentes kunnen dus wel degelijk een meldingsplicht opleggen of een vergunning weigeren die normaal gezien wel zou kunnen omdat er aan de voorwaarden is voldaan. Probeer maar eens in volgende gemeentes een boom die te vellen die zogezegd voldoet aan de voorwaarden : Zandhoven, Brasschaat, Tessenderlo, Brugge, Lier, Schoten , Mortsel en Zoersel.
Dat schreef ik ook. "Kan" staat voor de gemeenten die zijn NIET strikter dan het Vlaams Gewest.
Enige tijd geleden werd me door het gemeentebestuur van LIER (!) bevestigd dat ik noch aanvraag noch melding moet doen voor het vellen van bomen die niet verder dan 15 meter van mijn woning staan. Twee van die bomen hebben zelfs meer dan 1 meter stamomtrek.
Ik begrijp dan ook niet waarom u schrijft dat het onder andere in Lier niet zonder plichtplegingen zou mogen. Er werd me verzekerd dat Lier geen strengere regels oplegt dan die van het omgevingsloket Vlaanderen….

Het is omdat ik bomen ga vellen dat ik me verdiept heb in alle details van de regelgeving daaromtrent, inclusief raadpleging bevoegde gemeentelijke ambtenaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1142

#30 , 04 mar 2020 07:35

Mijn ervaring met Lier is anders. En geluk voor jou, want je geeft zelf tot je verwondering aan dat de bomen een stamomtrek hebben die meer is dan 1 meter.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”