Schade door omgezaagde boom

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schade door omgezaagde boom

#1 , 17 feb 2020 21:40

hallo ,

Wij kappen bomen voor gratis hout , nu hadden wij een bos gevonden om te kappen , tot daar toe geen probleem , nu kwam de buur naar ons om te vragen of wij zijn bomen ook wouden kappen , uit goeie wil hadden we dit toe gezegd , dit ging echter mis 1van de 3 bomen ging verkeerd en heeft een stuk garage geraakt en een spannings kapel en tv kabel los gerukt , wij hebben natuurlijk wel een familiale verzekering , maar ik las net op een site op internet dat het zijn verantwoordelijkheid is ? En dat hij zijn brandverzekering moet vragen ? In hoeverre klopt dit ? We doen dit niet in bijberoep of hoofd beroep ...

Alvast bedankt grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 feb 2020 21:41

U doet dit dus in het zwart? Niets van beroepsverzekering?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 feb 2020 21:44

Bos kappen ..hopelijk met kapvergunning???

Reclame

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2020 21:54

Voor de roet in mijn kachel idd die is zwart 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️ Wij doen dit niet in het zwart ! En een kapvergunning is er 🤷🏻‍♂️ Men mag jaarlijks als particulier 50kuub hout af doen dusja daar zitten we totaal niet aan 😰 , das toch niet mijn vraag ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 17 feb 2020 21:54

Als u dat niet deed uit geldgewin, denk ik dat u dit best laat regelen via uw familiale verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid).

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2020 21:55

Ik zelf en mijn mama heeft een hout kachel , reken maar uit wat je uitspaart per jaar , en een beroeps verzekering ? Ik doe dit niet elke dag ?! Dan moet je dit toch niet hebben ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 feb 2020 21:59

Jullie mogen bij mij gratis hout komen ophalen.
Het is zelfs al in kleine stukken gezaagd.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 17 feb 2020 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2020 22:00

Ik vond dit op internet ::

, ben jij als opdrachtgever verantwoordelijk als er iets fout loopt. Indien de man niet verzekerd is en/ of officieus werkt, zal jij uiteindelijk àlle kosten betalen. Je wil niet weten wat er boven je hoofd hangt als er gekwetsten zouden zijn of een dooie.

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2020 22:01

Jullie mogen bij mij gratis hout komen ophalen.
Het is zelfs al in kleine stukken gezaagd.
😅 dank je maar nu hebben we wel genoeg denk ik ..

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 17 feb 2020 22:04

Voor de roet in mijn kachel idd die is zwart 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️ Wij doen dit niet in het zwart ! En een kapvergunning is er 🤷🏻‍♂️ Men mag jaarlijks als particulier 50kuub hout af doen dusja daar zitten we totaal niet aan 😰 , das toch niet mijn vraag ?
Welke wettekst voor die 50 kuub?

Van zodra u dat op regelmatige basis doet, begint het richting beroepsactiviteit te gaan. En dan bent u niet meer als "onbekwame" particulier aan het kappen en wordt het een heel ander verhaal over aansprakelijkheid.

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 feb 2020 22:34

Voor de roet in mijn kachel idd die is zwart 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️ Wij doen dit niet in het zwart ! En een kapvergunning is er 🤷🏻‍♂️ Men mag jaarlijks als particulier 50kuub hout af doen dusja daar zitten we totaal niet aan 😰 , das toch niet mijn vraag ?
Welke wettekst voor die 50 kuub?

Van zodra u dat op regelmatige basis doet, begint het richting beroepsactiviteit te gaan. En dan bent u niet meer als "onbekwame" particulier aan het kappen en wordt het een heel ander verhaal over aansprakelijkheid.
Van die 50 kuub staat op natuur en bos , deze melden dat je niet meer dan 50 mag kappen , openbaar dan , dit is zelfs privé , t zat zo , de meneer ik kwestie komt vragen dat we dit wilde doen , we gaan in op zijn vraag ? Maar daar zijn we nu de dupe dan van ? In een nik en gou stond zijn zoon klaar met een foto toestel , de boom was amper gevallen de meeste schade was aan de bovenleiding van Electrabel (fluvius) deze was over getrokken , kortom wij wilde ons goed hart late zien , omdat de man zich opdrong Door de angst van de stormen ... al bij al valt de schade aan zijn woning wel mee ...

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 17 feb 2020 22:45

Er is volgend probleem:

"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in het Wetboek zijn omschreven." (artikel 4 btw wetboek)

U verricht een dienst bij derden, op geregelde basis en u krijgt daarvoor een tegenprestatie (in natura, het hout). Bijgevolg is m.i. aan alle aspecten van dit artikel voldaan.

Het is inderdaad geen probleem als u dat openbaar doet, maar dit is iets anders. U levert iemand een dienst, dus u zou dit als zelfstandige moeten doen, waardoor u ook een beroepsaansprakelijkheid hebt.

Hetgeen u op internet vond, klopt ook, maar dat geldt enkel voor particulieren. Zoals hierboven vermeld, denk ik niet dat u hier als particulier kan handelen.

Nve1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 feb 2020 22:53

Dus ? Beste de familiale verzekering raadplegen dan ?? Of moet ik dit uit men eigen zak gaan betalen (wat moeilijk zal zijn) 😅 maar kom je wil iets goeds doen voor iemand en dan krijg je dat voor natuurlijk ..

lukasi
Berichten: 1141

#14 , 18 feb 2020 08:33

Als er kan aangetoond worden dat u dit regelmatig bij particulieren doet dan is dit een beroepsactiviteit.
U wordt betaald voor dit werk in natura met het hout dat u kapt, dus beroepsaktiviteit als dit bij derden gebeurt.

Als boomkapper dient u uw kennis te kunnen aan te tonen van de wetgeving betreffende kapvergunning ezv. U moet weten dat bij het ontbreken van de kapvergunning zowel de kapper als de opdrachtgever kan veroordeelt worden tot een boete en een compensatie voor de gekapte bomen.
Deze boete en compensatie wordt berekend volgend de uniforme waardebepalingen van bomen waarbij verschillende parameters mee tellen . De huidige prijs van het hout is 5,88€ per vierkante centimeter stamdoorsnede op 1 meter hoogte. De soort speelt een belangrijke rol, en de standplaatswaarde. In een ruraal gebied is een boom minder waard dan bv in een woonwijk of stad.
Ik heb door mijn beroepservaring en expertise weet vaneen waardebepaling van een berk in de binnenstad ( Lier) met een stamdoorsnede van nog geen 30 cm waarbij de boete is bepaald op 4850€ te betalen door de opdrachtgever en door de kapper die beide zijn veroordeelt.

Als boomkapper moet u ook kennis hebben over dendrologie want niet elke boomsoort kan op dezelfde manier gerooid worden en die kennis begint met te weten welke boomsoort je voor je hebt. Dan komen natuurlijk ook de mechanische kennis bij kijken om te zien wat de torsie is in de boom, wat de inplanting is van zijn kroon op de stam en welke krachten er inspelen op het vellen of rooien.

Hopelijk komt de opdrachtgever niet op het idee om dit pad te gaan aanbrengen bij zijn verzekering.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 18 feb 2020 10:53

Het zal misschien een soort van beschermde boom geweest zijn. Normaal gezien kun je gewoon de vergunning achteraf regulariseren. Bos moet uiteraard altijd gecompenseerd worden. In een stadstuin is de kans natuurlijk groot dat de boom binnen de 15 meter van een vergunde constructie staat.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”